Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dylematy społeczne i sprawiedliwość społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-DSS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dylematy społeczne i sprawiedliwość społeczna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Wie, czym jest współzależność społeczna, sprawiedliwość społeczna i jaka jest relacja między jednym a drugim. Rozumie różnice między rodzajami współzależności.

Potrafi opisać rzeczywiste dylematy społeczne w języku teorii decyzji.

Zna czynniki warunkujące rozwiązania wewnątrz sytuacji dylematu i lokomocję społeczną.

Rozumie różnice pomiędzy różnymi rodzajami (dystrybutywnej, naprawczej i proceduralnej) i różnymi definicjami kryteriów różnicujących sprawiedliwość społeczną.

Umiejętności

Zwiększona wrażliwość na sytuacyjne i interpersonalne uwarunkowania konfliktu interesów.

Zwiększona wrażliwość na niesprawiedliwość społeczną, jej źródła i możliwe interwencje.

Kompetencje społeczne

Umiejętność „pierwszej pomocy” w rozwiązywaniu konfliktów interesów i redukcji niesprawiedliwości społecznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: test wielokrotnego wyboru w aplikacji Forms, ćwiczenia w małych grupach

Pełny opis:

Treście programowe:

Współzależność społeczna, konflikt społeczny i dylemat społeczny. Definicja, rodzaje i przykłady

Zasada równowagi Johna Nasha a teoria konkurencji Adama Smitha. Prospołeczne konsekwencje teorii Nasha.

Teoria gier jako podstawa rozwiązywania dylematów społecznych. Rywalizować czy kooperować? Dylemat więźnia. Dylemat kurcząt (Gra w cykora)

Wieloetapowe podejmowanie decyzji w sytuacji niepewności. Symulacja konfliktu na zajęciach. Analiza. Sformułowanie wytycznych.

Jak ludzie podejmują decyzje w warunkach ryzyka? Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego

Jak rozwiązywać długotrwałe konflikty społeczne na podstawie teorii gier powtarzanych Roberta Aumanna

Orientacje społeczne. Df. Typy. Rozwój jednostki a orientacje. Funkcja

Teoria współzależności społecznej

Kontrola społeczna. Typy. Alokacja kontroli w sytuacji konfliktu interesów. Preferencje kontroli. Konceptualizacja preferencji kontroli

Cwaniactwo społeczne. Wrażliwość na naruszanie dobra publicznego

Literatura:

Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)

Grzelak, J (1989). Problemy współzależności społecznej. Warszawa : Wydaw. Uniw. Warszawskiego.

Grzelak, J. (1978). Konflikt interesów : analiza psychologiczna. Warszawa : PWN.

Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo (rozdział: Psychologia społeczna; Zachowania społeczne; Wpływ społeczny; Zachowania prospołeczne). Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.

Kozielecki, J. (1970). Konflikt, teoria gier i psychologia. Warszawa: PWN.

Uwagi:

wykład (częściowo realizowany online) z elementami pracy grupowej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: test wielokrotnego wyboru w aplikacji Forms, ćwiczenia w małych grupach

Pełny opis:

Treście programowe:

Współzależność społeczna, konflikt społeczny i dylemat społeczny. Definicja, rodzaje i przykłady

Zasada równowagi Johna Nasha a teoria konkurencji Adama Smitha. Prospołeczne konsekwencje teorii Nasha.

Teoria gier jako podstawa rozwiązywania dylematów społecznych. Rywalizować czy kooperować? Dylemat więźnia. Dylemat kurcząt (Gra w cykora)

Wieloetapowe podejmowanie decyzji w sytuacji niepewności. Symulacja konfliktu na zajęciach. Analiza. Sformułowanie wytycznych.

Jak ludzie podejmują decyzje w warunkach ryzyka? Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego

Jak rozwiązywać długotrwałe konflikty społeczne na podstawie teorii gier powtarzanych Roberta Aumanna

Orientacje społeczne. Df. Typy. Rozwój jednostki a orientacje. Funkcja

Teoria współzależności społecznej

Kontrola społeczna. Typy. Alokacja kontroli w sytuacji konfliktu interesów. Preferencje kontroli. Konceptualizacja preferencji kontroli

Cwaniactwo społeczne. Wrażliwość na naruszanie dobra publicznego

Literatura:

Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)

Grzelak, J (1989). Problemy współzależności społecznej. Warszawa : Wydaw. Uniw. Warszawskiego.

Grzelak, J. (1978). Konflikt interesów : analiza psychologiczna. Warszawa : PWN.

Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo (rozdział: Psychologia społeczna; Zachowania społeczne; Wpływ społeczny; Zachowania prospołeczne). Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.

Kozielecki, J. (1970). Konflikt, teoria gier i psychologia. Warszawa: PWN.

Uwagi:

wykład (częściowo realizowany online) z elementami pracy grupowej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)