Bliskie związki interpersonalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-BZI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bliskie związki interpersonalne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W trakcie kursu zaprezentowane zostaną podstawowe i specjalistyczne zagadnienia z zakresu psychologii relacji interpersonalnych (budowanie i podtrzymywanie relacji, zaufanie, atrakcyjność interpersonalna, miłość, związki romantyczne). |
Pełny opis: |
Kurs obejmuje zarówno podstawowe, jak i specjalistyczne zagadnienia z zakresu psychologii bliskich relacji interpersonalnych omówione w perspektywie biologicznej, psychologicznej oraz kulturowej. Podczas kursu podjęte zostają następujące zagadnienia: Geneza, istota i społeczne znaczenie bliskich związków. Rożne typy związków i relacji interpersonalnych (macierzyństwo, ojcostwo, relacje rodzeństwa, dalszej rodziny, hetero- i nieheteronormatywne związki, związki typu LAT). Kobiety i mężczyźni w relacjach interpersonalnych. Teorie i strategie doboru partnerów. Fazy rozwoju związków. Uwarunkowania satysfakcji i jakości relacji. Konflikty, gry małżeńskie. Bliskie związki a zdrowie psychiczne, sposoby oceniania funkcjonowania związków. |
Literatura: |
B. Wojciszke, Psychologia miłości GWP, Sopot 2019 R. J. Sternberg, K. Weis (red.) Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007 Mandal, E. Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach. Warszawa: PWN 2008. Buss, D. M. Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary? Gdańsk: GWP 2003. P. Olesiński, Psychologia kochania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018, s. 15-38 M. Sikorska, Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce - rekonstrukcja codzienności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2019 K. Kacprzak, R. Leppert, Związki miłosne w sieci, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013 Kwak, Współczesne związki heteroseksualne, małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna definicje i podstawowe aspekty (składowe) relacji, miłości, przyjaźni, atrakcyjności. Wie w jaki sposób przebiega rozwój bliskich relacji. Zna mechanizmy i procesy związane z budowaniem bliskich relacji. Potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze koncepcje wyjaśniające powstawanie i funkcjonowanie bliskich związków. Jest w stanie opisać czynniki indywidualne, sytuacyjne i kulturowe kształtujące bliskie relacje interpersonalne. Zna metody pomiaru komponentów relacji. Umiejętności Umie zanalizować tekst naukowy, artykuł, raport z badań w języku polskim i angielskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin. Próg zaliczenia: 60%+1 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Stankowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące bliskich związków i miłości Przemiany związku w ujęciu B. Wojciszke Związek a dziecko Związki nieformalne. Związki typu LAT(Living Apart Together) Związki nieheterosekualne Bliskie związki w sieci - praktyki, zagrożenia Sposoby pomiarów efektów kształcenia - dyskusja, zaliczenie na ocenę w formie ustnej, przeprowadzone w zależności od sytuacji epidemiologicznej w formie stacjonarnej bądź wideokonferencji |
|
Pełny opis: |
Wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące bliskich związków i miłości - style miłości J. Lee, trójczynnikowa koncepcja miłości R. Sternberga. Typy miłości według E. Berscheid. Koncepcja miłości współbieżnej A. Giddensa Teoria miłości jako opowieści R Sternberga Przemiany związku w ujęciu B. Wojciszke - zakochanie, romantyczne początki, związek kompletny, związek przyjacielski, związek pusty. Wpływ narodzin dziecka na związek. Małżeństw dobrowolnie bezdzietne Związki nieformalne. Związki typu LAT(Living Apart Together) Związki nieheterosekualne - okazywanie uczuć, komunikacja i konflikty, praktyki zaręczynowoślubne Bliskie związki w sieci - praktyki, zagrożenia |
|
Literatura: |
E. Berscheid, Poszukiwania znaczenia miłości, [w] R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007, s. 257-274 R.J. Sternberg, Dwuskładnikowa teoria miłości, [w] R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007,s. 275 – 296. P. Olesiński, Psychologia kochania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018, s. 15-38 B. Wojciszke, Psychologia miłości GWP, Sopot 2019. M. Sikorska, Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce - rekonstrukcja codzienności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2019, s. 140-151 K. Kacprzak, R. Leppert, Związki miłosne w sieci, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013, Miłość w internecie, s. 49-70, s. 156-165. A. Stasińska, Socjologia pary. Praktyki intymne w związkach nieheteroseksualnych, Wydawnictwo NOMOS, Kraków 2018, s. 66-81, s. 117-168, 200-214 Kwak, Współczesne związki heteroseksualne, małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014, s. 117-192, s. 193-296, s. 346-384. C. Hendrick, S.S. Hendrick, Style miłości romantycznej, [w] R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007, s. 225-256. |
|
Uwagi: |
link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a19bff6832ed44563adf7136a0fe961e1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=efe9d0f0-4ccb-440a-b8b1-f733a0c4e2e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Stosowane metody kształcenia- wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, film Nakład pracy studenta - aktywny udział na zajęciach - 30 godzin samodzielne opanowanie materiału prezentowanego na wykładzie -25 godzin lektura zalecanej literatury -25 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gawrych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie kursu zaprezentowane zostaną podstawowe i specjalistyczne zagadnienia z zakresu psychologii relacji interpersonalnych. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu -egzamin testowy (próg zaliczenia 60%+1). |
|
Pełny opis: |
W trakcie kursu zaprezentowane zostaną podstawowe i specjalistyczne zagadnienia z zakresu psychologii relacji interpersonalnych (budowanie i podtrzymywanie relacji, zaufanie, atrakcyjność interpersonalna, miłość, związki romantyczne). |
|
Literatura: |
R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007, s. 225-256, 257-274, 275-296, P. Olesiński, Psychologia kochania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018, s. 15-38 B. Wojciszke, Psychologia miłości GWP, Sopot 2019. M. Sikorska, Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce - rekonstrukcja codzienności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2019, s. 140-151 K. Kacprzak, R. Leppert, Związki miłosne w sieci, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013, Miłość w internecie, s. 49-70, s. 156-165. A. Stasińska, Socjologia pary. Praktyki intymne w związkach nieheteroseksualnych, Wydawnictwo NOMOS, Kraków 2018, s. 66-81, s. 117-168, 200-214 Kwak, Współczesne związki heteroseksualne, małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014, s. 117-192, s. 193-296, s. 346-384. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta: -godziny kontaktowe 30 -przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 -przygotowanie się do egzaminu: 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gawrych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie kursu zaprezentowane zostaną podstawowe i specjalistyczne zagadnienia z zakresu psychologii relacji interpersonalnych. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu -egzamin testowy (próg zaliczenia 60%+1). |
|
Pełny opis: |
W trakcie kursu zaprezentowane zostaną podstawowe i specjalistyczne zagadnienia z zakresu psychologii relacji interpersonalnych (budowanie i podtrzymywanie relacji, zaufanie, atrakcyjność interpersonalna, miłość, związki romantyczne). |
|
Literatura: |
R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007, s. 225-256, 257-274, 275-296, P. Olesiński, Psychologia kochania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018, s. 15-38 B. Wojciszke, Psychologia miłości GWP, Sopot 2019. M. Sikorska, Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce - rekonstrukcja codzienności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2019, s. 140-151 K. Kacprzak, R. Leppert, Związki miłosne w sieci, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013, Miłość w internecie, s. 49-70, s. 156-165. A. Stasińska, Socjologia pary. Praktyki intymne w związkach nieheteroseksualnych, Wydawnictwo NOMOS, Kraków 2018, s. 66-81, s. 117-168, 200-214 Kwak, Współczesne związki heteroseksualne, małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014, s. 117-192, s. 193-296, s. 346-384. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta: -godziny kontaktowe 30 -przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 -przygotowanie się do egzaminu: 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.