Agresja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-AGR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Agresja |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psyochologia społeczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna definicje prospołeczności, altruizmu, zachowań pomocnych. Wie, w jaki sposób przebiega rozwój zachowań agresywnych. Zna mechanizmy i procesy prowadzące do zachowań agresywnych. Potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze koncepcje wyjaśniające powstawanie zachowań agresywnych. Jest w stanie opisać czynniki indywidualne i kulturowe kształtujące zachowania agresywne. Zna metody pomiaru zachowań agresywnych. Umiejętności Umie zanalizować tekst naukowy, artykuł, raport z badań w języku polskim i angielskim. Kompetencje społeczne - |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rajchert | |
Prowadzący grup: | Joanna Rajchert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zachowania agresywne mogą przybrać formę destruktywnych aktów przemocy masowej (np. wojny, ataki terrorystyczne), mogą mieć też formę mniej spektakularną (np. przemoc domowa czy szkolna), ale niemal zawsze są częścią życia społecznego, nie tylko ludzi ale i zwierząt. Znajomość czynników wywołujących agresję i mechanizmów jej powstawania jest środkiem do konstruowania efektywnych programów ograniczania tych zachowań w życiu społecznym. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie wprowadzenie studentów w tematykę zachowań agresywnych. Przedstawione zostaną definicje agresji i przemocy w rożnych ujęciach teoretycznych. Wprowadzone zostaną pojęcia agresji i agresywności. Następnie studenci nauczą się rozpoznawać formy i przejawy agresji związane ze środkami wyrażania agresywnych tendencji i sytuacją w jakiej te tendencje są wyrażane (np. agresję słowną i fizyczną czy pośrednią i bezpośrednią). Kolejnym wątkiem poruszanym w trakcie zajęć będą mechanizmy powstawania zachowań agresywnych - omówione zostaną najważniejsze historyczne i aktualne koncepcje powstawania agresji wraz z ich syntezą w meta-teoriach takich jak Ogólny model agresji czy model "I cubed". W ramach tych modeli przedstawione zostaną czynniki nasilające ryzyko wystąpienia agresji oraz czynniki hamujące. W trakcie wykładu omówione zostaną także różnice indywidualne i płciowe w agresji i agresywności jak również przedstawiony zostanie aktualny stan badań w obszarze rozwoju (kształtowania się w toku życia) tendencji agresywnych wraz z czynnikami nasilającymi i ograniczającymi tendencje aspołeczne. 1. Wprowadzenie do zajęć – definicje zachowań agresywnych. Agresywność. Przemoc a agresja. 2. Formy zachowań agresywnych 3. Historyczne spojrzenie na agresję (pierwsze koncepcje powstawania zachowań agresywnych) 4. Cząstkowe koncepcje agresji: koncepcja Berkovitza (poznawczych neo-asocjacji), koncepcja skryptów Huesmanna, koncepcja Tedeschi i Felson (wpływu społecznego), koncepcja Bandury (uczenia się społecznego), koncepcja transferu pobudzenia Zuckermanna 5. Meta-koncepcje agresji: model GAM, model I cubed 6. Różnice płciowe w agresji 7. Różnice indywidualne w tendencjach agresywnych 8. Rozwój tendencji agresywnych (wrogości, zachowań antyspołecznych, psychopatii) 9. Agresja w różnych środowiskach: prześladowanie w szkole, mobbing w miejscu pracy, przemoc domowa, agresja na drodze, agresja w polityce 10. Metody pomiaru agresji 11. Eksperymentalne badania nad agresją |
|
Literatura: |
Krahé B. (2005). Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Myers, D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human aggression. Psychology,53(1), 27 Tremblay, R. E., Hartup, W. W., & Archer, J. (Eds.). (2005). Developmental origins of aggression. Guilford Press. Baron, R. A., & Richardson, D. R. (2004). Human aggression. Springer Science & Business Media. Geen, R. G. (1990). Human aggression. E. D. Donnerstein (Ed.). Milton Keynes: Open University Press. DeWall, C., Anderson, C. i Bushmann B. (2011). The General Aggression Model: Theoretical Extensions to Violence. Psychology of Violence, 1, 3, 245-258. |
|
Uwagi: |
zajęcia od 17.03 (od wykładu 5) realizowane są w sposób zdalny, na GoogleClassroom (kod zajęćxjj6rv3) zamieszane są materiały, w tym slajdy do wykładu oraz nagranie wykładu 5; wykład 6 i kolejne realizowane są za pomocą aplikcji Zoom - czyli w formie webinary w trakcie którego łączymy się online ze studentami którzy mogą dykutować i zadawać pytania, równoczesnie widzą slajdy z wykładu i słuchają prowadzącej Od 24.04 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w czwartki o godzinie 11.40 z wykorzystaniem platformy np. Teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA metoda porfolio: studenci będą mieli do wykonania pięć zadań, powiązanych merytorycznie z problematyką agresji; zadania pojawią synchronicznie z kolejnymi wykładami na następującej, udostępnionej im stronie https://padlet.com/monikadomini/jvqwm12vky6f Po wykonaniu zadania studenci otrzymają informację zwrotną droga elektroniczną |
|
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione są studentom przed każdym spotkaniem on-line na poniższej platformie: https://padlet.com/monikadomini/jvqwm12vky6f Harmonogram zadań i materiały udostępnione TREŚCIE PROGRAMOWE Podstawowe pojęcia: zachowanie agresywne, agresywność, przemoc Formy zachowań agresywnych Koncepcje wyjaśniające agresję: : koncepcja Berkovitza (poznawczych neo-asocjacji), koncepcja skryptów Huesmanna, koncepcja Tedeschi i Felson (wpływu społecznego), koncepcja Bandury (uczenia się społecznego), koncepcja transferu pobudzenia Zuckermanna Meta-koncepcje agresji: model GAM, model I cubed Różnice płciowe i różnice indywidualne w tendencjach agresywnych Zachowania agresywne, wrogość z perspektywy psychologii rozwojowej Metody pomiaru agresji w badaniach korelacyjnych i eksperymentalnych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human aggression. Annual Review of Psychology,53(1), 27-51. DeWall, C., Anderson, C. i Bushmann B. (2011). The General Aggression Model: Theoretical Extensions to Violence. Psychology of Violence, 1, 3, 245-258. Dominiak-Kochanek, M. (2017). Metody wychowawcze rodziców a agresja interpersonalne młodych dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo APS (str. 59-75) Piotrowski, P. (2011). Kontrowersyjna dychotomia. Agresja wroga, agresja instrumentalna i zastosowanie reversal theory M.J. Aptera do analizy przestępczości. Czasopismo psychologiczne, 17(1), 29-35. Winiewski, M., Hansen, K., Bilewicz, M., Soral , W., Świderska, A., Bulska, D. (2017). Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych. Warszawa: Fundacja Stefana Batorego LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Archer, J., & Coyne, S. M. (2005). An integrated review of indirect, relational, and social aggression. Personality and Social Psychology Review, 9(3), 212-23. Finkel, E. J. (2014). The I3 model: Metatheory, theory, and evidence. Advances in Experimental Social Psychology, 49, 1–104. . Zang, Q., Cao, Y., Gao, J., Yang, X., Rost, D., Cheng, G., Teng, Z., Espelage, D. (2019). Effects of cartoon violence on agressive thoughts and aggressive behaviors. Aggressive Behavior, 45(5), 489-497. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA zajęcia prowadzone na platformie Teams, prezentacja multimedialna na dane spotkanie udostępniona jest studentom wcześniej (https://padlet.com/monikadomini/jvqwm12vky6f), możliwa dyskusja na udostępnionej studentom stronie www, dyskusja w trakcie wykłau, analiza literatury naukowej NAKŁAD PRACY STUDENTA przejrzenie, wysłuchanie i przyswojenie treści programowych w prezentacjach multimedialnych - 25 przygotowanie pięciu zadań na zaliczenie-30 przeczytanie obowiązującej literatury-10 LICZBA ECTS- 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Archanowicz-Kudelska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Joanna Rajchert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.