Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka wielozmiennowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-STW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka wielozmiennowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przyswojenie przez uczestników kursu teoretycznych i praktycznych umiejętności stosowania wielozmiennowch analiz statystycznych – ze szczególnych uwzględnieniem analiz przydatnych w praktyce badacza społecznego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przyswojenie przez uczestników kursu teoretycznych i praktycznych umiejętności stosowania wielozmiennowch analiz statystycznych – ze szczególnych uwzględnieniem analiz wariancji i analizy regresji. Podczas zajęć, studenci zapoznają się z elementemi teoretycznymi wybranych analiz, jak i praktycznym zastosowaniem

Literatura:

Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica.

Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna zaawansowane zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych.

Charakteryzuje założenia i wymagania stawiane danym empirycznym poddawanym analizom wielozmiennowym (poziom pomiaru, kształt i rozkład zmiennych, porównywalność parametrów).

Zna wybrane, wielozmiennowe metody analizy danych, w stopniu pozwalającym na adekwatny wybór do rozważanego problemu badawczego i rodzaju danych, prawidłowo interpretuje wyniki.

Wie na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi metodami analizy (czynnikowymi) w stopniu pozwalającym na samodzielny dobór odpowiednich i krótkie wyjaśnienie (ustne lub pisemne).

Wie na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi metodami analizy regresji, mediacji i moderacji w stopniu pozwalającym na samodzielny dobór odpowiednich i krótkie wyjaśnienie (ustne lub pisemne).

Umiejętności

Dobiera odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, weryfikuje założenia, przeprowadza analizę w programie statystycznym, interpretuje wyniki w sposób poprawny i krytyczny, stosuje zapis zgodny ze standardami APA.

Ocenia konsekwencje odstępstwa od założeń.

Kompetencje społeczne

Ma krytyczny stosunek do lektury doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.

Ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Postek
Prowadzący grup: Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rowicka
Prowadzący grup: Katarzyna Piotrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia - przekazana przez prowadzącego zajęcia na początku semestru. W zależności od tego czy w czerwcu zajęcia odbędą się na uczelni czy nie - forma kolokwium będzie alb online albo na uczelni

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

1. powtórzenie wiadomości z zakresu korelacji i regresji

2. Analiza wariancji (jednoczynnikowa i dwuczynnikowa)

3. Analiza wariancji (powtarzane pomiary i schemat mieszany)

4. odpowiedniki nieparametryczne dla analiza wariancji

Uwagi:

Zajęcia odbywają się online: prezentacje będą przesyłane studentów na maile podane prowadzącemu ćwiczenia. Zadania będą do wykonania w grupach (online) i do oddania mailowo prowadzącemu. prowadzący będzie dostępny na skypie / chacie w wyznaczonych terminach w celu wyjaśnienia wątpliwości, odpowiedzenia na pytania - terminy zostaną ustalone w grupą mailowo.

Dodatkowo - materiał wykładowy do zagadnienia analiza wariancji dwuczynnikowa i powtarzane pomiary - wskazane nagrania wykładów otwartych (Copernicus College).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Postek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)