Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia osobowości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-POS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia osobowości
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:

- Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje

Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:

- klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda

- psychologii analitycznej Junga

- psychologii indywidualnej Adlera

- psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma

- psychologii ego

- teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona

- teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga

- psychologia self Kohuta

- teoria przywiązania

- personologia Murray’a

- koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa

- teorie egzystencjalne

- teorii warunkowania sprawczego Skinnera

- teorii społecznego uczenia się Bandury

- poznawcze koncepcje ja

- teoria narracyjna McAdamsa

Integracyjne modele osobowości:

- pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a

- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals

- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody

- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona

- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka

Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009.

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna przedmiot, cele i metody badań psychologii osobowości;

Zna główne nurty teoretyczne w psychologii osobowości, ich założenia, kontekst powstania i potencjał eksplanacyjny.

Ma świadomość ograniczeń wynikających z wyjaśniania zjawisk na bazie konkretnych teorii osobowości; potrafi krytycznie spojrzeć na przyjętą perspektywę teoretyczną.

Posiada wiedzę na temat rozwoju osobowości oraz czynników warunkujących jej prawidłowe funkcjonowanie.

Umiejętności

Dokonuje analizy przypadków opisujących funkcjonowanie konkretnych osób, bazując na różnych teoriach osobowości.

Potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża opisanych zjawisk intrapsychicznych i zachowań.

Kompetencje społeczne

Potrafi przełożyć wiedzę na praktykę, interpretując zjawiska życia społecznego w kontekście poznanych teorii.

Metody i kryteria oceniania:

Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Kryteria oceniania:

3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (15-17 pkt)

3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (18-20 pkt)

4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (21-23 pkt)

4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (24-26 pkt)

5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (27-30 pkt)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Sękowski
Prowadzący grup: Kamila Dobrenko, Marcin Sękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Pełny opis:

TEMATY WYKŁADÓW

1. Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje - 19.02.2020

2. Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:

- klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda 26.02.2020

3. psychologii analitycznej Junga - 04.03.2020

4. psychologii indywidualnej Adlera - 11.03.2020

KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ ZA POŚREDNICTWEM POCZTY ELEKTRONICZNEJ - przesyłanie materiałów na adres roku psychologiaaps2k18[małpa]gmail.com

5. psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - materiały przesłane 25.03.2020

6. teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta - materiały przesłane 17.04.2020

7. psychodynamiczne teorie self - materiały przesłane 17.04.2020

8. psychologia egzystencjalna - materiały przesłane 17.04.2020

KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ: WYKŁAD WYGŁOSZONY ZA POŚREDNICTWEM APLIKACJI MICROSOFT TEAMS oraz PRZESŁANIE PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ NA ADRES roku psychologiaaps2k18[małpa]gmail.com

9. teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - 22.04.2020

10. teoria przywiązania - 29.04.2020

11. psychologia humanistyczna - 06.05.2020

12. teoria warunkowania sprawczego i teorii społecznego uczenia się - 13.05.2020

13. personologia - 20.05.2020

14. Teoria konstruktów osobistych - 27.05.2020

15. koncepcje ja - klasyczne ujęcie Jamesa i współczesne ujęcia poznawcze - 03.05.2020

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009.

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

Wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Sękowski
Prowadzący grup: Kamila Dobrenko, Marcin Sękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Pełny opis:

WYKŁADY PRZEPROWADZONE KONWENCJONALNIE PRZED PRZEJŚCIEM NA TRYB ZDALNY

- Czym jest psychologia osobowości? Czym są teorie osobowości? 07.03.2020

WYKŁADY PRZEPROWADZONE W FORMIE WYSYŁANIA STUDENTOM PREZENTACJI MULTIMEDIALNYCH Z POSZERZONĄ TREŚCIĄ

27.03.2020

klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda

09.04.2020

psychologii analitycznej Junga

psychologii indywidualnej Adlera

psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma

17.04.2020

teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga

psychologia self Kohuta

13.05.2020

psychologii ego

teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona

teorie egzystencjalne

OD 16.05.2020 WYKŁADY PROWADZONE W FORMIE SYNCHRONICZNEJ ZA POŚREDNICTWEM ALIKACJI MS TEAMS W DNIACH I GODZINACH ZGODNYCH Z PLANEM ZAJĘĆ

- teoria przywiązania

- koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa

- teorii warunkowania sprawczego Skinnera

- teorii społecznego uczenia się Bandury

- poznawcze koncepcje ja

- teoria narracyjna McAdamsa

Integracyjne modele osobowości:

- pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a

- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals

- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody

- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona

- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka

Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)

-POWTÓRZENIE NIEJASNYCH KWESTII, ZWŁASZCZA MATERIAŁU Z ZAJĘĆ, KTÓRE NIE ODBYŁY SIĘ W FORMIE SYNCHRONICZNEJ Z POWODU PIERWSZYCH TYGODNI PANDEMII COVID-19, GDY JESZCZE NIE OPRACOWANO STANDARDOWYCH SPOSOBÓW PROWADZENIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Dodatkowa:

Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009.

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

Wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godzin.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)