Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Etyka zawodu psychologa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-EZP1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka zawodu psychologa
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PY, (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla III r. PY, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o powiązaniach psychologii z filozofią i etyką.

Zna podstawową terminologię z zakresu etyki.

Posiada wiedzę o normach i regułach (społecznych, moralnych) organizujących struktury i instytucje społeczne.

Umiejętności

Respektuje zasady etyki zawodowej psychologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne w celu rozwiązania konkretnego zadania.

Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków.

Kompetencje społeczne

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu psychologa.

Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Rosół
Prowadzący grup: Mateusz Kucz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- aktywny udział w dyskusji prowadzonej na zajęciach

- praca pisemna, będąca analizą problemu etycznego w pracy psycholog

- kolokwium zaliczeniowe

Pełny opis:

1. Etyka jako dyscyplina filozoficzna. Przedmiot etyki i jej działy. Etyka zawodowa – charakterystyka podstawowych pojęć. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych. Kodeksy etyczne a prawidłowe wypełnianie roli zawodowej. Etyka zawodowa, etyka społeczna a osobiste wartości moralne.

2. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa PTP – źródła i cele. Zakres obowiązywania – odpowiedzialność etyczna psychologa wobec klienta, współpracowników, pracodawcy i własnego zawodu. Kodeks etyczny Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego a KEZ PTP. Rozumienie wartości etycznych zawartych w kodeksie w kontekście wiedzy etyczno-filozoficznej i praktyki psychologicznej. Ustawa o zawodzie psychologa.

Wybrane tematy spośród:

3. Sylwetka profesjonalnego psychologa: cechy osobowościowe, wiedza i umiejętności praktyczne. Rola doskonalenia osobistego i zawodowego w podnoszeniu efektywności działań profesjonalnych.

4. Społeczna odpowiedzialność psychologa. Postawa wobec własnego zawodu a wizerunek usług psychologicznych. Solidarność środowiska psychologicznego – pozytywne i negatywne aspekty.

5. Nadużycia i naganne praktyki w działaniach psychologów.

6. Zdrowie psychiczne – choroba psychiczna w perspektywie historycznej.

7. Choroba psychiczna w świadomości społecznej współcześnie – problem stygmatyzacji, stereotypów i marginalizacji osób chorych psychicznie.

8. Etyka badań psychologicznych. Specyfika dylematów etycznych w działalności badawczej. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

9. Etyka diagnozy psychologicznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

10. Etyka pomocy psychologicznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

11. Etyczne aspekty pomocy psychologicznej udzielanej dzieciom i młodzieży.

12. Etyka w działalności psychologa sądowego. Specyfika dylematów etycznych w psychologa sądowego. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

13. Etyka w działałności psychologa penitencjarnego. Specifika relacji pomiędzy instytucją penitencjarną, a psychologiem.

14. Etyka psychologa w biznesie. Psycholog – trener umiejętności psychologicznych, coach, specjalista HR, psycholog w reklamie, marketingu i PR.

Literatura:

Wybrane pozycje spośród:

- Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998, s. 29-40.

- Dyskusja redakcyjna na temat etyki zawodowej, Etyka nr 27, 1994, s. 167-174.

- Treść KEZP, treść ustawy z 1.01.2006

- Joanna Staniszewska, Kodeks zawodowy – konieczność czy absurd? [w:] Jerzy Brzeziński, Małgorzata Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii, Poznań 2000, s. 45-94.

- M. Z. Stepulak, Tożsamość zawodowa psychologa w świetle wybranych kodeksów etycznych, [w:] Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red. M. Z. Stepulak, Lublin 2002, s. 139-156.

- M. Toeplitz-Winiewska, Etyczna wrażliwość psychologii i psychologów, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 66-82.

- A. Brzezińska, K. Applet, Tożsamość zawodowa psychologa, [w:] red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Etyczne dylematy psychologii, Poznań 2000, s. 13-44.

- Z. Toeplitz, Odpowiedzialność społeczna psychologa – psycholog w środkach masowego przekazu, [w:] Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Poznań 2000, s. 173-182.

- S. Mika, Oj ciężko, ciężko być psychologiem, [w:] Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Poznań 2000, s. 183-202.

- M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86.

- T. Witkowski, Zakazana psychologia. Tom I. Pomiędzy nauką, a szarlatanerią, Warszawa 2009.

- A. Margasiński, O manipulacji w psychoterapii, [w:] A.Margasiński, D.Probucka (red.), Etyka – Psychologia – Psychoterapia, Kraków: Wydawnictwo Aureus, 2004, s. 37-47.

- M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa 1987.

- M. Foucault, Choroba umysłowa a psychologia, Warszawa 2000.

- P. Szatmari, Uwięziony umysł. Opowieści o ludziach z autyzmem., Kraków 2007.

- O. Sacks, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Poznań 1996.

- E. Goffman, Piętno, Gdańsk 2007.

- E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Poznań 2005, s. 58-78.

- Z. Ratajczak, Pokusy i pułapki moralne w działalności naukowej psychologów, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 10-20.

- Psycholog jako badacz i nauczyciel akademicki, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 101-147.

- W. Poznaniak, M. Skibiński, Wartości i wartościowanie w diagnostyce i terapii psychologicznej, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 74-78.

- Psycholog jako diagnosta, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 181-235.

- A. Pietrzyk, Psycholog kliniczny wobec dylematu przymusowej hospitalizacji, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 21-27.

- Psycholog jako specjalista udzielający pomocy psychologicznej, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 235-275.

- Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, [w:] red. A. Brzezińska, Z. Toeplitz, Warszawa 2007.

- W. Poznaniak, Obowiązki i dylematy etyczne psychologa sądowego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 298-310.

Uwagi:

Analiza tekstów etycznych i psychologicznych, dyskusja moderowana, analiza przypadków z praktyki psychologicznej.

Nakład pracy studenta:

- 15 h - obecność na zajęciach

- 10 h - przygotowanie do zajęć, lektura literatury, przygotowanie do kolokwium

- 5 h - przygotowanie pracy pisemnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Rosół
Prowadzący grup: Piotr Rosół
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- aktywny udział w dyskusji prowadzonej na zajęciach

- praca pisemna, będąca analizą problemu etycznego w pracy psycholog

- kolokwium zaliczeniowe

Pełny opis:

1. Etyka jako dyscyplina filozoficzna. Przedmiot etyki i jej działy. Etyka zawodowa – charakterystyka podstawowych pojęć. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych. Kodeksy etyczne a prawidłowe wypełnianie roli zawodowej. Etyka zawodowa, etyka społeczna a osobiste wartości moralne.

2. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa PTP – źródła i cele. Zakres obowiązywania – odpowiedzialność etyczna psychologa wobec klienta, współpracowników, pracodawcy i własnego zawodu. Kodeks etyczny Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego a KEZ PTP. Rozumienie wartości etycznych zawartych w kodeksie w kontekście wiedzy etyczno-filozoficznej i praktyki psychologicznej. Ustawa o zawodzie psychologa.

Wybrane tematy spośród:

3. Sylwetka profesjonalnego psychologa: cechy osobowościowe, wiedza i umiejętności praktyczne. Rola doskonalenia osobistego i zawodowego w podnoszeniu efektywności działań profesjonalnych.

4. Społeczna odpowiedzialność psychologa. Postawa wobec własnego zawodu a wizerunek usług psychologicznych. Solidarność środowiska psychologicznego – pozytywne i negatywne aspekty.

5. Nadużycia i naganne praktyki w działaniach psychologów.

6. Zdrowie psychiczne – choroba psychiczna w perspektywie historycznej.

7. Choroba psychiczna w świadomości społecznej współcześnie – problem stygmatyzacji, stereotypów i marginalizacji osób chorych psychicznie.

8. Etyka badań psychologicznych. Specyfika dylematów etycznych w działalności badawczej. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

9. Etyka diagnozy psychologicznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

10. Etyka pomocy psychologicznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

11. Etyczne aspekty pomocy psychologicznej udzielanej dzieciom i młodzieży.

12. Etyka w działalności psychologa sądowego. Specyfika dylematów etycznych w psychologa sądowego. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

13. Etyka w działałności psychologa penitencjarnego. Specifika relacji pomiędzy instytucją penitencjarną, a psychologiem.

14. Etyka psychologa w biznesie. Psycholog – trener umiejętności psychologicznych, coach, specjalista HR, psycholog w reklamie, marketingu i PR.

Literatura:

Wybrane pozycje spośród:

- Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998, s. 29-40.

- Dyskusja redakcyjna na temat etyki zawodowej, Etyka nr 27, 1994, s. 167-174.

- Treść KEZP, treść ustawy z 1.01.2006

- Joanna Staniszewska, Kodeks zawodowy – konieczność czy absurd? [w:] Jerzy Brzeziński, Małgorzata Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii, Poznań 2000, s. 45-94.

- M. Z. Stepulak, Tożsamość zawodowa psychologa w świetle wybranych kodeksów etycznych, [w:] Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red. M. Z. Stepulak, Lublin 2002, s. 139-156.

- M. Toeplitz-Winiewska, Etyczna wrażliwość psychologii i psychologów, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 66-82.

- A. Brzezińska, K. Applet, Tożsamość zawodowa psychologa, [w:] red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Etyczne dylematy psychologii, Poznań 2000, s. 13-44.

- Z. Toeplitz, Odpowiedzialność społeczna psychologa – psycholog w środkach masowego przekazu, [w:] Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Poznań 2000, s. 173-182.

- S. Mika, Oj ciężko, ciężko być psychologiem, [w:] Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Poznań 2000, s. 183-202.

- M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86.

- T. Witkowski, Zakazana psychologia. Tom I. Pomiędzy nauką, a szarlatanerią, Warszawa 2009.

- A. Margasiński, O manipulacji w psychoterapii, [w:] A.Margasiński, D.Probucka (red.), Etyka – Psychologia – Psychoterapia, Kraków: Wydawnictwo Aureus, 2004, s. 37-47.

- M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa 1987.

- M. Foucault, Choroba umysłowa a psychologia, Warszawa 2000.

- P. Szatmari, Uwięziony umysł. Opowieści o ludziach z autyzmem., Kraków 2007.

- O. Sacks, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Poznań 1996.

- E. Goffman, Piętno, Gdańsk 2007.

- E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Poznań 2005, s. 58-78.

- Z. Ratajczak, Pokusy i pułapki moralne w działalności naukowej psychologów, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 10-20.

- Psycholog jako badacz i nauczyciel akademicki, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 101-147.

- W. Poznaniak, M. Skibiński, Wartości i wartościowanie w diagnostyce i terapii psychologicznej, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 74-78.

- Psycholog jako diagnosta, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 181-235.

- A. Pietrzyk, Psycholog kliniczny wobec dylematu przymusowej hospitalizacji, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 21-27.

- Psycholog jako specjalista udzielający pomocy psychologicznej, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 235-275.

- Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, [w:] red. A. Brzezińska, Z. Toeplitz, Warszawa 2007.

- W. Poznaniak, Obowiązki i dylematy etyczne psychologa sądowego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 298-310.

Uwagi:

Analiza tekstów etycznych i psychologicznych, dyskusja moderowana, analiza przypadków z praktyki psychologicznej.

Nakład pracy studenta:

- 15 h - obecność na zajęciach

- 10 h - przygotowanie do zajęć, lektura literatury, przygotowanie do kolokwium

- 5 h - przygotowanie pracy pisemnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Rosół
Prowadzący grup: Piotr Rosół
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- aktywny udział w dyskusji prowadzonej na zajęciach

- praca pisemna, będąca analizą problemu etycznego w pracy psycholog

- kolokwium zaliczeniowe

Na czas uniemożliwienia prowadzenia zajęć w salach wykładowych ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w trakcie ćwiczeń na podstawie przesłanych udziału w zajęciach on line, wypełnienia ćwiczeń on line.

Pełny opis:

1. Etyka jako dyscyplina filozoficzna. Przedmiot etyki i jej działy. Etyka zawodowa – charakterystyka podstawowych pojęć. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych. Kodeksy etyczne a prawidłowe wypełnianie roli zawodowej. Etyka zawodowa, etyka społeczna a osobiste wartości moralne.

2. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa PTP – źródła i cele. Zakres obowiązywania – odpowiedzialność etyczna psychologa wobec klienta, współpracowników, pracodawcy i własnego zawodu. Kodeks etyczny Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego a KEZ PTP. Rozumienie wartości etycznych zawartych w kodeksie w kontekście wiedzy etyczno-filozoficznej i praktyki psychologicznej. Ustawa o zawodzie psychologa.

Wybrane tematy spośród:

3. Sylwetka profesjonalnego psychologa: cechy osobowościowe, wiedza i umiejętności praktyczne. Rola doskonalenia osobistego i zawodowego w podnoszeniu efektywności działań profesjonalnych.

4. Społeczna odpowiedzialność psychologa. Postawa wobec własnego zawodu a wizerunek usług psychologicznych. Solidarność środowiska psychologicznego – pozytywne i negatywne aspekty.

5. Nadużycia i naganne praktyki w działaniach psychologów.

6. Zdrowie psychiczne – choroba psychiczna w perspektywie historycznej.

7. Choroba psychiczna w świadomości społecznej współcześnie – problem stygmatyzacji, stereotypów i marginalizacji osób chorych psychicznie.

8. Etyka badań psychologicznych. Specyfika dylematów etycznych w działalności badawczej. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

9. Etyka diagnozy psychologicznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

10. Etyka pomocy psychologicznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

11. Etyczne aspekty pomocy psychologicznej udzielanej dzieciom i młodzieży.

12. Etyka w działalności psychologa sądowego. Specyfika dylematów etycznych w psychologa sądowego. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

13. Etyka w działałności psychologa penitencjarnego. Specifika relacji pomiędzy instytucją penitencjarną, a psychologiem.

14. Etyka psychologa w biznesie. Psycholog – trener umiejętności psychologicznych, coach, specjalista HR, psycholog w reklamie, marketingu i PR.

Literatura:

Wybrane pozycje spośród, przesyłane w formie elektronicznej przez prowadzącego:

- Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998, s. 29-40.

- Dyskusja redakcyjna na temat etyki zawodowej, Etyka nr 27, 1994, s. 167-174.

- Treść KEZP, treść ustawy z 1.01.2006

- Joanna Staniszewska, Kodeks zawodowy – konieczność czy absurd? [w:] Jerzy Brzeziński, Małgorzata Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii, Poznań 2000, s. 45-94.

- M. Z. Stepulak, Tożsamość zawodowa psychologa w świetle wybranych kodeksów etycznych, [w:] Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red. M. Z. Stepulak, Lublin 2002, s. 139-156.

- M. Toeplitz-Winiewska, Etyczna wrażliwość psychologii i psychologów, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 66-82.

- A. Brzezińska, K. Applet, Tożsamość zawodowa psychologa, [w:] red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Etyczne dylematy psychologii, Poznań 2000, s. 13-44.

- Z. Toeplitz, Odpowiedzialność społeczna psychologa – psycholog w środkach masowego przekazu, [w:] Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Poznań 2000, s. 173-182.

- S. Mika, Oj ciężko, ciężko być psychologiem, [w:] Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Poznań 2000, s. 183-202.

- M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86.

- T. Witkowski, Zakazana psychologia. Tom I. Pomiędzy nauką, a szarlatanerią, Warszawa 2009.

- A. Margasiński, O manipulacji w psychoterapii, [w:] A.Margasiński, D.Probucka (red.), Etyka – Psychologia – Psychoterapia, Kraków: Wydawnictwo Aureus, 2004, s. 37-47.

- M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa 1987.

- M. Foucault, Choroba umysłowa a psychologia, Warszawa 2000.

- P. Szatmari, Uwięziony umysł. Opowieści o ludziach z autyzmem., Kraków 2007.

- O. Sacks, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Poznań 1996.

- E. Goffman, Piętno, Gdańsk 2007.

- E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Poznań 2005, s. 58-78.

- Z. Ratajczak, Pokusy i pułapki moralne w działalności naukowej psychologów, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 10-20.

- Psycholog jako badacz i nauczyciel akademicki, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 101-147.

- W. Poznaniak, M. Skibiński, Wartości i wartościowanie w diagnostyce i terapii psychologicznej, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 74-78.

- Psycholog jako diagnosta, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 181-235.

- A. Pietrzyk, Psycholog kliniczny wobec dylematu przymusowej hospitalizacji, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 21-27.

- Psycholog jako specjalista udzielający pomocy psychologicznej, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 235-275.

- Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, [w:] red. A. Brzezińska, Z. Toeplitz, Warszawa 2007.

- W. Poznaniak, Obowiązki i dylematy etyczne psychologa sądowego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 298-310.

Uwagi:

Analiza tekstów etycznych i psychologicznych, dyskusja moderowana, analiza przypadków z praktyki psychologicznej.

Na czas uniemożliwienia prowadzenia zajęć w salach wykładowych stosowane metody kształcenia: analiza przypadków; analiza literatury; zajęcia on line z użyciem narzędzia Microsoft Teams.

Nakład pracy studenta:

- 15 h - obecność na zajęciach, w tym udział w zajęciach on line

- 10 h - przygotowanie do zajęć, lektura literatury, przygotowanie do kolokwium

- 5 h - przygotowanie pracy pisemnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Rosół
Prowadzący grup: Piotr Rosół
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- aktywny udział w dyskusji prowadzonej na zajęciach

- praca pisemna, będąca analizą problemu etycznego w pracy psycholog

- kolokwium zaliczeniowe

Pełny opis:

1. Etyka jako dyscyplina filozoficzna. Przedmiot etyki i jej działy. Etyka zawodowa – charakterystyka podstawowych pojęć. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych. Kodeksy etyczne a prawidłowe wypełnianie roli zawodowej. Etyka zawodowa, etyka społeczna a osobiste wartości moralne.

2. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa PTP – źródła i cele. Zakres obowiązywania – odpowiedzialność etyczna psychologa wobec klienta, współpracowników, pracodawcy i własnego zawodu. Rozumienie wartości etycznych zawartych w kodeksie w kontekście wiedzy etyczno-filozoficznej i praktyki psychologicznej. Ustawa o zawodzie psychologa.

Wybrane tematy spośród:

3. Sylwetka profesjonalnego psychologa: cechy osobowościowe, wiedza i umiejętności praktyczne. Rola doskonalenia osobistego i zawodowego w podnoszeniu efektywności działań profesjonalnych.

4. Społeczna odpowiedzialność psychologa. Postawa wobec własnego zawodu a wizerunek usług psychologicznych. Solidarność środowiska psychologicznego – pozytywne i negatywne aspekty.

5. Nadużycia i naganne praktyki w działaniach psychologów.

6. Zdrowie psychiczne – choroba psychiczna w perspektywie historycznej.

7. Choroba psychiczna w świadomości społecznej współcześnie – problem stygmatyzacji, stereotypów i marginalizacji osób chorych psychicznie.

8. Etyka badań psychologicznych. Specyfika dylematów etycznych w działalności badawczej. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

9. Etyka diagnozy psychologicznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

10. Etyka pomocy psychologicznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

11. Etyczne aspekty pomocy psychologicznej udzielanej dzieciom i młodzieży.

12. Etyka w działalności psychologa sądowego. Specyfika dylematów etycznych w psychologa sądowego. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości.

13. Etyka w działałności psychologa penitencjarnego. Specifika relacji pomiędzy instytucją penitencjarną, a psychologiem.

14. Etyka psychologa w biznesie. Psycholog – trener umiejętności psychologicznych, coach, specjalista HR, psycholog w reklamie, marketingu i PR.

Literatura:

Wybrane pozycje spośród, przesyłane w formie elektronicznej przez prowadzącego:

- Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998, s. 29-40.

- Dyskusja redakcyjna na temat etyki zawodowej, Etyka nr 27, 1994, s. 167-174.

- Treść KEZP, treść ustawy z 1.01.2006

- Joanna Staniszewska, Kodeks zawodowy – konieczność czy absurd? [w:] Jerzy Brzeziński, Małgorzata Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii, Poznań 2000, s. 45-94.

- M. Z. Stepulak, Tożsamość zawodowa psychologa w świetle wybranych kodeksów etycznych, [w:] Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red. M. Z. Stepulak, Lublin 2002, s. 139-156.

- M. Toeplitz-Winiewska, Etyczna wrażliwość psychologii i psychologów, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 66-82.

- A. Brzezińska, K. Applet, Tożsamość zawodowa psychologa, [w:] red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Etyczne dylematy psychologii, Poznań 2000, s. 13-44.

- Z. Toeplitz, Odpowiedzialność społeczna psychologa – psycholog w środkach masowego przekazu, [w:] Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Poznań 2000, s. 173-182.

- S. Mika, Oj ciężko, ciężko być psychologiem, [w:] Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Poznań 2000, s. 183-202.

- M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86.

- T. Witkowski, Zakazana psychologia. Tom I. Pomiędzy nauką, a szarlatanerią, Warszawa 2009.

- A. Margasiński, O manipulacji w psychoterapii, [w:] A.Margasiński, D.Probucka (red.), Etyka – Psychologia – Psychoterapia, Kraków: Wydawnictwo Aureus, 2004, s. 37-47.

- M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa 1987.

- M. Foucault, Choroba umysłowa a psychologia, Warszawa 2000.

- P. Szatmari, Uwięziony umysł. Opowieści o ludziach z autyzmem., Kraków 2007.

- O. Sacks, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Poznań 1996.

- E. Goffman, Piętno, Gdańsk 2007.

- E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Poznań 2005, s. 58-78.

- Z. Ratajczak, Pokusy i pułapki moralne w działalności naukowej psychologów, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 10-20.

- Psycholog jako badacz i nauczyciel akademicki, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 101-147.

- W. Poznaniak, M. Skibiński, Wartości i wartościowanie w diagnostyce i terapii psychologicznej, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 74-78.

- Psycholog jako diagnosta, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 181-235.

- A. Pietrzyk, Psycholog kliniczny wobec dylematu przymusowej hospitalizacji, [w:] Z. Ratajczak red., Świadomość etyczna psychologów, Katowice 1997, s. 21-27.

- Psycholog jako specjalista udzielający pomocy psychologicznej, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 235-275.

- Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, [w:] red. A. Brzezińska, Z. Toeplitz, Warszawa 2007.

- W. Poznaniak, Obowiązki i dylematy etyczne psychologa sądowego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 298-310.

Uwagi:

Analiza tekstów etycznych i psychologicznych, dyskusja moderowana, analiza przypadków z praktyki psychologicznej.

Nakład pracy studenta:

- 15 h - obecność na zajęciach, w tym udział w zajęciach on line

- 10 h - przygotowanie do zajęć, lektura literatury, przygotowanie do kolokwium

- 5 h - przygotowanie pracy pisemnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Rosół
Prowadzący grup: Piotr Rosół
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Rosół
Prowadzący grup: Mateusz Kucz, Piotr Rosół
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.