Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Socjologia edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-2F-SOE Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia edukacji
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla II r. SC, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. SC, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia z socjologii edukacji wprowadzają studentów w zagadnienia:1. relacji systemu edukacyjnego i struktury społecznej na poziomie makro, 2.relacji społecznych na poziomie szkoły - poziom mezzo oraz 3, znaczenia wykształcenia dla pozycji społecznej jednostki - poziom mikro.

Omawianie problematyki wiąże się z przedstawieniem głównych teorii socjologicznych dotyczących związku edukacji i struktury społecznej. Podstawowymi zagadnieniami zarówno teorii socjologii edukacji jak i praktyki edukacyjnej jest problematyka nierówności edukacyjnych oraz kontroli społecznej.

Kolejnym problemem są zagadnienia związane z charakterystyką polskiego systemu edukacyjnego.

Pełny opis:

Zajęcia z socjologii edukacji wprowadzają studentów w zagadnienia:1. relacji systemu edukacyjnego i struktury społecznej na poziomie makro, 2.relacji społecznych na poziomie szkoły - poziom mezzo oraz 3, znaczenia wykształcenia dla pozycji społecznej jednostki - poziom mikro.

Omawianie problematyki wiąże się z przedstawieniem głównych teorii socjologicznych dotyczących związku edukacji i struktury społecznej:

1. teorie funkcjonalistyczne w ujęciu E. Durkheima oraz strukturalno-funkcjonalnej T. Parsonsa;

2. Teorie konfliktu począwszy od K.Marksa do S. Bowlesa i H. Gintisa ,

P. Bourdieu, B.Bernsteina oraz R.Collinsa;

3. Teorie interpretatywne począwszy od G.H.Meada do E.Goffmana, M.

Younga, P. Woodsa i innych współczesnych badaczy szkoły.

4. Teorie neoliberalne dotyczące edukacji

5. Zagadnienia globalizacji edukacji

Teorie te zostaną zaprezentowane w kontekście historii przemian społecznych od XIX w po XXI.

Uzupełnieniem części omawiającej teorie socjologii edukacji, stanowić będą omówienia polskich teorii i badań dotyczących edukacji: F. Znanieckiego; J. Chałasińskiego, J. Szczepańskiego;

Kolejnym problemem są zagadnienia związane z charakterystyką polskiego systemu edukacyjnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Pawlak
Prowadzący grup: Robert Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Zahorska-Bugaj
Prowadzący grup: Marta Zahorska-Bugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Zahorska-Bugaj
Prowadzący grup: Marta Zahorska-Bugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia z socjologii edukacji wprowadzają studentów w zagadnienia:1. relacji systemu edukacyjnego i struktury społecznej na poziomie makro, 2.relacji społecznych na poziomie szkoły - poziom mezzo oraz 3, znaczenia wykształcenia dla pozycji społecznej jednostki - poziom mikro.

Omawianie problematyki wiąże się z przedstawieniem głównych teorii socjologicznych dotyczących związku edukacji i struktury społecznej. Podstawowymi zagadnieniami zarówno teorii socjologii edukacji jak i praktyki edukacyjnej jest problematyka nierówności edukacyjnych oraz kontroli społecznej.

Kolejnym problemem są zagadnienia związane z charakterystyką polskiego systemu edukacyjnego.

Pełny opis:

Zajęcia z socjologii edukacji wprowadzają studentów w zagadnienia:1. relacji systemu edukacyjnego i struktury społecznej na poziomie makro, 2.relacji społecznych na poziomie szkoły - poziom mezzo oraz 3, znaczenia wykształcenia dla pozycji społecznej jednostki - poziom mikro.

Omawianie problematyki wiąże się z przedstawieniem głównych teorii socjologicznych dotyczących związku edukacji i struktury społecznej:

1. teorie funkcjonalistyczne w ujęciu E. Durkheima oraz strukturalno-funkcjonalnej T. Parsonsa;

2. Teorie konfliktu począwszy od K.Marksa do S. Bowlesa i H. Gintisa ,

P. Bourdieu, B.Bernsteina oraz R.Collinsa;

3. Teorie interpretatywne począwszy od G.H.Meada do E.Goffmana, M.

Younga, P. Woodsa i innych współczesnych badaczy szkoły.

4. Teorie neoliberalne dotyczące edukacji

5. Zagadnienia globalizacji edukacji

Teorie te zostaną zaprezentowane w kontekście historii przemian społecznych od XIX w po XXI.

Uzupełnieniem części omawiającej teorie socjologii edukacji, stanowić będą omówienia polskich teorii i badań dotyczących edukacji: F. Znanieckiego; J. Chałasińskiego, J. Szczepańskiego;

Kolejnym problemem są zagadnienia związane z charakterystyką polskiego systemu edukacyjnego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.