Socjologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2F-SOE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia edukacji |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Zajęcia z socjologii edukacji wprowadzają studentów w zagadnienia:1. relacji systemu edukacyjnego i struktury społecznej na poziomie makro, 2.relacji społecznych na poziomie szkoły - poziom mezzo oraz 3, znaczenia wykształcenia dla pozycji społecznej jednostki - poziom mikro. Omawianie problematyki wiąże się z przedstawieniem głównych teorii socjologicznych dotyczących związku edukacji i struktury społecznej: 1. teorie funkcjonalistyczne w ujęciu E. Durkheima oraz strukturalno-funkcjonalnej T. Parsonsa; 2. Teorie konfliktu począwszy od K.Marksa do S. Bowlesa i H. Gintisa , P. Bourdieu, B.Bernsteina oraz R.Collinsa; 3. Teorie interpretatywne począwszy od G.H.Meada do E.Goffmana, M. Younga, P. Woodsa i innych współczesnych badaczy szkoły. 4. Teorie neoliberalne dotyczące edukacji 5. Zagadnienia globalizacji edukacji Teorie te zostaną zaprezentowane w kontekście historii przemian społecznych od XIX w po XXI. Uzupełnieniem części omawiającej teorie socjologii edukacji, stanowić będą omówienia polskich teorii i badań dotyczących edukacji: F. Znanieckiego; J. Chałasińskiego, J. Szczepańskiego; Kolejnym problemem są zagadnienia związane z charakterystyką polskiego systemu edukacyjnego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 Posiada podstawową wiedzę o znaczeniu edukacji w życiu człowieka i całego społeczeństwa. K_W02 Zna terminy z zakresu socjologii edukacji. K_W05 Posiada wiedzę na temat odmiennych ujęć teoretycznych w socjologii edukacji. K_W10 Posiada wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach społecznych, politycznych i edukacyjnych. Umiejętności K_U02 Potrafi interpretować i wyjaśniać społeczne i kulturowe uwarunkowania funkcjonowania systemów oświatowych. K_U02 Umie określić wpływ i kierunek działania władzy na funkcjonowanie systemów edukacyjnych. K_U02 Potrafi zinterpretować wpływ środowiska społecznego ucznia na podejmowaną edukację oraz bariery w zdobywaniu wykształcenia. K_U07 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny. Kompetencje społeczne K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. K_K05 Potrafi współpracować w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, edukacyjnych, kulturowych, itp.). K_K09 Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.