Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-2F-SOE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia edukacji
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Zajęcia z socjologii edukacji wprowadzają studentów w zagadnienia:1. relacji systemu edukacyjnego i struktury społecznej na poziomie makro, 2.relacji społecznych na poziomie szkoły - poziom mezzo oraz 3, znaczenia wykształcenia dla pozycji społecznej jednostki - poziom mikro.

Omawianie problematyki wiąże się z przedstawieniem głównych teorii socjologicznych dotyczących związku edukacji i struktury społecznej:

1. teorie funkcjonalistyczne w ujęciu E. Durkheima oraz strukturalno-funkcjonalnej T. Parsonsa;

2. Teorie konfliktu począwszy od K.Marksa do S. Bowlesa i H. Gintisa ,

P. Bourdieu, B.Bernsteina oraz R.Collinsa;

3. Teorie interpretatywne począwszy od G.H.Meada do E.Goffmana, M.

Younga, P. Woodsa i innych współczesnych badaczy szkoły.

4. Teorie neoliberalne dotyczące edukacji

5. Zagadnienia globalizacji edukacji

Teorie te zostaną zaprezentowane w kontekście historii przemian społecznych od XIX w po XXI.

Uzupełnieniem części omawiającej teorie socjologii edukacji, stanowić będą omówienia polskich teorii i badań dotyczących edukacji: F. Znanieckiego; J. Chałasińskiego, J. Szczepańskiego;

Kolejnym problemem są zagadnienia związane z charakterystyką polskiego systemu edukacyjnego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01

Posiada podstawową wiedzę o znaczeniu edukacji w życiu człowieka i całego społeczeństwa.

K_W02

Zna terminy z zakresu socjologii edukacji.

K_W05

Posiada wiedzę na temat odmiennych ujęć teoretycznych w socjologii edukacji.

K_W10

Posiada wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach społecznych, politycznych i edukacyjnych.

Umiejętności

K_U02

Potrafi interpretować i wyjaśniać społeczne i kulturowe uwarunkowania funkcjonowania systemów oświatowych.

K_U02

Umie określić wpływ i kierunek działania władzy na funkcjonowanie systemów edukacyjnych.

K_U02

Potrafi zinterpretować wpływ środowiska społecznego ucznia na podejmowaną edukację oraz bariery w zdobywaniu wykształcenia.

K_U07

Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.

Kompetencje społeczne

K_K01

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

K_K05

Potrafi współpracować w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, edukacyjnych, kulturowych, itp.).

K_K09

Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)