Różnice międzykulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2F-RMI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Różnice międzykulturowe |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru Test pisemny Ocena wypowiedzi ustnej studenta podczas dyskusji i prezentacji indywidualnej Ocena pracy w grupach |
Pełny opis: |
Wykład: Kultura jako źródło różnic. Odmienność kulturowa dawniej i dziś. Wzory spotkania z Innym. Stopniowe odkrywanie Innego i narodziny antropologii. My i Oni: grupowość i kategoryzacja społeczna. Swojskość i obcość jako kategorie socjologicznej analizy. Szok kulturowy. Etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia. Tożsamość etniczna i narodowa. Komunikacja międzykulturowa werbalna i niewerbalna Kultury niskiego i wysokiego kontekstu. Psychologiczne wymiary kultury: „Wielka piątka” typów kultury Geerta Hofstede; siedem wymiarów kultury Fonsa Trompenaarsa; dziewięć wymiarów projektu GLOBE. Schwartza kulturowa mapa świata. Przemiany w systemach wartości (Światowy Sondaż Wartości). Różnorodność kulturowa źródłem konfliktów. Koncepcja zderzenia cywilizacji i sąd nad teorią Huntingtona Orientalizm, okcydentalizm i teoria postkolonialna. Tolerancja: filozoficzne meandry, kulturowe paradoksy. Cwiczenia: Swoi i obcy. Wielokulturowość dawniej i dziś Podbój Ameryki i problem „innego” Rekonstrukcja obrazu „obcego” w kulturze ludowej Inny jako wyzwanie dla antropologa i socjologa Kultura grup mniejszościowych i marginalnych Polityka wobec różnicy: wizerunki imigrantów w Polsce i polska polityka integracyjna Europejczycy: tożsamość narodowa i stereotypy Obcy jako zwierciadło Ukryta kultura: czytanie z kontekstu Przykłady różnic kulturowych. Przykłady konfliktów wartości. Amerykanie i Europejczycy: problemy komunikacyjne Obcy swoi: polscy Żydzi. Antysemityzm bez Żydów. Afryka w badaniach postkolonialnych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Paweł Boski, 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wyd. PWN, Warszawa. • Fons Trompenaars, Charles Hampden-Turner, 2002, Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. • Jerzy Mikułowski Pomorski, 2003, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Kraków. • David Matsumoto, Linda Juang, 2007, Psychologia międzykulturowa, GWP, Gdańsk.. • Wiliam F. Price, Richard H. Crapo, 2003, Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? GWP, Gdańsk. Literatura uzupełniająca: • Komunikacja międzykulturowa. 1995, Zbliżenia i impresje, Instytut Kultury, Warszawa. • Zbigniew Benedyktowicz, Portrety „obcego”, 2000, Wyd. Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków. • Ryszard Kapuściński, 2008, Podróże z Herodotem, BGW, Warszawa. • Nigel Barley, Niewinny antropolog, 1997, Prószyński i Spółka, Warszawa. • Edward Hall, 1987, Bezgłośny język, PIW, Warszawa. • Edward Hall, 2003, Ukryty wymiar, PIW, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna elementarną terminologię z zakresu socjologii kultury Posiada wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne i o rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania Ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń Posiada wiedzę o zmianach struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian Ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji Ma podstawową wiedzę o człowieku, relacjach między ludźmi i więziach społecznych Umiejętności Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, i dotyczące zdrowia) w zakresie socjologii Potrafi analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych) w zakresie socjologii Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych Posiada umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy wystąpień ustnych w języku polskim, w zakresie socjologii, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków Kompetencje społeczne Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.