Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-PSU1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia: Ocena wiedzy na podstawie liczby punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania otwarte, udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Istota uzależnienia- podstawowe definicje, klasyfikacja substancji psychoaktywnych, przyczyny uzależnień. Uzależnienia od substancji i od czynności - przyczyny, istota, leczenie. Współuzależnienie. Formy pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom. Instytucje działające na rzecz osób uzależnionych i ich rodzin. Uwarunkowania prawne dotyczące pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom. Profilaktyka uzależnień. Pracownik socjalny w kontakcie z klientem uzależnionym/ współuzależnionym. |
Literatura: |
Beattie, M., Koniec współuzależnienia, Media Rodzina, Poznań 2003 Fudała, J., Dąbrowska, K,. Łukowska, K., Uzależnienie od alkoholu – między diagnozą a działaniem, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Ogińska-Bulik N., Uzależnienia od czynności, Difin, Warszawa 2016 Tatarsky A., Redukcja szkód w psychoterapii. Nowe podejście w leczeniu uzależnień od narkotyków i alkoholu, Warszawa 2007 Woronowicz, B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Media Rodzina, Poznań 2009 oraz: Beck Aaron T , Wright Fred D., Newman Cory F., Liese Bruce S., Terapia poznawcza uzależnień, Kraków 2007 Derwich-Nowak, A, Patologiczny hazard. Poradnik dla osób grających niebezpiecznie, zagrożonych schorzeniem, ich rodzin oraz terapeutów, Wydawnictwo Difin S.A., Warszawa 2010 Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2010 Harold S. B., MacKenzi R. K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2004 Karpowicz Paweł, Narkotyki- jak pomóc człowiekowi i jego rodzinie, Wyd. II, Białystok 2003 McGill T., Przezwyciężyć uzależnienie- podręcznik dla rodziców, Wyd. I, Poznań 2007 Padesky Christie A., Greenberger Dennis, Umysł ponad nastrojem, Wyd. I, Kraków 2004 Sztander W., Poza kontrolą, Warszawa 1997 Zajączkowski Krzysztof, Uzależnienia od substancji psychoaktywnych, Wyd. II, Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów. Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń. Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania. Umiejętności Projektuje rozwiązania na potrzeby swoich klientów w oparciu o kolejne etapy toku postępowania metodycznego w pracy socjalnej. Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego. Posługuje się systemami normatywnymi oraz konkretnymi normami, w tym prawnymi, istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej. Kompetencje Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych. Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność podczas zajęć. Napisanie pracy pisemnej/zaliczeniowej i uzyskanie przynajmniej 3,1/6 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Mikołajczyk | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy na podstawie liczby punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania otwarte, udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe definicje zw. z uzależnieniami, klasyfikacja substancji psychoaktywnych, przyczyny uzależnień. Współuzależnienie. Formy pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom. Prawne aspekty uzależnień. Profilaktyka uzależnień. Pracownik socjalny w kontakcie z klientem uzależnionym/ współuzależnionym. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Cierpiałkowska L., Chodkiewicz J., Uzależnienie od alkoholu, PWN, Warszawa 2020 Dodziuk van Kooten A., Spaczyńska E., Rodzina alkoholowa. Jak ją lepiej rozumieć? Tajniki pracy socjalnej, cz. 1. Difin, Warszawa 2020 Wasilewska-Ostrowska K. M., Praca socjalna z osobą uzależnioną. Wybrane problemy, Difin, Warszawa 2014 Fudała, J., Dąbrowska, K,. Łukowska, K., Uzależnienie od alkoholu – między diagnozą a działaniem, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Ogińska-Bulik N., Uzależnienia od czynności, Difin, Warszawa 2016 Woronowicz, B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Media Rodzina, Poznań 2009 P. Jabłoński, B. Bukowska, J.Cz. Czabała (red.), Uzależnienie od narkotyków, podręcznik dla terapeutów, KBdsPN, Warszawa 2012 M. Rowicka, Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i terapia, Fundacja Praesterno, KBdsPN, Warszawa 2015 D. Pstrąg (red.), Uzależnienia oraz związane z nimi zagrożenia społeczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014. Uzupełniająca: Tatarsky A., Redukcja szkód w psychoterapii. Nowe podejście w leczeniu uzależnień od narkotyków i alkoholu, Warszawa 2007 Beck Aaron T , Wright Fred D., Newman Cory F., Liese Bruce S., Terapia poznawcza uzależnień, Kraków 2007 Beattie, M., Koniec współuzależnienia, Media Rodzina, Poznań 2003 Derwich-Nowak, A, Patologiczny hazard. Poradnik dla osób grających niebezpiecznie, zagrożonych schorzeniem, ich rodzin oraz terapeutów, Wydawnictwo Difin S.A., Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane w formie zdalnej, MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a485de04feb1a4082b83b2a48e6eb003d%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4b01c24-e266-4ba0-8f7a-0635ddd82889&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie ustne na podstawie omawianych treści i pytań kontrolnych zadawanych po każdych zajęciach. Efekty kształcenia: godziny kontaktowe - 45 godz. prace domowe i przygotowanie się do zajęć (prace pisemne i lektura wybranych artykułów/ książek) - 45 godz. - 2 ECTS przygotowanie do zaliczenia - 30 godz. - 1 ECTS 120 godz - 4 ECTS Metody kształcenia: burze mózgów, praca w grupach, mini wykłady, elementy dramy/odgrywanie scenek, analiza przypadków, metody problemowe, dyskusje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Mikołajczyk | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy na podstawie liczby punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania otwarte, udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe definicje zw. z uzależnieniami, klasyfikacja substancji psychoaktywnych, przyczyny uzależnień. Współuzależnienie. Formy pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom. Prawne aspekty uzależnień. Profilaktyka uzależnień. Pracownik socjalny w kontakcie z klientem uzależnionym/ współuzależnionym. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Cierpiałkowska L., Chodkiewicz J., Uzależnienie od alkoholu, PWN, Warszawa 2020 Dodziuk van Kooten A., Spaczyńska E., Rodzina alkoholowa. Jak ją lepiej rozumieć? Tajniki pracy socjalnej, cz. 1. Difin, Warszawa 2020 Wasilewska-Ostrowska K. M., Praca socjalna z osobą uzależnioną. Wybrane problemy, Difin, Warszawa 2014 Fudała, J., Dąbrowska, K,. Łukowska, K., Uzależnienie od alkoholu – między diagnozą a działaniem, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Ogińska-Bulik N., Uzależnienia od czynności, Difin, Warszawa 2016 Woronowicz, B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Media Rodzina, Poznań 2009 P. Jabłoński, B. Bukowska, J.Cz. Czabała (red.), Uzależnienie od narkotyków, podręcznik dla terapeutów, KBdsPN, Warszawa 2012 M. Rowicka, Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i terapia, Fundacja Praesterno, KBdsPN, Warszawa 2015 D. Pstrąg (red.), Uzależnienia oraz związane z nimi zagrożenia społeczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014. Uzupełniająca: Tatarsky A., Redukcja szkód w psychoterapii. Nowe podejście w leczeniu uzależnień od narkotyków i alkoholu, Warszawa 2007 Beck Aaron T , Wright Fred D., Newman Cory F., Liese Bruce S., Terapia poznawcza uzależnień, Kraków 2007 Beattie, M., Koniec współuzależnienia, Media Rodzina, Poznań 2003 Derwich-Nowak, A, Patologiczny hazard. Poradnik dla osób grających niebezpiecznie, zagrożonych schorzeniem, ich rodzin oraz terapeutów, Wydawnictwo Difin S.A., Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane w formie zdalnej, MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acb77d27002344b01a9886c7771b3162d%40thread.tacv2/conversations?groupId=0bab817e-c987-4632-979c-6d1122028b6a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ze względu na pracę zdalną zaliczenie ustne na podstawie omawianych treści i pytań kontrolnych zadawanych po każdych zajęciach. Efekty kształcenia: godziny kontaktowe - 15 godz. prace domowe i przygotowanie się do zajęć (prace pisemne i lektura wybranych artykułów/ książek) - 50 godz. przygotowanie do zaliczenia - 35 godz. - 100 godz - 4 ECTS Metody kształcenia: burze mózgów, praca w grupach, mini wykłady, elementy dramy/odgrywanie scenek, analiza przypadków, metody problemowe, dyskusje. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.