Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach – trening (PSR)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-PSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach – trening (PSR) |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PS spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r.PS, spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) niestacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
ZAKRES MERYTORYCZNY PRZEDMIOTU: 1. PSR- przegląd podstawowych założeń teoretycznych 2. Podstawowe umiejętności i techniki stosowane w PSR 3. Zasoby wewnętrzne doradcy i ich wykorzystanie 4. Istotne kierunki pracy w oparciu o PSR a) zwiększanie możliwości wyborów klienta b) zmiana destrukcyjnego nawyku klienta c) rozwijanie umiejętności podejmowania właściwych decyzji 5.Wskazówki do konstruowania programu wspierającego w oparciu o PSR |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Szczepkowski J., Praca socjalna - Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2010 Literatura uzupełniająca: Wachtel P., L., Komunikacja terapeutyczna, Kraków 2012 Coughlin P., Intensywna krótkoterminowa psychoterapia dynamiczna, Gdańsk 2013 Mearns D., Thorne B., Terapia skoncentrowana na osobie, Kraków 2010 Milner J., O’Byrne P., Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Poznań 2007 Lewiński A., Szczepkowski J., Świtek T., Upside down: Solution Focused Paradigms - Revolutions and Evolutions, Toruń 2012 Lucjan Miś (red.) 2008. Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach (Zeszyty Pracy Socjalnej, nr 14), Kraków: Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, str.13-25) Preston J., Zintegrowana terapia krótkoterminowa. Podejście poznawcze, psychodynamiczne, humanistyczne i neurobehawioralne, Gdańsk 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów. Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych. Umiejętności Projektuje rozwiązania na potrzeby swoich klientów w oparciu o kolejne etapy toku postępowania metodycznego w pracy socjalnej. Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego. Kompetencje Posiada zdolność do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i stresowych. Docenia znaczenie nauk społecznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań w obszarze pracy socjalnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: 1. Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej 2. Dyskusja panelowa 3. Wymiana opinii w parach (TPS - think-pair-share) 4. Analiza swot 5. Studium przypadku 6. Gry dydaktyczne, w tym metoda sytuacyjna z wykorzystaniem video kamery Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność na zajęciach 2. aktywność na zajęciach 3. pisemny sprawdzian wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Beata Leska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają teoretyczne podstawy oraz historię PSR, jak również zasady (i korzyści wynikające ze) stosowania metody PSR w pracy socjalnej. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają teoretyczne podstawy oraz historię PSR, jak również zasady (i korzyści wynikające ze) stosowania metody PSR w pracy socjalnej. |
|
Literatura: |
Szczepkowski J., Praca socjalna - Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 201 Miś L. (red.), Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach, Kraków 2008 Preston J., Zintegrowana terapia krótkoterminowa. Podejście poznawcze, psychodynamiczne, humanistyczne i neurobehawioralne, Gdańsk 2005 |
|
Uwagi: |
godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, zapoznanie się z literaturą obowiązkową oraz materiałami filmowymi - 5 godzin przygotowanie zadań –5 godzin łączna liczba godzin aktywności - 25 godzin 2 punkty ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Teoretyczne podstawy PSR Podstawowe umiejętności i techniki stosowane w PSR Konstruowanie pracy socjalnej skoncentrowanej na rozwiązaniach Praktyczne zastosowanie PSR w pracy socjalnej |
|
Literatura: |
Szczepkowski J., Praca socjalna - Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 201 Miś L. (red.), Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach, Kraków 2008 Preston J., Zintegrowana terapia krótkoterminowa. Podejście poznawcze, psychodynamiczne, humanistyczne i neurobehawioralne, Gdańsk 2005 |
|
Uwagi: |
godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć, zapoznanie się z literaturą obowiązkową oraz materiałami filmowymi - 10 godzin przygotowanie zadań – 10 godzin łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin 2 punkty ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (15 pytań, w tym 5 pytań zamkniętych i 10 pytań otwartych); wykonywanie zadań w małych grupa, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; program działania/współpracy z klientem o szczególnych potrzebach aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 11.10.2020 r. I. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach – synteza pojęć 1.1. Podstawowe założenia modelu PSR 1.2. Diagnoza – zakres i znaczenie w dalszym działaniu 14.11.2020 r. II. Zasoby jednostki i rodziny w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach 2.1. Wydobywanie i wzmacnianie zasobów – metody, techniki i narzędzia; III. Podstawowe umiejętności i techniki stosowane w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach – narzędzia i interwencje (14.11.2020 r.) IV. Zasoby wewnętrzne doradcy i ich wykorzystanie w pracy z klientem (14.11.2020 r.) V. Praca socjalna Skoncentrowana na Rozwiązaniach – relacje i strategie postępowania. Symulacja pracy z klientem w oparciu o zasady PSR (20.01.2021 r.) 5.1. Rodzaje relacji pomocowych 5.2. Charakterystyka postaw klienta 5.3. Strategie postępowania VI. Istotne kierunki pracy w oparciu o Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach (13.02.2021 r.) a) zwiększanie możliwości wyborów klienta b) zmiana destrukcyjnego nawyku klienta c) rozwijanie umiejętności podejmowania właściwych decyzji VII. Wskazówki do konstruowania programu wspierającego w oparciu o Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach (13.02.2021 r.) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szczepkowski J., (2010), Praca socjalna - Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń: Wydawnictwo edukacyjne AKAPIT. Krasiejko I., (2010), Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Literatura uzupełniająca: Wachtel P. L., (2012), Komunikacja terapeutyczna, Kraków Coughlin P., (2013), Intensywna krótkoterminowa psychoterapia dynamiczna, Gdańsk Mearns D., Thorne B., (2010), Terapia skoncentrowana na osobie, Kraków Milner J., O’Byrne P., (2007), Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Poznań Lewiński A., Szczepkowski J., Świtek T., (2012), Upside down: Solution Focused Paradigms - Revolutions and Evolutions, Toruń Lucjan Miś (red.), (2008), Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach (Zeszyty Pracy Socjalnej, nr 14), Kraków: Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, str.13-25) Preston J., (2005), Zintegrowana terapia krótkoterminowa. Podejście poznawcze, psychodynamiczne, humanistyczne i neurobehawioralne, Gdańsk |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin przygotowanie zadania – 10 godzin przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin liczba punktów ECTS - 2 Zajęcia prowadzone zdalnie synchronicznie zgodnie z planem zajęć w aplikacji Teams. Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0c28023f5f40492486506db4b08777e8%40thread.tacv2/Podej%25C5%259Bcie%2520Skoncentrowane%2520na%2520Rozwi%25C4%2585zaniach?groupId=9b0f6096-3404-49c7-a78b-f91e605cf685&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.