Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka i ochrona zdrowia w rodzinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1S-POZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka i ochrona zdrowia w rodzinie
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Warunki zaliczenia:

• Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach - dozwolona jest tylko jedna nieobecność na zajęciach;

• Opracowanie materiałów, zdolność do samodzielnego poszukiwania informacji (weryfikacja przygotowania studentów na zajęciach).

• Opracowanie w domu i wygłoszenie referatu zaliczeniowego na zajęciach (ocena merytoryczna treści i sposobu prezentacji).

Pełny opis:

1. Profilaktyka społeczna i medyczna - pojęcia w ramach polityki zdrowotnej państwa. Rola państwa i społeczeństwa w promocji ochrony zdrowia obywateli.

2. Zdrowie fizyczne i psychiczne. Przeciwdziałanie chorobom w rodzinie.

3. Styl życia a zdrowie. Generowanie właściwego stylu życia przez jednostkę i społeczeństwo. Rodzina i jej wpływ na zdrowie.

4. Znaczenie systemu ochrony zdrowia dla profilaktyki medycznej na rzecz obywateli. Szczepienia ochronne. Badania profilaktyczne.

5. Sport i aktywność turystyczna na rzecz ochrony zdrowia rodziny.

6. Warunki mieszkaniowe i środowiskowe jako czynniki kształtujące stan zdrowia.

7. Przeciwdziałanie chorobom psychicznym. Dbałość o zdrowie psychiczne w rodzinie. Przeciwdziałanie przemocy i destrukcji życia rodzinnego.

8. Odżywianie a zdrowie. Stosowanie diety a profilaktyka medyczna.

Literatura:

Literatura:

• Brzeziński Michał, Jankowski Marek: Jak żyć aby żyć. Praktyczny miniprzewodnik, Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk 2015.

• Dworak Alina: Zdrowie i zachowania zdrowotne kobiet: Perspektywa społeczno - pedagogiczna. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2018.

• Kościelak Ryszard: Poczucie umiejscowienia kontroli i przekonania o własnej skuteczności w zdrowiu i chorobie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

• Zubrzycka – Nowak Monika, Rybczyńska Katarzyna: Coaching zdrowia: twoje życie w twoich rękach. GWP, Sopot 2013.

Pozostała literatura zgodnie z wyborem studenta.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Posiada elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (w szczególności naukami humanistycznymi, społecznymi, medycznymi).

Posiada elementarną wiedzę o strukturach życia społecznego (w sektorze publicznym, prywatnym oraz pozarządowym) oraz relacjach, zachodzących między strukturami i tworzącymi je instytucjami.

Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, etapach rozwoju rodziny i jednostki w rodzinie, rodzajach więzi społecznych (rodzinnych, towarzyskich, kulturalnych, zawodowych, organizacyjnych i terytorialnych) i o rządzących nimi prawidłowościach.

Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów.

Zna i rozumie definicje oraz zasady stosowania prawa autorskiego i zasady ochrony własności przemysłowej.

Umiejętności:

Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim

Inicjuje i współrealizuje projekty działań społecznych, wspomaga aktywność, kształtuje postawy i stosunki międzyludzkie.

Kompetencje:

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

• Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach - dozwolona jest tylko jedna nieobecność na zajęciach;

• Opracowanie materiałów, zdolność do samodzielnego poszukiwania informacji (weryfikacja przygotowania studentów na zajęciach).

• Opracowanie w domu i wygłoszenie referatu zaliczeniowego na zajęciach (ocena merytoryczna treści i sposobu prezentacji).

Praktyki zawodowe:

brak praktyk na przedmiocie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia:

• Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach - dozwolona jest tylko jedna nieobecność na zajęciach;

• Opracowanie materiałów, zdolność do samodzielnego poszukiwania informacji (weryfikacja przygotowania studentów na zajęciach).

• Opracowanie w domu i wygłoszenie referatu zaliczeniowego na zajęciach (ocena merytoryczna treści i sposobu prezentacji).

Pełny opis:

1. Profilaktyka społeczna i medyczna - pojęcia w ramach polityki zdrowotnej państwa. Rola państwa i społeczeństwa w promocji ochrony zdrowia obywateli.

2. Zdrowie fizyczne i psychiczne. Przeciwdziałanie chorobom w rodzinie.

3. Styl życia a zdrowie. Generowanie właściwego stylu życia przez jednostkę i społeczeństwo. Rodzina i jej wpływ na zdrowie.

4. Znaczenie systemu ochrony zdrowia dla profilaktyki medycznej na rzecz obywateli. Szczepienia ochronne. Badania profilaktyczne.

5. Sport i aktywność turystyczna na rzecz ochrony zdrowia rodziny.

6. Warunki mieszkaniowe i środowiskowe jako czynniki kształtujące stan zdrowia.

7. Przeciwdziałanie chorobom psychicznym. Dbałość o zdrowie psychiczne w rodzinie. Przeciwdziałanie przemocy i destrukcji życia rodzinnego.

8. Odżywianie a zdrowie. Stosowanie diety a profilaktyka medyczna.

Literatura:

Literatura:

• Brzeziński Michał, Jankowski Marek: Jak żyć aby żyć. Praktyczny miniprzewodnik, Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk 2015.

• Dworak Alina: Zdrowie i zachowania zdrowotne kobiet: Perspektywa społeczno - pedagogiczna. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2018.

• Kościelak Ryszard: Poczucie umiejscowienia kontroli i przekonania o własnej skuteczności w zdrowiu i chorobie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

• Zubrzycka – Nowak Monika, Rybczyńska Katarzyna: Coaching zdrowia: twoje życie w twoich rękach. GWP, Sopot 2013.

Pozostała literatura zgodnie z wyborem studenta.

Uwagi:

Metody kształcenia: poszukujące, student samodzielnie szuka stosownych materiałów, dyskusja.

Nakład pracy studenta: przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin, opracowanie referatu - 5 godzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia:

• Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach;

• Opracowanie materiałów, zdolność do samodzielnego poszukiwania informacji;

• Opracowanie i wygłoszenie referatu zaliczeniowego na zajęciach.

Pełny opis:

1. Profilaktyka społeczna i medyczna - pojęcia w ramach polityki zdrowotnej państwa. Rola państwa i społeczeństwa w promocji ochrony zdrowia obywateli.

2. Zdrowie fizyczne i psychiczne. Przeciwdziałanie chorobom w rodzinie.

3. Styl życia a zdrowie. Generowanie właściwego stylu życia przez jednostkę i społeczeństwo. Rodzina i jej wpływ na zdrowie.

4. Znaczenie systemu ochrony zdrowia dla profilaktyki medycznej na rzecz obywateli. Szczepienia ochronne. Badania profilaktyczne.

5. Sport i aktywność turystyczna na rzecz ochrony zdrowia rodziny.

6. Warunki mieszkaniowe i środowiskowe jako czynniki kształtujące stan zdrowia.

7. Przeciwdziałanie chorobom psychicznym. Dbałość o zdrowie psychiczne w rodzinie. Przeciwdziałanie przemocy i destrukcji życia rodzinnego.

8. Odżywianie a zdrowie. Stosowanie diety a profilaktyka medyczna.

Literatura:

Literatura:

• Brzeziński Michał, Jankowski Marek: Jak żyć aby żyć. Praktyczny miniprzewodnik, Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk 2015.

• Dworak Alina: Zdrowie i zachowania zdrowotne kobiet: Perspektywa społeczno - pedagogiczna. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2018.

• Kościelak Ryszard: Poczucie umiejscowienia kontroli i przekonania o własnej skuteczności w zdrowiu i chorobie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

• Zubrzycka – Nowak Monika, Rybczyńska Katarzyna: Coaching zdrowia: twoje życie w twoich rękach. GWP, Sopot 2013.

Pozostała literatura zgodnie z wyborem studenta.

Uwagi:

Metody kształcenia: poszukujące, student samodzielnie szuka stosownych materiałów, dyskusja.

Nakład pracy studenta: przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin, opracowanie referatu - 5 godzin.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)