Praca socjalna z osobami bezdomnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-PBE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z osobami bezdomnymi |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia: Ocena wiedzy na podstawie liczby punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania otwarte, udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Pojęcie bezdomności, typologie. Bezdomność – problem społeczny, problem indywidualny (sytuacja bezdomnego: aspekty psychologiczne, socjologiczne, etyczne, socjalne). Żebractwo, włóczęgostwo. Techniki żebracze. Drogi stawania się bezdomnym. Bezdomność mężczyzn. Bezdomność kobiet. Bezdomność dzieci. Instytucje świadczące pomoc osobom w kryzysie bezdomności i przysługujące im przysługujące. Specyfika stosowania metod i technik pracy socjalnej w procesie pomocy osobom doświadczającym bezdomności. |
Literatura: |
obowiązkowa: Browarczyk Ł, Dębski M., O bezdomności bez lęku, Gdańsk 2010 Szulz B., Świat społeczny bezdomnych kobiet, Warszawa 2010 Chwaszcz J., Osobowościowe i społeczne wyznaczniki funkcjonowania bezdomnych mężczyzn, Lublin 2008 Lech A., Świat społeczny bezdomnych i jego legitymizacje, Śląsk, Katowice 2007 Mikołajczyk M., Rodziny bezdomnych matek, Wydawnictwo APS, Warszawa 2018 Stenka R., Olech P., Browarczyk Ł. (red.), Model, Gminny standard wychodzenia z bezdomności, Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności, Gdańsk 2014 Uzupełniająca Declerck P, Rozbitkowie. Rzecz o paryskich kloszardach, Warszawa 2004. Stankiewicz L., Zrozumieć bezdomność, Olsztyn 2002 Przymeński A., Bezdomność jako kwestia społeczna w Polsce współczesnej, Poznań 2001 D.M. Piekut – Brodzka, Bezdomność, Warszawa 2006 Dębski M., Stachura K, Oblicza bezdomności, Gdańsk, 2008 Kubicka H., Bezdomność rodzin samotnych matek, Społeczno - wychowawcze aspekty zjawiska, Łódź 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna elementarną terminologię używaną w pracy socjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie dyscyplin pokrewnych. Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów. Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów (materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych. Posiada wiedzę i rozumie zróżnicowania społeczne, kulturowe i etniczne jako ryzyka społecznej stygmatyzacji jednostek i rodzin. Umiejętności Projektuje rozwiązania na potrzeby swoich klientów w oparciu o kolejne etapy toku postępowania metodycznego w pracy socjalnej. Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego. Kompetencje Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych. Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć - praca pisemna, 3 pytania otwarte w oparciu o omawiane treści i zadaną literaturę, zaliczenie od 1,6/3 pkt; dodatkowo pod uwagę będzie brana aktywność studentów podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia: Ocena wiedzy na podstawie liczby punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania otwarte, udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Pojęcie bezdomności, jej typy. Bezdomność – problem społeczny, problem indywidualny (sytuacja bezdomnego: aspekty psychologiczne, socjologiczne, etyczne, socjalne). Bezdomność jako kryzys. Żebractwo, włóczęgostwo. Techniki żebracze. Drogi stawania się bezdomnym. Bezdomność mężczyzn, kobiet, dzieci. Instytucje świadczące pomoc osobom doświadczającym bezdomności bezdomnym. Praca socjalna z osobami w kryzysie bezdomności. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Browarczyk Ł, Dębski M., O bezdomności bez lęku, Gdańsk 2010 Szulz B., Świat społeczny bezdomnych kobiet, Warszawa 2010 Chwaszcz J., Osobowościowe i społeczne wyznaczniki funkcjonowania bezdomnych mężczyzn, Lublin 2008 Lech A., Świat społeczny bezdomnych i jego legitymizacje, Śląsk, Katowice 2007 Mikołajczyk M., Rodziny bezdomnych matek, Wydawnictwo APS, Warszawa 2018 Stenka R., Olech P., Browarczyk Ł. (red.), Model, Gminny standard wychodzenia z bezdomności, Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności, Gdańsk 2014 Kostrzyńska M., Stowarzyszanie się „wykluczonych”. Przykład bezdomności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018 Praca Socjalna nr 1/2020 Uzupełniająca: D.M. Piekut – Brodzka, Bezdomność, Warszawa 2006 Dębski M., Stachura K, Oblicza bezdomności, Gdańsk 2008 Kubicka H., Bezdomność rodzin samotnych matek, Społeczno - wychowawcze aspekty zjawiska, Łódź 2005 Declerck P, Rozbitkowie. Rzecz o paryskich kloszardach, Warszawa 2004. Stankiewicz L., Zrozumieć bezdomność, Olsztyn 2002 Przymeński A., Bezdomność jako kwestia społeczna w Polsce współczesnej, Poznań 2001 |
|
Uwagi: |
Zajęcia będą prowadzone zdalnie/ MS Teams. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a71c6cf53f85e4553beb0b27ea0dba606%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=022c6496-b46a-47c2-99b8-5f774d167276&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie: ustne na podstawie omawianych treści i pytań kontrolnych zadawanych po każdych zajęciach. Efekty kształcenia: godziny kontaktowe - 30 godz. prace domowe i przygotowanie się do zajęć (prace pisemne i lektura wybranych artykułów/ książek) - 30 godz. przygotowanie do zaliczenia - 30 godz. 90 godz - 3 ECTS Metody kształcenia: metody problemowe, burza mózgów, mini wykład z dyskusją, analiza przypadku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Mikołajczyk | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy na podstawie liczby punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania otwarte, udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Pojęcie bezdomności, jej typy. Bezdomność – problem społeczny, problem indywidualny (sytuacja bezdomnego: aspekty psychologiczne, socjologiczne, etyczne, socjalne). Bezdomność jako kryzys. Żebractwo, włóczęgostwo. Techniki żebracze. Drogi stawania się bezdomnym. Bezdomność mężczyzn, kobiet, dzieci. Instytucje świadczące pomoc osobom doświadczającym bezdomności bezdomnym. Praca socjalna z osobami w kryzysie bezdomności. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Browarczyk Ł, Dębski M., O bezdomności bez lęku, Gdańsk 2010 Szulz B., Świat społeczny bezdomnych kobiet, Warszawa 2010 Chwaszcz J., Osobowościowe i społeczne wyznaczniki funkcjonowania bezdomnych mężczyzn, Lublin 2008 Lech A., Świat społeczny bezdomnych i jego legitymizacje, Śląsk, Katowice 2007 Mikołajczyk M., Rodziny bezdomnych matek, Wydawnictwo APS, Warszawa 2018 Stenka R., Olech P., Browarczyk Ł. (red.), Model, Gminny standard wychodzenia z bezdomności, Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności, Gdańsk 2014 Kostrzyńska M., Stowarzyszanie się „wykluczonych”. Przykład bezdomności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018 Praca Socjalna nr 1/2020 Uzupełniająca: D.M. Piekut – Brodzka, Bezdomność, Warszawa 2006 Dębski M., Stachura K, Oblicza bezdomności, Gdańsk 2008 Kubicka H., Bezdomność rodzin samotnych matek, Społeczno - wychowawcze aspekty zjawiska, Łódź 2005 Declerck P, Rozbitkowie. Rzecz o paryskich kloszardach, Warszawa 2004. Stankiewicz L., Zrozumieć bezdomność, Olsztyn 2002 Przymeński A., Bezdomność jako kwestia społeczna w Polsce współczesnej, Poznań 2001 |
|
Uwagi: |
Zajęcia będą się odbywać w formie zdalnej, MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa887dff32022421f95f40b77adb1ecd1%40thread.tacv2/conversations?groupId=89c01d6f-f966-4346-b66f-2ef3306bef2c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie: ustne na podstawie zadawanych po każdych zajęciach pytaniach kontrolnych. Efekty kształcenia: godziny kontaktowe - 15 godz. - prace domowe i przygotowanie się do zajęć (prace pisemne i lektura wybranych artykułów/ książek) - 45 godz. - 2 ECTS przygotowanie do zaliczenia - 30 godz. - 1 ECTS 90 godz - 3 ECTS Metody kształcenia: metody problemowe, burza mózgów, mini wykład z dyskusją, analiza przypadku |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.