Integracja uchodźców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-INU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Integracja uchodźców |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu poruszane są zagadnienia dotyczące integracji jako strategii włączania uchodźców w społeczeństwo przyjmujące. Na zajęciach przyszli pracownicy socjalni przyswajają wiedzę z zakresu procedury nadania statusu uchodźcy, form ochrony międzynarodowej oraz programów pracy socjalnej z uchodźcami |
Pełny opis: |
- Geneza uchodźstwa – migracje w aspekcie historycznym - Strategie „wchodzenia” imigrantów w społeczeństwo przyjmujące - integracja, asymilacja, separacja, adaptacja - Współczesne migracje - Kwestie prawne dotyczące uchodźców – prawa i obowiązki - Konwencja Genewska dotycząca statusu uchodźców - Procedura nadania statusu uchodźcy - Formy ochrony ochrony międzynarodowej - Indywidualny Program Integracji - Problemy i dylematy w pracy socjalnej z uchodźcami - Charakterystyka wybranych grup cudzoziemców w Polsce - Bariery integracyjne |
Literatura: |
Czarniejewska I, Main I., „Uchodźcy teoria i praktyka”, Stowarzyszenie jeden świat, Poznań 2008. Frelak J., Klaus W ., Integracja uchodźców w Polsce. Rekomendacje i dobre praktyki, Instytut Spraw publicznych, Warszawa 2007. Grzymała - Kazłowska A. Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008. Grzymała - Moszczyńska H., Uchodźcy: Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Nomos, Kraków 2000. Gutkowska A. red., Uchodźcy w Polsce: kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Warszawa 2007. Januszewska E. „Dziecko Czeczeńskie w Polsce. Miedzy traumą wojenną a doświadczeniem uchodźctwa”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2010. Kosowicz A., Marek A., „Życie w Polsce – poradnik dla uchodźców”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008. Kosowicz A., Marek A., „Imigranci w polskim społeczeństwie”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008. Łodziński S., Ząbek M., Uchodźcy w Polsce. Próba spojrzenia antropologicznego, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW Warszawa 2008. Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM I, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017 Literatura dodatkowa Castles, S., Miller M. J. (2011), Migracje we współczesnym świecie, Warszawa: wydawnictwo Naukowe PWN, Klaus J Bade: Migration in European History Timothu J. Hatton, Jeffrey G. Williamson The Age of Mass Migration Causes and Economic Impact Barry R. Chiswick and Timothy J. Hatton International Migration and the Integration of Labor Markets |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę i rozumie zróżnicowania społeczne, kulturowe i etniczne jako ryzyka społecznej stygmatyzacji jednostek i rodzin. Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych. Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania. Umiejętności Opracowuje diagnozę społeczną oraz plan działań w odniesieniu do jednostek, rodzin i społeczności lokalnych wykluczonych społecznie. Kompetencje Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone w aplikacji Teams Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Sprawdzanie obecności na zajęciach - Ocena treści merytorycznych oraz sposobu prezentacji referatu przygotowanego przez każdego studenta - Ocena poziomu zaangażowania w dyskusji na zajęciach - Ocena kolokwium zaliczeniowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Bieńkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu poruszane są zagadnienia dotyczące integracji jako strategii włączania uchodźców w społeczeństwo przyjmujące. Na zajęciach przyszli pracownicy socjalni przyswajają wiedzę z zakresu procedury nadania statusu uchodźcy, form ochrony międzynarodowej oraz programów pracy socjalnej z uchodźcami Wiedza: Ocena wiedzy, na podstawie odpowiedzi na pytania w czasie kolokwium końcowego a także na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskusji podczas zajęć. Umiejętności: Ocena umiejętności na podstawie analizy problemowej oraz kolokwium końcowego. Kompetencje: Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w dyskusji i analizy przypadków oraz prezentacji dotyczącej problematyki zajęć. |
|
Pełny opis: |
- Geneza uchodźstwa – migracje w aspekcie historycznym - Strategie „wchodzenia” imigrantów w społeczeństwo przyjmujące - integracja, asymilacja, separacja, adaptacja - Współczesne migracje - Kwestie prawne dotyczące uchodźców – prawa i obowiązki - Konwencja Genewska dotycząca statusu uchodźców - Procedura nadania statusu uchodźcy - Formy ochrony ochrony międzynarodowej - Indywidualny Program Integracji - Charakterystyka wybranych grup cudzoziemców w Polsce - Bariery integracyjne |
|
Literatura: |
Czarniejewska I, Main I., „Uchodźcy teoria i praktyka”, Stowarzyszenie jeden świat, Poznań 2008. Frelak J., Klaus W ., Integracja uchodźców w Polsce. Rekomendacje i dobre praktyki, Instytut Spraw publicznych, Warszawa 2007. Grzymała - Kazłowska A. Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008. Grzymała - Moszczyńska H., Uchodźcy: Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Nomos, Kraków 2000. Gutkowska A. red., Uchodźcy w Polsce: kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Warszawa 2007. Januszewska E. „Dziecko Czeczeńskie w Polsce. Miedzy traumą wojenną a doświadczeniem uchodźctwa”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2010. Kosowicz A., Marek A., „Życie w Polsce – poradnik dla uchodźców”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008. Kosowicz A., Marek A., „Imigranci w polskim społeczeństwie”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008. Łodziński S., Ząbek M., Uchodźcy w Polsce. Próba spojrzenia antropologicznego, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW Warszawa 2008. Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM I, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017 Literatura dodatkowa Castles, S., Miller M. J. (2011), Migracje we współczesnym świecie, Warszawa: wydawnictwo Naukowe PWN, Klaus J Bade: Migration in European History Timothu J. Hatton, Jeffrey G. Williamson The Age of Mass Migration Causes and Economic Impact Barry R. Chiswick and Timothy J. Hatton International Migration and the Integration of Labor Markets |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w aplikacji Teams link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa66cf95415ed4e3f955aacd0e8dba4a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=e081a07d-df15-47cc-bde0-03f893365a33&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: 20 godzin - przygotowanie do zajęć 15 godzin - przegląd literatury przedmiotu 25 godzin - stworzenie prezentacji oraz przygotowanie się do zaprezentowania referatu 20 godzin - przygotowanie do zaliczenia Punkty ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Bieńkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu poruszane są zagadnienia dotyczące integracji jako strategii włączania uchodźców w społeczeństwo przyjmujące. Na zajęciach przyszli pracownicy socjalni przyswajają wiedzę z zakresu procedury nadania statusu uchodźcy, form ochrony międzynarodowej oraz programów pracy socjalnej z uchodźcami Wiedza: Ocena wiedzy, na podstawie odpowiedzi na pytania w czasie kolokwium końcowego a także na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskusji podczas zajęć. Umiejętności: Ocena umiejętności na podstawie analizy problemowej oraz kolokwium końcowego. Kompetencje: Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w dyskusji i analizy przypadków oraz prezentacji dotyczącej problematyki zajęć. |
|
Pełny opis: |
- Strategie „wchodzenia” imigrantów w społeczeństwo przyjmujące - integracja, asymilacja, separacja, adaptacja - Kwestie prawne dotyczące uchodźców – prawa i obowiązki - Konwencja Genewska dotycząca statusu uchodźców - Procedura nadania statusu uchodźcy - Formy ochrony ochrony międzynarodowej - Indywidualny Program Integracji - Problemy i dylematy w pracy socjalnej z uchodźcami - Bariery integracyjne |
|
Literatura: |
Czarniejewska I, Main I., „Uchodźcy teoria i praktyka”, Stowarzyszenie jeden świat, Poznań 2008. Frelak J., Klaus W ., Integracja uchodźców w Polsce. Rekomendacje i dobre praktyki, Instytut Spraw publicznych, Warszawa 2007. Grzymała - Kazłowska A. Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008. Grzymała - Moszczyńska H., Uchodźcy: Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Nomos, Kraków 2000. Gutkowska A. red., Uchodźcy w Polsce: kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Warszawa 2007. Januszewska E. „Dziecko Czeczeńskie w Polsce. Miedzy traumą wojenną a doświadczeniem uchodźctwa”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2010. Kosowicz A., Marek A., „Życie w Polsce – poradnik dla uchodźców”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008. Kosowicz A., Marek A., „Imigranci w polskim społeczeństwie”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 20 godzin - przygotowanie do zajęć 15 godzin - przegląd literatury przedmiotu 25 godzin - stworzenie prezentacji oraz przygotowanie się do zaprezentowania referatu 25 godzin - przygotowanie do zaliczenia Punkty ECTS: 3 Zajęcia w aplikacji Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5b570f9c76334fb2bf16892fb3f23778%40thread.tacv2/conversations?groupId=e1eff4c3-7a37-4172-84d7-d48ace20651d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.