Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Integracja uchodźców

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1S-INU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Integracja uchodźców
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu poruszane są zagadnienia dotyczące integracji jako strategii włączania uchodźców w społeczeństwo przyjmujące. Na zajęciach przyszli pracownicy socjalni przyswajają wiedzę z zakresu procedury nadania statusu uchodźcy, form ochrony międzynarodowej oraz programów pracy socjalnej z uchodźcami

Pełny opis:

- Geneza uchodźstwa – migracje w aspekcie historycznym

- Strategie „wchodzenia” imigrantów w społeczeństwo przyjmujące - integracja, asymilacja, separacja, adaptacja

- Współczesne migracje

- Kwestie prawne dotyczące uchodźców – prawa i obowiązki

- Konwencja Genewska dotycząca statusu uchodźców

- Procedura nadania statusu uchodźcy

- Formy ochrony ochrony międzynarodowej

- Indywidualny Program Integracji

- Problemy i dylematy w pracy socjalnej z uchodźcami

- Charakterystyka wybranych grup cudzoziemców w Polsce

- Bariery integracyjne

Literatura:

Czarniejewska I, Main I., „Uchodźcy teoria i praktyka”, Stowarzyszenie jeden świat, Poznań 2008.

Frelak J., Klaus W ., Integracja uchodźców w Polsce. Rekomendacje i dobre praktyki, Instytut Spraw publicznych, Warszawa 2007.

Grzymała - Kazłowska A. Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008.

Grzymała - Moszczyńska H., Uchodźcy: Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Nomos, Kraków 2000.

Gutkowska A. red., Uchodźcy w Polsce: kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Warszawa 2007.

Januszewska E. „Dziecko Czeczeńskie w Polsce. Miedzy traumą wojenną a doświadczeniem uchodźctwa”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2010.

Kosowicz A., Marek A., „Życie w Polsce – poradnik dla uchodźców”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008.

Kosowicz A., Marek A., „Imigranci w polskim społeczeństwie”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008.

Łodziński S., Ząbek M., Uchodźcy w Polsce. Próba spojrzenia antropologicznego, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW Warszawa 2008.

Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM I, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017

Literatura dodatkowa

Castles, S., Miller M. J. (2011), Migracje we współczesnym świecie, Warszawa: wydawnictwo Naukowe PWN,

Klaus J Bade: Migration in European History

Timothu J. Hatton, Jeffrey G. Williamson The Age of Mass Migration Causes and Economic Impact

Barry R. Chiswick and Timothy J. Hatton International Migration and the Integration of Labor Markets

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę i rozumie zróżnicowania społeczne, kulturowe i etniczne jako ryzyka społecznej stygmatyzacji jednostek i rodzin.

Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych.

Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania.

Umiejętności

Opracowuje diagnozę społeczną oraz plan działań w odniesieniu do jednostek, rodzin i społeczności lokalnych wykluczonych społecznie.

Kompetencje

Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone w aplikacji Teams

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- Sprawdzanie obecności na zajęciach

- Ocena treści merytorycznych oraz sposobu prezentacji referatu przygotowanego przez każdego studenta

- Ocena poziomu zaangażowania w dyskusji na zajęciach

- Ocena kolokwium zaliczeniowego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Bieńkowski
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu poruszane są zagadnienia dotyczące integracji jako strategii włączania uchodźców w społeczeństwo przyjmujące. Na zajęciach przyszli pracownicy socjalni przyswajają wiedzę z zakresu procedury nadania statusu uchodźcy, form ochrony międzynarodowej oraz programów pracy socjalnej z uchodźcami

Wiedza:

Ocena wiedzy, na podstawie odpowiedzi na pytania w czasie kolokwium końcowego a także na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskusji podczas zajęć.

Umiejętności:

Ocena umiejętności na podstawie analizy problemowej oraz kolokwium końcowego.

Kompetencje:

Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w dyskusji i analizy przypadków oraz prezentacji dotyczącej problematyki zajęć.

Pełny opis:

- Geneza uchodźstwa – migracje w aspekcie historycznym

- Strategie „wchodzenia” imigrantów w społeczeństwo przyjmujące - integracja, asymilacja, separacja, adaptacja

- Współczesne migracje

- Kwestie prawne dotyczące uchodźców – prawa i obowiązki

- Konwencja Genewska dotycząca statusu uchodźców

- Procedura nadania statusu uchodźcy

- Formy ochrony ochrony międzynarodowej

- Indywidualny Program Integracji

- Charakterystyka wybranych grup cudzoziemców w Polsce

- Bariery integracyjne

Literatura:

Czarniejewska I, Main I., „Uchodźcy teoria i praktyka”, Stowarzyszenie jeden świat, Poznań 2008.

Frelak J., Klaus W ., Integracja uchodźców w Polsce. Rekomendacje i dobre praktyki, Instytut Spraw publicznych, Warszawa 2007.

Grzymała - Kazłowska A. Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008.

Grzymała - Moszczyńska H., Uchodźcy: Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Nomos, Kraków 2000.

Gutkowska A. red., Uchodźcy w Polsce: kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Warszawa 2007.

Januszewska E. „Dziecko Czeczeńskie w Polsce. Miedzy traumą wojenną a doświadczeniem uchodźctwa”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2010.

Kosowicz A., Marek A., „Życie w Polsce – poradnik dla uchodźców”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008.

Kosowicz A., Marek A., „Imigranci w polskim społeczeństwie”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008.

Łodziński S., Ząbek M., Uchodźcy w Polsce. Próba spojrzenia antropologicznego, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW Warszawa 2008.

Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM I, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017

Literatura dodatkowa

Castles, S., Miller M. J. (2011), Migracje we współczesnym świecie, Warszawa: wydawnictwo Naukowe PWN,

Klaus J Bade: Migration in European History

Timothu J. Hatton, Jeffrey G. Williamson The Age of Mass Migration Causes and Economic Impact

Barry R. Chiswick and Timothy J. Hatton International Migration and the Integration of Labor Markets

Uwagi:

Zajęcia prowadzone w aplikacji Teams

link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa66cf95415ed4e3f955aacd0e8dba4a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=e081a07d-df15-47cc-bde0-03f893365a33&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy studenta:

20 godzin - przygotowanie do zajęć

15 godzin - przegląd literatury przedmiotu

25 godzin - stworzenie prezentacji oraz przygotowanie się do zaprezentowania referatu

20 godzin - przygotowanie do zaliczenia

Punkty ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Bieńkowski
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu poruszane są zagadnienia dotyczące integracji jako strategii włączania uchodźców w społeczeństwo przyjmujące. Na zajęciach przyszli pracownicy socjalni przyswajają wiedzę z zakresu procedury nadania statusu uchodźcy, form ochrony międzynarodowej oraz programów pracy socjalnej z uchodźcami

Wiedza:

Ocena wiedzy, na podstawie odpowiedzi na pytania w czasie kolokwium końcowego a także na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskusji podczas zajęć.

Umiejętności:

Ocena umiejętności na podstawie analizy problemowej oraz kolokwium końcowego.

Kompetencje:

Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w dyskusji i analizy przypadków oraz prezentacji dotyczącej problematyki zajęć.

Pełny opis:

- Strategie „wchodzenia” imigrantów w społeczeństwo przyjmujące - integracja, asymilacja, separacja, adaptacja

- Kwestie prawne dotyczące uchodźców – prawa i obowiązki

- Konwencja Genewska dotycząca statusu uchodźców

- Procedura nadania statusu uchodźcy

- Formy ochrony ochrony międzynarodowej

- Indywidualny Program Integracji

- Problemy i dylematy w pracy socjalnej z uchodźcami

- Bariery integracyjne

Literatura:

Czarniejewska I, Main I., „Uchodźcy teoria i praktyka”, Stowarzyszenie jeden świat, Poznań 2008.

Frelak J., Klaus W ., Integracja uchodźców w Polsce. Rekomendacje i dobre praktyki, Instytut Spraw publicznych, Warszawa 2007.

Grzymała - Kazłowska A. Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008.

Grzymała - Moszczyńska H., Uchodźcy: Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Nomos, Kraków 2000.

Gutkowska A. red., Uchodźcy w Polsce: kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Warszawa 2007.

Januszewska E. „Dziecko Czeczeńskie w Polsce. Miedzy traumą wojenną a doświadczeniem uchodźctwa”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2010.

Kosowicz A., Marek A., „Życie w Polsce – poradnik dla uchodźców”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008.

Kosowicz A., Marek A., „Imigranci w polskim społeczeństwie”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

20 godzin - przygotowanie do zajęć

15 godzin - przegląd literatury przedmiotu

25 godzin - stworzenie prezentacji oraz przygotowanie się do zaprezentowania referatu

25 godzin - przygotowanie do zaliczenia

Punkty ECTS: 3

Zajęcia w aplikacji Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5b570f9c76334fb2bf16892fb3f23778%40thread.tacv2/conversations?groupId=e1eff4c3-7a37-4172-84d7-d48ace20651d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)