Metody badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań społecznych |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student poznaje podział na metody ilościowe i jakościowe w ujęciu paradygmatów. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. Student zapoznaje się z rolą wywiadu i ankiety - zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników oraz czynników obniżających wiarygodność badań. W szczególności omówione zostają badania sondażowe, badania „case study”, badania terenowe. Zapoznanie się z dekalogiem badacza i rolą podmiotowego traktowania badanych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004, 2.Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, PWN, Warszawa 2010 tom 1 i 2, 3.Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011, 4.Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011, 5.Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008, 6.Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2011, |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń. Zna metodologie badań społecznych, na poziomie umożliwiającym prowadzenie i interpretowanie badań w obszarze pracy socjalnej Posiada wiedzę z zakresu rodziny, prawa, polityki społecznej na rzecz jednostek, grup, rodzin i społeczności lokalnych Wie z jakich źródeł pozyskiwać informacje potrzebne do rozwiązywania problemu Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych Umiejętności Potrafi zdobywać informacje i zestawiać dane istotne dla przygotowania historii przypadku, historii rodziny, diagnozy, raportu; Potrafi prowadzić obserwację i interpretować werbalne i niewerbalne zachowania, z wykorzystaniem teorii osobowości, metod diagnostycznych i zasad komunikacji interpersonalnej; Umie prowadzić studia badawcze nad pracą swojej placówki i/lub nad własną praktyką; Potrafi opracowywać innowacyjne rozwiązania na potrzeby swoich klientów; Formułuje diagnozę społeczną i plan działań pomocowych i naprawczych w odniesieniu do jednostek i rodzin. Kompetencje społeczne Potrafi prowadzić obserwację. |
Metody i kryteria oceniania: |
rozmowa końcowa aktywność na zajęciach sporządzanie projektów badawczych |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.