Etyka badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10SD-1A-EBN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka badań naukowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. (niestacjonarne 3 stopnia) Obowiązkowe dla IV r. (stacjonarne 3 stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone etycznej odpowiedzialności badacza. Pomiar efektów kształcenia; udział w zajęciach (dyskusji, analizie tekstów i przypadków), przygotowanie pracy na wybrany temat. |
Pełny opis: |
1. Współczesny wymiar refleksji nad odpowiedzialnością człowieka za własne działania. 2. Tradycyjna struktura nauki a jej współczesna odpowiedzialność. 3. Nauka skorumpowana? Interesowność i bezinteresowność w nauce. 4. Nauka jako sposób robienia kariery? Praktyki tworzenia pozorów naukowości. 5. Błąd, ideologia, manipulacja i arogancja w nauce. 6. Oszustwo w nauce a pseudonauka. 7. Etyczny wymiar praktyk badawczych. 8. Dobre obyczaje w nauce i polskim życiu naukowym - kodeks etyczny pracownika naukowego. |
Literatura: |
H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Wyd. Platan, Kraków 1996, s.61-102. G. Picht, Odwaga utopii, PIW, Warszawa 1981, s.118 -188. S. Krimsky, Nauka skorumpowana. O niejasnych związkach nauki i biznesu, PIW, Warszawa 2006, s. 19-55; 167- 213; 319-344. S. Andreski, Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 21-101; 239-272. E. Black. Wojna przeciw słabym. Eugenika i amerykańska kampania na rzecz stworzenia rasy panów, WWL Muza SA, Warszawa 2004, s. 43 – 150 (bez przypisów). T. Stawiszyński, Kanciarze z tytułami, „Newsweek. Polska” 2011/46 (14-20. 11.2011), s. 93- 95 P. B. Sztabiński, Badacz jako współautor wyników badania, „ASK”, 2003, nr 12, s.51-83. A. Brzezińska, Dziecko w badaniach psychologicznych, /w/ Etyczne dylematy psychologii, /w:/ red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 221- 254. J. Strelau, Dylematy etyczne dotyczące publikacji naukowych oraz testów psychologicznych, /w:/ Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz- Winiewska, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 255-268. Dobre obyczaje w nauce, Polska Akademia Nauk, Komitet Etyki, Warszawa 1994 i 2001. W. Galewicz, O etyce badań naukowych, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, „Universitas” Kraków 2009, s. 59 – 69. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Komisja do Spraw Etyki w Nauce (Załącznik do Uchwały nr 10/2012 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 13 grudnia 2012). Kodeks „Dobre praktyki w szkołach wyższych” opracowany przez Fundację Rektorów Polskich Uchwalony przez Zgromadzenie plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 26 kwietnia 2007r., Kraków 2007. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego (Załącznik do uchwały Nr 2/2020 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 25 czerwca 2020 r.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza tekstów oraz dyskusja na bazie tekstów i casusów. Zajęcia odbywają się w aplikacji Teams. Link do zajęć zostanie przesłany doktorantom. |
Praktyki zawodowe: |
Nakład pracy doktoranta: 20 h - zajęcia 30 h - przygotowanie się do zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Helena Ciążela | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Udział w dyskusji. Przygotowanie pracy na wybrany temat. Pomiar efektów kształcenia; udział w zajęciach (dyskusji, analizie tekstów i przypadków), przygotowanie pracy na wybrany temat. |
|
Pełny opis: |
1. Współczesny wymiar refleksji nad odpowiedzialnością człowieka za własne działania. 2. Tradycyjna struktura nauki a jej współczesna odpowiedzialność. 3. Nauka skorumpowana? Interesowność i bezinteresowność w nauce. 4. Nauka jako sposób robienia kariery? Praktyki tworzenia pozorów naukowości. 5. Błąd, ideologia, manipulacja i arogancja w nauce. 6. Oszustwo w nauce a pseudonauka. 7. Etyczny wymiar praktyk badawczych. 8. Dobre obyczaje w nauce i polskim życiu naukowym - kodeks etyczny pracownika naukowego. |
|
Literatura: |
H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Wyd. Platan, Kraków 1996, s.61-102. G. Picht, Odwaga utopii, PIW, Warszawa 1981, s.118 -188. S. Krimsky, Nauka skorumpowana. O niejasnych związkach nauki i biznesu, PIW, Warszawa 2006, s. 19-55; 167- 213; 319-344. S. Andreski, Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 21-101; 239-272. E. Black. Wojna przeciw słabym. Eugenika i amerykańska kampania na rzecz stworzenia rasy panów, WWL Muza SA, Warszawa 2004, s. 43 – 150 (bez przypisów). T. Stawiszyński, Kanciarze z tytułami, „Newsweek. Polska” 2011/46 (14-20. 11.2011), s. 93- 95 P. B. Sztabiński, Badacz jako współautor wyników badania, „ASK”, 2003, nr 12, s.51-83. A. Brzezińska, Dziecko w badaniach psychologicznych, /w/ Etyczne dylematy psychologii, /w:/ red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 221- 254. J. Strelau, Dylematy etyczne dotyczące publikacji naukowych oraz testów psychologicznych, /w:/ Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz- Winiewska, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 255-268. Dobre obyczaje w nauce, Polska Akademia Nauk, Komitet Etyki, Warszawa 1994 i 2001. W. Galewicz, O etyce badań naukowych, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, „Universitas” Kraków 2009, s. 59 – 69. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Komisja do Spraw Etyki w Nauce (Załącznik do Uchwały nr 10/2012 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 13 grudnia 2012). Kodeks „Dobre praktyki w szkołach wyższych” opracowany przez Fundację Rektorów Polskich Uchwalony przez Zgromadzenie plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 26 kwietnia 2007r., Kraków 2007. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego (Załącznik do uchwały Nr 2/2020 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 25 czerwca 2020 r.). |
|
Uwagi: |
Analiza tekstów oraz dyskusja na bazie tekstów i casusów. Nakład pracy doktoranta: 20 h - zajęcia 30 h - przygotowanie się do zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Helena Ciążela | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone etycznej odpowiedzialności badacza. Pomiar efektów kształcenia; udział w zajęciach (dyskusji, analizie tekstów i przypadków), przygotowanie pracy na wybrany temat. |
|
Pełny opis: |
1. Współczesny wymiar refleksji nad odpowiedzialnością człowieka za własne działania. 2. Tradycyjna struktura nauki a jej współczesna odpowiedzialność. 3. Nauka skorumpowana? Interesowność i bezinteresowność w nauce. 4. Nauka jako sposób robienia kariery? Praktyki tworzenia pozorów naukowości. 5. Błąd, ideologia, manipulacja i arogancja w nauce. 6. Oszustwo w nauce a pseudonauka. 7. Etyczny wymiar praktyk badawczych. 8. Dobre obyczaje w nauce i polskim życiu naukowym - kodeks etyczny pracownika naukowego. |
|
Literatura: |
H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Wyd. Platan, Kraków 1996, s.61-102. G. Picht, Odwaga utopii, PIW, Warszawa 1981, s.118 -188. S. Krimsky, Nauka skorumpowana. O niejasnych związkach nauki i biznesu, PIW, Warszawa 2006, s. 19-55; 167- 213; 319-344. S. Andreski, Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 21-101; 239-272. E. Black. Wojna przeciw słabym. Eugenika i amerykańska kampania na rzecz stworzenia rasy panów, WWL Muza SA, Warszawa 2004, s. 43 – 150 (bez przypisów). T. Stawiszyński, Kanciarze z tytułami, „Newsweek. Polska” 2011/46 (14-20. 11.2011), s. 93- 95 P. B. Sztabiński, Badacz jako współautor wyników badania, „ASK”, 2003, nr 12, s.51-83. A. Brzezińska, Dziecko w badaniach psychologicznych, /w/ Etyczne dylematy psychologii, /w:/ red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 221- 254. J. Strelau, Dylematy etyczne dotyczące publikacji naukowych oraz testów psychologicznych, /w:/ Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz- Winiewska, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 255-268. Dobre obyczaje w nauce, Polska Akademia Nauk, Komitet Etyki, Warszawa 1994 i 2001. W. Galewicz, O etyce badań naukowych, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, „Universitas” Kraków 2009, s. 59 – 69. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Komisja do Spraw Etyki w Nauce (Załącznik do Uchwały nr 10/2012 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 13 grudnia 2012). Kodeks „Dobre praktyki w szkołach wyższych” opracowany przez Fundację Rektorów Polskich Uchwalony przez Zgromadzenie plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 26 kwietnia 2007r., Kraków 2007. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego (Załącznik do uchwały Nr 2/2020 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 25 czerwca 2020 r.). |
|
Uwagi: |
Analiza tekstów oraz dyskusja na bazie tekstów i casusów. Nakład pracy doktoranta: 20 h - zajęcia 30 h - przygotowanie się do zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.