Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Współczesna literatura dziecięca i młodzieżowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-WLD1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesna literatura dziecięca i młodzieżowa
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Fakultatywne dla III r. pedagogiki o profilu praktycznym, 3-l stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Najważniejsze zjawiska i wydarzenia literackie w piśmiennictwie dla dzieci i młodzieży w latach 1989 – 2016: rynek książek dla dzieci, polska książka ilustrowana, krytyka literacka.

2. Wybrane problemy czytelnictwa dzieci i młodzieży: zainteresowania czytelnicze, gust literacki, bestsellery, kanon książek XXI wieku.

3. Promocja książki i czytelnictwa dziecięcego: zadania i funkcje Polskiej Sekcji International Board on Books for Young People, rola społecznych kampanii promujących czytanie.

4. Literatura popularna a literatura dla dzieci i młodzieży.

5. Funkcje ilustracji w książce literackiej dla dzieci. Książka obrazkowa.

6. Miejsce poezji w wychowaniu i w refleksji krytyki literackiej. Humor i zabawa językiem. Poezja intelektualna, religijna.

7. Funkcje i wartości powieści. Gatunki prozatorskie i ich rozwój w ostatnich dziesięcioleciach: powieść obyczajowa, psychologiczna, beletrystyka biograficzna, proza podróżniczo - przygodowa, miłosno – romansowa, powieść dla dziewcząt.

8. Rodzina i szkoła w wybranych utworach dla dzieci.

9. Tematy tabu we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży.

10. Fantasy – nowe zjawisko w literaturze przełomu XX i XXI wieku.

11. Oferta wydawnicza dla młodego odbiorcy po roku 1989: tematy, fabuły, bohaterowie, przeboje literackie i czytelnicze – prezentacja wybranych utworów. Polecam książkę - propozycje studentów.

Literatura:

1. Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku, red. M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska, Łódź 2013.

2. Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński (wybrane rozdziały), Warszawa 2004.

3. Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015

4. Literatura dla dzieci i młodzieży: (po roku 1980), red. K. Heske - Kwaśniewicz, Katowice 2008.

5. Zabawa K., Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013.

6. Wyczytać świat–międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży,(red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, A. Zok-Smoła, Katowice 2014

7. O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży, red. A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak i M. Rogoż, Kraków 2015.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie do zajęć: 15 godz.

Przygotowanie recenzji książek: 10 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis efektów kształcenia w trybie zdalnym:

Eseje recenzyjne nadesłane przez studentów przez pocztę w domenie aps. są podstawą zaliczenia fakultetu

Temat pracy zaliczeniowej: Czy współczesna książka dziecięca i młodzieżowa (nie)może stanowić narzędzie wychowania? Uzasadnij tezę, odwołując się do wybranych tekstów literackich (ewentualnie serii, jeśli jest przeznaczona dla małych dzieci) wydanych po roku 2000.

Wymagania formalne:

Forma wypowiedzi: Esej interpretacyjno-oceniający

Korzystamy z wzorów recenzji zamieszczanych na stronach czasopism :

"Guliwer": https://sbc.org.pl/publication/155262#structure oraz Ryms http://www.ryms.pl/category/recenzje

Długość eseju : min. 5 stron, max. 12 stron tekstu TNR, interlinia 1,0

Termin oddania: 6 kwietnia 2020

Przykładowe numery różnych czasopism specjalistycznych, w których znajdują się eseje recenzyjne książek wysłane studentom na konta indywidualne USOS

Oceny będą widoczne w USOS

Pełny opis:

1. Najważniejsze zjawiska i wydarzenia literackie w piśmiennictwie dla dzieci i młodzieży w latach 1989 – 2016: rynek książek dla dzieci, polska książka ilustrowana, krytyka literacka.

2. Wybrane problemy czytelnictwa dzieci i młodzieży: zainteresowania czytelnicze, gust literacki, bestsellery, kanon książek XXI wieku.

3. Promocja książki i czytelnictwa dziecięcego: zadania i funkcje Polskiej Sekcji International Board on Books for Young People, rola społecznych kampanii promujących czytanie.

4. Literatura popularna a literatura dla dzieci i młodzieży.

5. Funkcje ilustracji w książce literackiej dla dzieci. Książka obrazkowa.

6. Miejsce poezji w wychowaniu i w refleksji krytyki literackiej. Humor i zabawa językiem. Poezja intelektualna, religijna.

7. Funkcje i wartości powieści. Gatunki prozatorskie i ich rozwój w ostatnich dziesięcioleciach: powieść obyczajowa, psychologiczna, beletrystyka biograficzna, proza podróżniczo - przygodowa, miłosno – romansowa, powieść dla dziewcząt.

8. Rodzina i szkoła w wybranych utworach dla dzieci.

9. Tematy tabu we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży.

10. Fantasy – nowe zjawisko w literaturze przełomu XX i XXI wieku.

11. Oferta wydawnicza dla młodego odbiorcy po roku 1989: tematy, fabuły, bohaterowie, przeboje literackie i czytelnicze – prezentacja wybranych utworów. Polecam książkę - propozycje studentów.

wykład problemowy, dyskusja, recenzje nowości wydawniczych

KSZTAŁCENIE W TRYBIE ZDALNYM:

Od dnia 16 marca 2020 kontakt ze studentami odbywa się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Literatura:

1. Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku, red. M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska, Łódź 2013.

publikacja dostępna online na stronie Wydawnictwa UŁ

2. Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński (wybrane rozdziały), Warszawa 2004.

3. Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015

4. Literatura dla dzieci i młodzieży: (po roku 1980), red. K. Heske - Kwaśniewicz, Katowice 2008. (książka wysłana studentom na adresy emailowe)

5. Zabawa K., Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013.

6. O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży, red. A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak i M. Rogoża, Kraków 2015

7. Ungeheuer‑Gołąb, A., Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie, Rzeszów.2009

Materiał filmowy do wykładów:

https://www.youtube.com/watch?v=X4juBNLUvEg

https://wyborcza.pl/10,82983,21247923,nogas-na-stronie-mapy-i-inne-cuda-czyli-jak-tworza-mizielinscy.html

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie do zajęć: 15 godz.

Przygotowanie recenzji książek: 10 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Opis efektów kształcenia w trybie zdalnym:

Eseje recenzyjne nadesłane przez studentów przez pocztę w domenie aps. są podstawą zaliczenia fakultetu

Temat pracy zaliczeniowej: Czy współczesna książka dziecięca i młodzieżowa (nie)może stanowić narzędzie wychowania? Uzasadnij tezę, odwołując się do wybranych tekstów literackich (ewentualnie serii, jeśli jest przeznaczona dla małych dzieci) wydanych po roku 2000.

Wymagania formalne:

Forma wypowiedzi: Esej interpretacyjno-oceniający

Korzystamy z wzorów recenzji zamieszczanych na stronach czasopism :

"Guliwer": https://sbc.org.pl/publication/155262#structure oraz Ryms http://www.ryms.pl/category/recenzje

Długość eseju : min. 5 stron, max. 12 stron tekstu TNR, interlinia 1,0

Termin oddania: 6 kwietnia 2020

Przykładowe numery różnych czasopism specjalistycznych, w których znajdują się eseje recenzyjne książek wysłane studentom na konta indywidualne USOS

Oceny będą widoczne w USOS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.