Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sieroctwo wojenne dzieci polskich (lat 1939-45)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-SWD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sieroctwo wojenne dzieci polskich (lat 1939-45)
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Theiss
Prowadzący grup: Wiesław Theiss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 52 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Theiss
Prowadzący grup: Wiesław Theiss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zakres i tematyka wykładu;

Sieroctwo wojenne – pojęcie, geneza, główne formy. Badania nad „kompleksem wojennym”: problemy i metodologia. „Dzieci Warszawy” (1939 – 1945) – losy wojenne, pomoc i ratownictwo w sytuacji zagrożenia. Holocaust dzieci żydowskich. Zjawisko KZ-syndromu. Pedagogika pokoju – główne cele i formy w świetle Konwencji o prawach dziecka (1989).

Pełny opis:

U podstaw przedmiotu „Sieroctwo wojenne dzieci polskich (lat 1939 -1945)” leży założenie, iż życiowe doświadczenia dzieci okresu II wojny światowej są ważnym elementem narodowej pamięci Polaków, a także ważną częścią wiedzy o dziecku i dzieciństwie przebiegającym w skrajnych warunkach historyczno-społecznych. Zagadnienie to nie powinno zostać pominięte w całościowej wiedzy o dziecku i jego rozwoju. Problematyka przedmiotu obejmuje następujące główne obszary tematyczne: wojenne straty ludnościowe Polski, indywidualna trauma, sytuacja zagrożenia, solidarność społeczna i akcje pomocy dzieciom. Zostaną ukazane główne obszary wojennych zagrożeń i zbrodni na dzieciach, a także zakres i formy pomocy dzieciom, w tym pomocy instytucjonalnej oraz osobowej.

Literatura:

Literatura

A. Bartuś (red.), Dzieci wojny. Oświęcim 2016, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.

A. Bartuś, P. Trojański (red.), Zdeptane dzieciństwo. II wojna światowa i jej wpływ na sytuację dzieci. Oświęcim 2017, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.

H. Datner, Po Zagładzie. Społeczna historia żydowskich domów dziecka, szkół, kół studentów w dokumentach Centralnego Komitetu Żydów w Polsce. Warszawa 2016, ŻIH.

W. Theiss, Sieroctwo wojenne polskich dzieci (1939-1945). Zarys problematyki, „Przegląd Pedagogiczny” 2012, nr 1.

W. Theiss, Dzieci – ofiary wojny (1939-1945): szkic do zbiorowego portretu. W: A. Kołakowski (red.), Doświadczenie dzieciństwa i młodości w Polsce (1918-1989). Toruń 2015, Wydawnictwo Adam Marszałek.

W. Theiss, Pomoc, opieka i ratownictwo w Polsce w latach wojny i okupacji (1939-1945). Szkic zagadnienia, „Praca Socjalna” 2018, nr 1.

Uwagi:

Zaliczenie

Test wiadomości

Metody dydaktyczne

- Wykład: przedstawienie zasadniczych kierunków i tendencji badań nad wojennymi losami dzieci polskich (1939-1945)

- Prezentacja i analiza materiałów dokumentalnych: statystyka wojennych strat ludności, fragmenty wojennych wspomnień dzieci, fragmenty filmów, dzieła sztuki (m.in. cykle wojenne Andrzeja Wróblewskiego), fotografie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)