Sieroctwo wojenne dzieci polskich (lat 1939-45)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-SWD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sieroctwo wojenne dzieci polskich (lat 1939-45) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Theiss | |
Prowadzący grup: | Wiesław Theiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 52 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Theiss | |
Prowadzący grup: | Wiesław Theiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zakres i tematyka wykładu; Sieroctwo wojenne – pojęcie, geneza, główne formy. Badania nad „kompleksem wojennym”: problemy i metodologia. „Dzieci Warszawy” (1939 – 1945) – losy wojenne, pomoc i ratownictwo w sytuacji zagrożenia. Holocaust dzieci żydowskich. Zjawisko KZ-syndromu. Pedagogika pokoju – główne cele i formy w świetle Konwencji o prawach dziecka (1989). |
|
Pełny opis: |
U podstaw przedmiotu „Sieroctwo wojenne dzieci polskich (lat 1939 -1945)” leży założenie, iż życiowe doświadczenia dzieci okresu II wojny światowej są ważnym elementem narodowej pamięci Polaków, a także ważną częścią wiedzy o dziecku i dzieciństwie przebiegającym w skrajnych warunkach historyczno-społecznych. Zagadnienie to nie powinno zostać pominięte w całościowej wiedzy o dziecku i jego rozwoju. Problematyka przedmiotu obejmuje następujące główne obszary tematyczne: wojenne straty ludnościowe Polski, indywidualna trauma, sytuacja zagrożenia, solidarność społeczna i akcje pomocy dzieciom. Zostaną ukazane główne obszary wojennych zagrożeń i zbrodni na dzieciach, a także zakres i formy pomocy dzieciom, w tym pomocy instytucjonalnej oraz osobowej. |
|
Literatura: |
Literatura A. Bartuś (red.), Dzieci wojny. Oświęcim 2016, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau. A. Bartuś, P. Trojański (red.), Zdeptane dzieciństwo. II wojna światowa i jej wpływ na sytuację dzieci. Oświęcim 2017, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau. H. Datner, Po Zagładzie. Społeczna historia żydowskich domów dziecka, szkół, kół studentów w dokumentach Centralnego Komitetu Żydów w Polsce. Warszawa 2016, ŻIH. W. Theiss, Sieroctwo wojenne polskich dzieci (1939-1945). Zarys problematyki, „Przegląd Pedagogiczny” 2012, nr 1. W. Theiss, Dzieci – ofiary wojny (1939-1945): szkic do zbiorowego portretu. W: A. Kołakowski (red.), Doświadczenie dzieciństwa i młodości w Polsce (1918-1989). Toruń 2015, Wydawnictwo Adam Marszałek. W. Theiss, Pomoc, opieka i ratownictwo w Polsce w latach wojny i okupacji (1939-1945). Szkic zagadnienia, „Praca Socjalna” 2018, nr 1. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie Test wiadomości Metody dydaktyczne - Wykład: przedstawienie zasadniczych kierunków i tendencji badań nad wojennymi losami dzieci polskich (1939-1945) - Prezentacja i analiza materiałów dokumentalnych: statystyka wojennych strat ludności, fragmenty wojennych wspomnień dzieci, fragmenty filmów, dzieła sztuki (m.in. cykle wojenne Andrzeja Wróblewskiego), fotografie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.