Szanse i zagrożenia świata wirtualnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-SSW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szanse i zagrożenia świata wirtualnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
W toku zajęć student zapozna się w podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi szans i zagrożeń świata wirtualnego. Uzyska umiejętności analizy obszarów świata wirtualnego przydatnych w kształceniu i wychowaniu oraz identyfikacji zagrożeń mających miejsce w świecie wirtualnym. Zapozna się z procedurami postępowania w sytuacjach zagrożeń mediami cyfrowymi. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rozwój zagrożeń tradycyjnych i mediów cyfrowych na przestrezni dziejów 2. Charakterystyka zagrożeń świata wirtualnego 3. Funkcje i zadania mediów cyfrowyh 4. Przydatność mediów cyfrowych w edukacji 5. Zasady wykorzystywania mediów cyfrowych 6. Przyczyny, rozwój i skutki zagrożeń mediów cyfrowych 7. Zagrożenia społeczno-wychowawcze mediów cyfrowych 8. Zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego mediów cyfrowych 6. Zagrożenia moralne mediów cyfrowych 7. Zagrożenia poznawczo-intelektualne zagrożeń mediów 8. Zagrożenia infoholizmu i gier komputerowych 9. Zagrożenia cyberprzemocy 10. Założenia metodologiczne badań szans i zagrożeń mediów 11. Założenia edukacji i profilaktyki zagrożeń mediów cyfrowych 12. Badania diagnostyczne zagrożeń 13. Nowe kompetencje społeczno-komunikacyjne 14. Zadania rodziny i szkoły wobec zagrożeń 15. Podsumowanie zajęć i zaliczenie NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 5h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do egzaminu: - Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 10h Inne formy: - Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5 |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA 1. Andrzejewska A., Magia szklanego ekranu, Zagrożenia płynące z telewizji, Fraszka, Warszawa 2007. 2. Andrzejewska A., Patologie moralne w sieci, Wyd. Pedagogium, Warszawa 2009. 3. Andrzejewska A.., Dziecko w cyberprzestrzeni, Pedagogium, Warszawa, 2007. 4. Bednarek J., Andrzejewska A. (red.), Cyberświat – możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie Żak”, Warszawa 2009. 5. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, PWN, Warszawa 2006. 6. Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005. 7. Izdebska J., Dziecko w świecie mediów elektronicznych, Wyd. Trans Humana, Białystok 2007. 8. Juszczyk S., Człowiek w świecie elektronicznych mediów - szanse i zagrożenia, Wyd. UŚ, Katowice 2000. 9. Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Cyberprzestrzeń i edukacja, Adam Marszałek, Toruń 2012. 10. Artykuły w najnowszych czasopismach naukowych, popularno-naukowych i publicystycznych. |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA: - posiada uszczegółowioną wiedzę o teoriach dotyczących zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe - posiada uszczegółowioną wiedzę z zakresu poszczególnych zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe 2. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi diagnozować zagrożenia powodowane przez media, posiada umiejętność podejmowania podstawowych działań profilaktycznych 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - potrafi doskonalić swoje umiejętności związane z profilaktyką, diagnozą, zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - Ocena wiedzy: * Dyskusja * Analiza poszczególnych zagrożeń (praca grupowa) 2. UMIEJĘTNOŚCI - Ocena umiejętności: * Analiza poszczególnych zagrożeń (praca indywidualna) 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Ocena kompetencji: * Praca grupowa |
Praktyki zawodowe: |
Ocena prac pisemnych |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.