Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne i praktyczne konteksty programów resocjalizacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-PPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne i praktyczne konteksty programów resocjalizacyjnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Fakultatywne dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

1. Zasadność tworzenia programów dla zbiorowości osób pozbawionych wolności

2. Norma i patologia w życiu człowieka

3. Działalność Służby Więziennej

4. Zakład karny jako instytucja totalna, deprywacja potrzeb osób osadzonych

5. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności:

a) Kobiety

b) Niebezpieczni

c) Skazani z niepełnosprawnościami

d) Długoterminowi

6. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych

a) Zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych; rodzaje programów resocjalizacyjnych

b) Analiza metod pracy z osobami skazanymi

c) Rekrutacja do programów

d) Ewaluacja działań

7. Analiza wybranych programów resocjalizacyjnych

Pełny opis:

1. Zasadność tworzenia programów dla zbiorowości osób pozbawionych wolności

2. Norma i patologia w życiu człowieka

3. Działalność Służby Więziennej

4. Zakład karny jako instytucja totalna, deprywacja potrzeb osób osadzonych

5. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności:

a) Kobiety

b) Niebezpieczni

c) Skazani z niepełnosprawnościami

d) Długoterminowi

6. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych

a) Zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych; rodzaje programów resocjalizacyjnych

b) Analiza metod pracy z osobami skazanymi

c) Rekrutacja do programów

d) Ewaluacja działań

7. Analiza wybranych programów resocjalizacyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 78 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Egzamin pisemny;

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie egzaminu- testu sprawdzającego wiedzę (8 pytań, 7 zamkniętych i 1 otwarte) z zakresu przedmiotu, przeprowadzonego w sytuacji zajęć stacjonarnych- na terenie APS lub w sytuacji trwania zajęć online w aplikacji MS Forms

Link do zespołu w Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd52c7e071bd440cbbb73803b8d0ddf0%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2e8f820-9427-4e04-af91-1591654965b5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

1. Zasadność tworzenia programów dla zbiorowości osób pozbawionych wolności

2. Norma i patologia w życiu człowieka. Zachowania przestępcze.

W dniu 16.03.2020 przesłano USOSmail prezentację z komentarzem.

3. Działalność Służby Więziennej 23.03 i 30.03

W dniu 23.03.2020 została przesłana przez USOSmail prezentacja dotycząca zadań SW, szczegółowej charakterystyki populacji więziennej, funkcji kary pozbawienia wolności, indywidualizacji wykonywania kary pozbawienia. wolności, rodzajów i typów zakładów karnych oraz systemów odbywania kary. Wyjaśniono zasadę wolnej progresji i omówiono klasyfikację osadzonych. Osobno omówiono kwestię badań psychiatrycznych i psychologicznych przeprowadzanych u osób osadzonych.

Studenci mieli możliwość zdawania pytań poprzez pocztę APS i USOSmail.

4. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.1

a) Zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych; rodzaje programów resocjalizacyjnych 6.04

W dniu 6.04 zostały przesłane materiały źródłowe, artykuł A. Majcherczyka (2006) Programy resocjalizacji skazanych - głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa, Przegląd Więziennictwa Polskiego nr 52-53 oraz

Zarządzenie 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych.

Wskazano pytania do zastanowienia:

1. Cel działań grupowych

2. Od jakich czynników uzależniona jest skuteczność programów resocjalizacyjnych? (bazując na materiałach źródłowych, jak i własnej wiedzy)

3. Jakie cechy wychowawców i psychologów sprzyjają pracy z osadzonymi (i innymi grupami osób o specjalnych potrzebach)

5. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.2

b) model teoretyczny

c) czynniki ryzyka i czynniki chroniące

d) analiza metod pracy z osobami skazanymi 20.04.2020

e) cele programów

f) rekrutacja do programów

20.04.2020

w dniu 20.04.2020 została przesłana przez USOSmail prezentacja dotycząca podstaw tworzenia programów resocjalizacyjnych; szczegółowo z komentarzami omówiono poszczególne etapy tworzenia programów.

Studenci mają możliwość zdawania pytań poprzez pocztę APS i USOSmail oraz Teams.

d) Ewaluacja działań

W dniu 27.04.2020 została przesłana przez USOSmail prezentacja z komentarzami dotycząca przygotowania i przeprowadzenia ewaluacji. Studenci mają możliwość zdawania pytań poprzez pocztę APS i USOSmail oraz Teams.

e) Opór w pracy resocjalizacyjnej

W dniu 4.05.2020 została przesłana przez USOSmail prezentacja z komentarzami dotycząca pracy z uczestnikami przejawiącymi opór. Wyjaśniono zjawisko oporu, jego źródła, sposoby radzenia sobie. Odniesiono się również do zmiany w postaw osób uczestniczących w programach resocjalizacyjnych.

4. Zakład karny jako instytucja totalna, deprywacja potrzeb osób osadzonych

5. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności:

a) Kobiety

b) Niebezpieczni

c) Skazani z niepełnosprawnościami

d) Długoterminowi

6.

7. Analiza wybranych programów resocjalizacyjnych

Literatura:

1. Zarządzenie nr 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych

2. Monika Marczak (red.) Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce

3. Ciosek M., Pastwa- Wojciechowska B. (red.) Psychologia penitencjarna, Warszawa, PWN, 2016

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, filmy, dyskusja, w okresie prowadzenia zajęć online, treści programowe będą realizowane zdalnie za pomocą poczty usos

Link do zespołu Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd52c7e071bd440cbbb73803b8d0ddf0%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2e8f820-9427-4e04-af91-1591654965b5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Godziny kontaktowe, wykład 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 10

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Egzamin pisemny;

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie egzaminu- testu sprawdzającego wiedzę online w aplikacji MS Forms

Pełny opis:

1. Norma i patologia w życiu człowieka. Zachowania przestępcze.

2. Zasadność tworzenia programów dla zbiorowości osób pozbawionych wolności

3. Zakład karny jako instytucja totalna, deprywacja potrzeb osób osadzonych

4. Działalność Służby Więziennej

5. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.1

a) Zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych; rodzaje programów resocjalizacyjnych

Pytania do zastanowienia:

1. Cel działań grupowych

2. Od jakich czynników uzależniona jest skuteczność programów resocjalizacyjnych? (bazując na materiałach źródłowych, jak i własnej wiedzy)

3. Jakie cechy wychowawców i psychologów sprzyjają pracy z osadzonymi (i innymi grupami osób o specjalnych potrzebach)

6. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.2

b) model teoretyczny

c) czynniki ryzyka i czynniki chroniące

d) analiza metod pracy z osobami skazanymi

e) cele programów

f) rekrutacja do programów

d) Ewaluacja działań

e) Opór w pracy resocjalizacyjnej

7. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności:

a) Kobiety

b) Niebezpieczni

c) Skazani z niepełnosprawnościami

d) Długoterminowi

8. Analiza wybranych programów resocjalizacyjnych

Literatura:

1. Zarządzenie nr 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych

2. Monika Marczak (red.) Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce

3. Ciosek M., Pastwa- Wojciechowska B. (red.) Psychologia penitencjarna, Warszawa, PWN, 2016

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, filmy,

Godziny kontaktowe, wykład 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 10

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6a868b04bc13476b82c81deefc00a615%40thread.tacv2/conversations?groupId=5091f037-26a3-4e18-a652-9b66e5e7dd6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 55 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie i prezentacja programy resocjalizacyjnego ( w wybranym obszarze)

Pełny opis:

1. Norma i patologia w życiu człowieka. Zachowania przestępcze.

2. Zasadność tworzenia programów dla zbiorowości osób pozbawionych wolności

3. Zakład karny jako instytucja totalna, deprywacja potrzeb osób osadzonych

4. Działalność Służby Więziennej

5. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.1

a) Zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych; rodzaje programów resocjalizacyjnych

6. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.2

b) model teoretyczny

c) czynniki ryzyka i czynniki chroniące

d) analiza metod pracy z osobami skazanymi

e) cele programów

f) rekrutacja do programów

d) Ewaluacja działań

e) Opór w pracy resocjalizacyjnej

7. Praca z przykładowymi grupami osób pozbawionych wolności:

a) Kobiety

b) Niebezpieczni

c) Skazani z niepełnosprawnościami

d) Długoterminowi

8. Analiza wybranych programów resocjalizacyjnych

Literatura:

1. Zarządzenie nr 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych

2. Monika Marczak (red.) Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce

3. Ciosek M., Pastwa- Wojciechowska B. (red.) Psychologia penitencjarna, Warszawa, PWN, 2016

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, filmy,

Godziny kontaktowe, wykład 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do prezentacji 10

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)