Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauki o rodzinie w kontekście niepełnosprawności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-7F-NRN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauki o rodzinie w kontekście niepełnosprawności
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Wprowadzenie – definicje i funkcje rodziny. Podstawowe pojęcia

Fakty demograficzne o rodzinie w Polsce

Rodzina w ujęciu systemowym. Koncepcja solidarności rodzinnej

Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie - funkcjonowanie rodziny i system wsparcia

Literatura:

R. Boguszewski, Rodzina, jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań CBOS, Warszawa 2013, BS/33/2013.

A. Kwak, Współczesna rodzina- czy tylko problem struktury zewnętrznej? [w:] I Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2015, s. 11-26.

E. Marat, Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, [w:] I Janicka, H. Liberska J, Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014, s. 437-458

B. Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008, s. 199-213

A. Twardowski, Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, [w] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSIP, Warszawa 1991, s. 18-51.

Efekty uczenia się:

PN2_KK_W01

Ma podstawową wiedzę o dziedzinie akademickiej: nauki o rodzinie, wskazuje jej najważniejsze obszary teoretyczno-empiryczne i podejmowane zagadnienia związane z niepełnosprawnością.

PN2_KK_W02

Zna podstawowe pojęcia: rodzina, style wychowania, postawy rodzicielskie, systemy rodzinne.

PN2_KK_W09

Ma wiedzę o środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością, postawach rodzicielskich wobec osób z niepełnosprawnością, problemach rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością, procesem umacniania rodzin (empowerment).

PN2_KK_W11

Ma wiedzę o systemach wsparcia rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, zna indywidualną i społeczną sytuację tych rodzin.

PN2_KK_W11

Ma wiedzę, jak interpretować wpływ wydarzeń społecznych na funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością.

PN2_KK_W09

Posiada wiedzę o rodzinie z niepełnosprawnym dzieckiem i rozumie zróżnicowania społeczne, kulturowe i etniczne jako ryzyko społecznej stygmatyzacji jednostek i rodzin.

PN2_KK_U04

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk zachodzących w życiu rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością.

PN2_KK_U02

Potrafi interpretować zjawiska społeczne związane z niepełnosprawnością w kontekście życia rodzinnego.

PN2_KK_U02

Potrafi analizować funkcjonowanie rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością – postawy rodzicielskie, systemy rodzinne, style wychowania.

PN2_KK_U03

Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych tez, poszukiwania argumentów i polemizowania z różnymi stanowiskami.

PN2_KK_U03

Umie wyciągać właściwe wnioski z badań nad rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością i tekstów teoretycznych.

PN2_KK_U02

Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.

PN2_KK_K07

W dyskusjach i analizie tekstów używa argumentów świadczących o wrażliwości etycznej na problemy życia rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością.

PN2_KK_K04

Zachowuje obiektywizm w ocenie zdarzeń życia rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością.

PN2_KK_K02

Jest świadomy potrzeby stałego poszerzania wiedzy o rodzinie wychowującej dziecko z niepełnosprawnością, jej problemach, możliwościach wsparcia, kształtowania postaw społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

metody: prezentacja multimedialna, dyskusja,

Metody oceniania- obecność, kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)