Nauki o rodzinie w kontekście niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-7F-NRN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauki o rodzinie w kontekście niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Wprowadzenie – definicje i funkcje rodziny. Podstawowe pojęcia Fakty demograficzne o rodzinie w Polsce Rodzina w ujęciu systemowym. Koncepcja solidarności rodzinnej Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie - funkcjonowanie rodziny i system wsparcia |
Literatura: |
R. Boguszewski, Rodzina, jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań CBOS, Warszawa 2013, BS/33/2013. A. Kwak, Współczesna rodzina- czy tylko problem struktury zewnętrznej? [w:] I Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2015, s. 11-26. E. Marat, Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, [w:] I Janicka, H. Liberska J, Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014, s. 437-458 B. Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008, s. 199-213 A. Twardowski, Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, [w] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSIP, Warszawa 1991, s. 18-51. |
Efekty uczenia się: |
PN2_KK_W01 Ma podstawową wiedzę o dziedzinie akademickiej: nauki o rodzinie, wskazuje jej najważniejsze obszary teoretyczno-empiryczne i podejmowane zagadnienia związane z niepełnosprawnością. PN2_KK_W02 Zna podstawowe pojęcia: rodzina, style wychowania, postawy rodzicielskie, systemy rodzinne. PN2_KK_W09 Ma wiedzę o środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością, postawach rodzicielskich wobec osób z niepełnosprawnością, problemach rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością, procesem umacniania rodzin (empowerment). PN2_KK_W11 Ma wiedzę o systemach wsparcia rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, zna indywidualną i społeczną sytuację tych rodzin. PN2_KK_W11 Ma wiedzę, jak interpretować wpływ wydarzeń społecznych na funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. PN2_KK_W09 Posiada wiedzę o rodzinie z niepełnosprawnym dzieckiem i rozumie zróżnicowania społeczne, kulturowe i etniczne jako ryzyko społecznej stygmatyzacji jednostek i rodzin. PN2_KK_U04 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk zachodzących w życiu rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością. PN2_KK_U02 Potrafi interpretować zjawiska społeczne związane z niepełnosprawnością w kontekście życia rodzinnego. PN2_KK_U02 Potrafi analizować funkcjonowanie rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością – postawy rodzicielskie, systemy rodzinne, style wychowania. PN2_KK_U03 Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych tez, poszukiwania argumentów i polemizowania z różnymi stanowiskami. PN2_KK_U03 Umie wyciągać właściwe wnioski z badań nad rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością i tekstów teoretycznych. PN2_KK_U02 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. PN2_KK_K07 W dyskusjach i analizie tekstów używa argumentów świadczących o wrażliwości etycznej na problemy życia rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością. PN2_KK_K04 Zachowuje obiektywizm w ocenie zdarzeń życia rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością. PN2_KK_K02 Jest świadomy potrzeby stałego poszerzania wiedzy o rodzinie wychowującej dziecko z niepełnosprawnością, jej problemach, możliwościach wsparcia, kształtowania postaw społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
metody: prezentacja multimedialna, dyskusja, Metody oceniania- obecność, kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.