Bioetyczne aspekty niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-7F-BAN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioetyczne aspekty niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w trakcie zająć oraz podczas pracy indywidualnej w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, prezentację, esej. |
Pełny opis: |
Treść zajęć: 1. Moralność; moralnośc jako fenemen zmienny; etyka; etyka opisowa, metaetyka, etyka normatywna; typy etyk normatywnych: deontologia, konsekwencjalizm, etyka cnót. 2. Bioetyka - główne ujęcia i definicje; początki i rozwój bioetyki; typy bioetyki: teoretyczna, kliniczna, regulująca, kulturowa; główne problemy bioetyczne. 3. Niepełnosprawność - główne ujęcia i definicje; niepełnosprawność jako problem bioetyczny; modele niepełnosprawności: historyczny, społeczny, medyczny, bio-psycho-społeczny. 4 Podstawowe problemy bioetyczne a niepełnosprawność: aborcja, eutanazja, in vitro, badania prenatalne, (nowa) eugenika, transplantologia. 5. Modele rozwiązywania sporów bioetycznych; typy argumentacji we współczesnych sporach bioetycznych. 6. Dylematy bioetyczne i ich rozwiązywanie; dylemat etyczny - definicja; indentyfikacja dylematów; typy dylematów bioetyczncyh: dobro-dobro, dobro-zło; strategie rozwiązań. 7. Poradnictwo genetyczne; spór o zapobieganie niepełnosprawności: stanowisko medyczne, stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych, 'nowa eugenika'; poradnictwo genetyczne a dyskryminacja. 8. Bioetyka w praktyce: analiza wybranych zagadnień bioetycznych: etyczne aspekty eksperymentów w okresie życia prenatalnego, analiza wybranych regulacji etycznych w neonatologii. |
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. T. Biesaga (red.), Podstawy i zastosowania bioetyki, Wydawnictow Naukowe PAT, Kraków 2001. 2. B. Chyrowicz, Argumentacja we współczesnych debatach bioetycznych, Diametros 19, 2009, 1-25. 3. B. Dobrowolska, et al. (red.), Bioetyka i praktyka medyczna. Wybrane zagadnienia, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Lublin 2011. 4. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych. 5. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych. 6. Ł. Kwiatek, Dylematy etyczne - cena człowieczeństwa, Nauka i religia, 28.12.2014, dostęp: 02.10.2016., https://www.naukaireligia.pl/dylematy-etyczne-cena-czlowieczenstwa-25331. 7. A. Paś, O pojęciu bioetyki. Refleksja nad jej genezą i statusem metodologicznym, Studia metodologiczne 30, 2013, 267-277. 8. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 9. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 10. D. Ślęczak-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2004. |
Efekty uczenia się: |
PC2_KK_W01 Zna i opisuje miejsce bioetyki w systemie nauk oraz specyfikę jej przedmiotu i metodologii. PC2_KK_W08 Zna i rozumie etyczne i filozoficzne dyskusje wokół aksjologicznych podstaw stosunku do osób z niepełnosprawnością oraz uniwersalnej idei praw człowieka. PC2_KK_W05 Zna i rozumie aksjologiczne podstawy zmian w intepretowaniu pojęcia niepełnosprawności, określaniu celów rehabilitacji (społecznej i medycznej) oraz aktualnie przyjętych modeli rehabilitacji . PC2_KK_W08 Zna podstawowe zasady etyki rehabilitacji . PC2_KK_W08 Zna i omawia zalety i wady zasady autonomii w bioetyce oraz etyce rehabilitacyjnej. PC2_KK_U02 Dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane z działaniami na rzecz osób z niepełnosprawnością. PC2_KK_U02 Potrafi scharakteryzować podstawowe koncepcje bioetyczne oraz wskazać ich implikacje w życiu osób niepełnosprawnych. PC2_KS_U01 Identyfikuje i omawia problemy moralne i etyczne w diagnostyce genetycznej podejmowanej dla zapobiegania niepełnosprawności. PC2_KS_U01 Identyfikuje nowe obszary zagrożenia dyskryminacją osób niepełnosprawnych związane z postępem inżynierii genetycznej i działaniami na rzecz legalizacji eutanazji. PC2_KK_K04 Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny w podejmowaniu działań zawodowych. PC2_KK_K04 Rozumie konieczność stosowania zasad etyki zawodowej. PC2_KK_K02 Jest wrażliwy na przejawy dyskryminacji osób niepełnosprawnych – przygotowany do włączania się w różne działania zapobiegające ich dyskryminacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia - ćwiczenia: praca z tekstem, realizacja zadań (indywidualna i grupowa), metoda przypadków Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury, 20 Przygotowanie prezentacji 5 Napisanie eseju 5 Wartość sumaryczna: 45 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.