Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bioetyczne aspekty niepełnosprawności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-7F-BAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bioetyczne aspekty niepełnosprawności
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w trakcie zająć oraz podczas pracy indywidualnej w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, prezentację, esej.

Pełny opis:

Treść zajęć:

1. Moralność; moralnośc jako fenemen zmienny; etyka; etyka opisowa, metaetyka, etyka normatywna; typy etyk normatywnych: deontologia, konsekwencjalizm, etyka cnót.

2. Bioetyka - główne ujęcia i definicje; początki i rozwój bioetyki; typy bioetyki: teoretyczna, kliniczna, regulująca, kulturowa; główne problemy bioetyczne.

3. Niepełnosprawność - główne ujęcia i definicje; niepełnosprawność jako problem bioetyczny; modele niepełnosprawności: historyczny, społeczny, medyczny, bio-psycho-społeczny.

4 Podstawowe problemy bioetyczne a niepełnosprawność: aborcja, eutanazja, in vitro, badania prenatalne, (nowa) eugenika, transplantologia.

5. Modele rozwiązywania sporów bioetycznych; typy argumentacji we współczesnych sporach bioetycznych.

6. Dylematy bioetyczne i ich rozwiązywanie; dylemat etyczny - definicja; indentyfikacja dylematów; typy dylematów bioetyczncyh: dobro-dobro, dobro-zło; strategie rozwiązań.

7. Poradnictwo genetyczne; spór o zapobieganie niepełnosprawności: stanowisko medyczne, stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych, 'nowa eugenika'; poradnictwo genetyczne a dyskryminacja.

8. Bioetyka w praktyce: analiza wybranych zagadnień bioetycznych: etyczne aspekty eksperymentów w okresie życia prenatalnego, analiza wybranych regulacji etycznych w neonatologii.

Literatura:

Wybrane fragmenty z:

1. T. Biesaga (red.), Podstawy i zastosowania bioetyki, Wydawnictow Naukowe PAT, Kraków 2001.

2. B. Chyrowicz, Argumentacja we współczesnych debatach bioetycznych, Diametros 19, 2009, 1-25.

3. B. Dobrowolska, et al. (red.), Bioetyka i praktyka medyczna. Wybrane zagadnienia, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Lublin 2011.

4. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych.

5. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych.

6. Ł. Kwiatek, Dylematy etyczne - cena człowieczeństwa, Nauka i religia, 28.12.2014, dostęp: 02.10.2016., https://www.naukaireligia.pl/dylematy-etyczne-cena-czlowieczenstwa-25331.

7. A. Paś, O pojęciu bioetyki. Refleksja nad jej genezą i statusem metodologicznym, Studia metodologiczne 30, 2013, 267-277.

8. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013.

9. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

10. D. Ślęczak-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2004.

Efekty uczenia się:

PC2_KK_W01

Zna i opisuje miejsce bioetyki w systemie nauk oraz specyfikę jej przedmiotu i metodologii.

PC2_KK_W08

Zna i rozumie etyczne i filozoficzne dyskusje wokół aksjologicznych podstaw stosunku do osób z niepełnosprawnością oraz uniwersalnej idei praw człowieka.

PC2_KK_W05

Zna i rozumie aksjologiczne podstawy zmian w intepretowaniu pojęcia niepełnosprawności, określaniu celów rehabilitacji (społecznej i medycznej) oraz aktualnie przyjętych modeli rehabilitacji .

PC2_KK_W08

Zna podstawowe zasady etyki rehabilitacji .

PC2_KK_W08

Zna i omawia zalety i wady zasady autonomii w bioetyce oraz etyce rehabilitacyjnej.

PC2_KK_U02

Dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane z działaniami na rzecz osób z niepełnosprawnością.

PC2_KK_U02

Potrafi scharakteryzować podstawowe koncepcje bioetyczne oraz wskazać ich implikacje w życiu osób niepełnosprawnych.

PC2_KS_U01

Identyfikuje i omawia problemy moralne i etyczne w diagnostyce genetycznej podejmowanej dla zapobiegania niepełnosprawności.

PC2_KS_U01

Identyfikuje nowe obszary zagrożenia dyskryminacją osób niepełnosprawnych związane z postępem inżynierii genetycznej i działaniami na rzecz legalizacji eutanazji.

PC2_KK_K04

Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny w podejmowaniu działań zawodowych.

PC2_KK_K04

Rozumie konieczność stosowania zasad etyki zawodowej.

PC2_KK_K02

Jest wrażliwy na przejawy dyskryminacji osób niepełnosprawnych – przygotowany do włączania się w różne działania zapobiegające ich dyskryminacji.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia - ćwiczenia: praca z tekstem, realizacja zadań (indywidualna i grupowa), metoda przypadków

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury, 20

Przygotowanie prezentacji 5

Napisanie eseju 5

Wartość sumaryczna: 45 godzin

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)