Zagadnienia malarstwa w architekturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-6S-ZMA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia malarstwa w architekturze |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. EP, specjalność artystyczna (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1.Wykłady inspirujące studenta do krytycznego i analitycznego odbioru sztuki dawnej i współczesnej funkcjonującej w przestrzeni publicznej, przestrzeni sakralnej oraz przestrzeni ekspozycyjnej. 2.Konwersatoria będące dyskusją dydaktyczną stwarzająca możliwość dialogu 3.Ćwiczenia tematyczne służące podsumowaniu doświadczeń i wyobrażeń o miejscu sztuki oraz rozumieniu zasad i zagrożeń związanych z brakiem profesjonalnej wiedzy w ciągle pozornie zmieniającym się świecie sztuki i architektury. 4. Ocena referatu, eseju, prezentacji 5. Ocena wypowiedzi, udział w dyskusji. |
Pełny opis: |
Treści, liczba godzin Celowo przypominam, że malarstwo jest zajęciem czysto ludzkim i nie powstaje samorzutnie na murze jako plama lub zaciek ani tez nie wykwita na płótnie niczym wysypka. Malarstwo nie jest zarazem sposobem bycia ścian ani płócien, ale pewnych ludzi, którzy je praktykują. Ortega y Gasset, Velazquez i Goya, Warszawa 1993, s.79 1. Warsztat a wyobraźnia - 3 2. Malarstwo monumentalne - 3 3. Malarstwo w architekturze (Od fresku do muralu) - 3 4. Malarstwo w przestrzeni industrialnej (Komunikat, znak, kontestacja) - 3 5.Skala i proporcje dzieła sztuki w przestrzeni architektonicznej (Od Bitwy pod Grunwaldem do bilbordu) - 5 6. Malarstwo w przestrzeni sacrum (Światło absydy) - 3 7. Techniki malarstwa monumentalnego - 3 8. Malarstwo w przestrzeni muzealnej - 3 9. Malarstwo w pejzażu - pejzaż w malarstwie - 4 10. Światło, iluzja, przestrzeń - 3 |
Literatura: |
1. J. Ortega y Gsset, dehumanizacja sztuki i inne eseje, wyd. I: Warszawa 1980,; wyd. II ,Warszawa 1996 2. Biskupski Łukasz, Graffiti i street art: na pograniczu sztuki publicznej i ruchu alternatywnego, „Przegląd kulturoznawczy” 2008 nr 4. 4. Sikorski Tomasz, Rutkiewicz Marcin, Graffiti w Polsce 1940-2010,Wydawnictwo: CARTA BLANCA, 2011 5. Krystyna Czerni: Nowosielski, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak Kraków 2006 6. Krystyna Czerni: Rozmowy z Jerzym Nowosielskim: wokół ikony - Mój Chrystus - Mój Judasz, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2009 7. W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, Łódź 1996 8. B. Jasiński, Estetyka po estetyce, Ethos, Warszawa 2008 9. Gierowski Stefan, Jakość, jasność, nasycenie, rozdział: Nudne uwagi i narzekania, Warszawa 2010 10. W. Ślesiński Techniki malarskie spoiwa mineralne, Arkady 1983 11. Paweł Giergoń, mozaika warszawska, Przewodnik po plastyce w architekturze stolicy 1945-1989 Muzeum Powstania Warszawskiego 2014 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna zależności zachodzące pomiędzy sztuką i architekturą. 2. Student zna historię i współczesne zagadnienia malarstwa ściennego. Umiejętności: 1. Student nabywa umiejętność analizy przestrzeni pod kątem wprowadzenia elementów plastycznych. 2. Student nabywa umiejętność wykorzystania malarstwa jako wartości dopełniającej i zmieniającej przestrzeń. Kompetencje: 1. Student potrafi krytycznie i konstruktywnie ocenić wystrój plastyczny otoczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowe uczestnictwo w wykładach. Dyskusje i wymiana myśli. Ocena wypowiedzi studenta w trakcie zajęć. Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do kolokwium - 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.