Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia malarstwa w architekturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-6S-ZMA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia malarstwa w architekturze
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. EP, specjalność artystyczna (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

1.Wykłady inspirujące studenta do krytycznego i analitycznego odbioru sztuki dawnej i współczesnej funkcjonującej w przestrzeni publicznej, przestrzeni sakralnej oraz przestrzeni ekspozycyjnej.

2.Konwersatoria będące dyskusją dydaktyczną stwarzająca możliwość dialogu

3.Ćwiczenia tematyczne służące podsumowaniu doświadczeń i wyobrażeń o miejscu sztuki oraz rozumieniu zasad i zagrożeń związanych z brakiem profesjonalnej wiedzy w ciągle pozornie zmieniającym się świecie sztuki i architektury.

4. Ocena referatu, eseju, prezentacji

5. Ocena wypowiedzi, udział w dyskusji.

Pełny opis:

Treści, liczba godzin

Celowo przypominam, że malarstwo jest zajęciem czysto ludzkim i nie powstaje samorzutnie na murze jako plama lub zaciek ani tez nie wykwita na płótnie niczym wysypka. Malarstwo nie jest zarazem sposobem bycia ścian ani płócien, ale pewnych ludzi, którzy je praktykują. Ortega y Gasset, Velazquez i Goya, Warszawa 1993, s.79

1. Warsztat a wyobraźnia - 3

2. Malarstwo monumentalne - 3

3. Malarstwo w architekturze (Od fresku do muralu) - 3

4. Malarstwo w przestrzeni industrialnej

(Komunikat, znak, kontestacja) - 3

5.Skala i proporcje dzieła sztuki w przestrzeni architektonicznej (Od Bitwy pod Grunwaldem do bilbordu) - 5

6. Malarstwo w przestrzeni sacrum (Światło absydy) - 3

7. Techniki malarstwa monumentalnego - 3

8. Malarstwo w przestrzeni muzealnej - 3

9. Malarstwo w pejzażu - pejzaż w malarstwie - 4

10. Światło, iluzja, przestrzeń - 3

Literatura:

1. J. Ortega y Gsset, dehumanizacja sztuki i inne eseje, wyd. I: Warszawa 1980,; wyd. II ,Warszawa 1996

2. Biskupski Łukasz, Graffiti i street art: na pograniczu sztuki publicznej i ruchu alternatywnego, „Przegląd kulturoznawczy” 2008 nr 4.

4. Sikorski Tomasz, Rutkiewicz Marcin, Graffiti w Polsce 1940-2010,Wydawnictwo: CARTA BLANCA, 2011

5. Krystyna Czerni: Nowosielski, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak Kraków 2006

6. Krystyna Czerni: Rozmowy z Jerzym Nowosielskim: wokół ikony - Mój Chrystus - Mój Judasz, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2009

7. W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, Łódź 1996

8. B. Jasiński, Estetyka po estetyce, Ethos, Warszawa 2008

9. Gierowski Stefan, Jakość, jasność, nasycenie, rozdział: Nudne uwagi i narzekania, Warszawa 2010

10. W. Ślesiński Techniki malarskie spoiwa mineralne, Arkady 1983

11. Paweł Giergoń, mozaika warszawska, Przewodnik po plastyce w architekturze stolicy 1945-1989 Muzeum Powstania Warszawskiego 2014

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna zależności zachodzące pomiędzy sztuką i architekturą.

2. Student zna historię i współczesne zagadnienia malarstwa ściennego.

Umiejętności:

1. Student nabywa umiejętność analizy przestrzeni pod kątem wprowadzenia elementów plastycznych.

2. Student nabywa umiejętność wykorzystania malarstwa jako wartości dopełniającej i zmieniającej przestrzeń.

Kompetencje:

1. Student potrafi krytycznie i konstruktywnie ocenić wystrój plastyczny otoczenia.

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązkowe uczestnictwo w wykładach. Dyskusje i wymiana myśli.

Ocena wypowiedzi studenta w trakcie zajęć.

Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30

Przygotowanie się do kolokwium - 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sadlej
Prowadzący grup: Tomasz Sadlej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)