Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-RSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje rehabilitacji i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów PC2_KS_W05 Ma poszerzoną widzę o uczestnikach rehabilitacji, ich potrzebach i możliwościach oraz ograniczeniach PC2_KS_W01 Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu rehabilitacji w celu analizy problemów aktywizacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem PC2_KS_U03 Umie rozpoznawać możliwości i ograniczenia osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem Kompetencje społeczne PC2_KS_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy PC2_KS_K02 Jest gotowy do współpracy z otoczeniem |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis: Ocena z pisemnego egzaminu. Opracowanie projektu kompleksowego programu rehabilitacji społeczno-zawodowej dl osoby z niepoprawnością intelektualną i/lub autyzmem. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: Wykład Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. Organizacje pozarządowe im pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) podstawy prawne zadania działalność.Wybrane zagadnienia dorosłości osób z niepełnosprawnością: ubezwłasnowolnienie i jego prawne i funkcjonalne konsekwencje.Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej.Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Ćwiczenia Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem na otwartym i chronionym rynku pracy. Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych z niepełnosprawnością i ich rodzin. Kompleksowe programy rehabilitacji społeczno-zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura: Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności, Wyd. Naukowe AKAPIT, Warszawa, 2006 Gajdzica Z.(2007).(red.).Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. Gałęziak, J.(2004).Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa. Wyd. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Głodkowska, J., Giryński, A.(2006).(red.).Rehabilitacja społeczna i zawodowa- od bierności do aktywności. Kraków. Wyd. Naukowe AKAPIT. Rzezicka, A., Kobylańska,K.(2003).(red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. Żuraw, H.(2008).Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa. Wyd. Żak. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sowa J.: Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów. Wyd. Uczelniane, 2001 |
|
Uwagi: |
Uwagi: Metody kształcenia: analiza literatury, działania praktyczne, dyskusja symulacja. Nakład pracy studenta: udział w zajęciach dydaktycznych - 30 h (1 ECTS); przygotowanie się do ćwiczeń - 25 h (1 ECTS); opracowanie projektu kompleksowego programu rehabilitacji społeczno-zawodowej 25 h (1ECTS); przygotowanie się do egzaminu - 25 h (1 ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.