Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z autyzmem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MTA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z autyzmem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W05 Zna konsekwencje zaburzeń ze spektrum zaburzeń autystycznych dla uczenia się na sposób szkolny oraz rozwoju społecznego PC2_KS_W02 Zna współczesne metody terapii dzieci autystycznych Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi określić zakres dostosowania programu nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z autyzmem i innymi zaburzeniami ze spektrum zaburzeń autystycznych PC2_KS_U02 Potrafi zastosować zasady pracy z uczniami autystycznymi do modyfikacji zajęć PC2_KS_U03 Potrafi, na podstawie orzeczenia oraz WOPFU określić cele terapeutyczne wobec ucznia ze spectrum zaburzeń autystycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: Wykład, dyskusja, opis, praca z książką, pokaz zajęć praktycznych, instruktaż, film. Kolokwium pisemne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1) Obecność na zajęciach 2) Zaliczenie kolokwium końcowego (50% + 1 ptk) |
|
Pełny opis: |
Diagnoza funkcjonalna i narzędzia diagnostyczne w pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Zapoznanie z programami wspierającymi funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Pisanie programów terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Teoria umysłu u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Rozwijanie teorii umysłu oraz kompetencji społecznych u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa • Howlin, P., Baron-Cohen, S. Hadwin, J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kraków: Wydawnictwo JAK • Kendall, P.,C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji (str. 161-183). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Lansing, M., D., Schopler, E., Walters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Wydawnictwo • Maurice, C. (2007). Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem (rozdział 3 i 4). Warszawa: Wydawnictwo LTW. • Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Lansing, M., D., Marcus, L.,M. (1995). Profil psychoedukacyjny PEP-R. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Wydawnictwo. Literatura uzupełniająca • Seligman, M.E.P., Walker, E.,F., Rosenhan, D., L. (2001). Psychopatologia. Wydawnictwo (str. 339-354). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo • American Psychological Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders : DSM-5. Washington ; London : American Psychiatric Publishing, cop. 2013 • Moor, J. (2006). Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady. • Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy (rozdział 5). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Pisula, E. (2012). Od badań mózgu do praktyki Psychologicznej. AUTYZM (rozdział 2 i 5). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Maas, V., F. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej (str 11-112). Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. • Odowska-Szlachcic, B. (2011). Terapia integracji sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego. Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA. • Odowska-Szlachcic, B. (2011). Terapia integracji sensorycznej. Strategie terapeutyczne i ćwiczenia stymulujące układy: Słuchowy, wzrokowy, węchu i smaku oraz terapia światłem i kolorami. Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - wykład konwersatoryjny - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów - projekt grupowy - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA (4 ECTS): Liczba godzin kontaktowych - 20h (5h ćwiczeń + 15h warsztatów) Przygotowanie się do zajęć - 65h Przygotowanie się do zaliczenia - 35h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.