Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z autyzmem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MTA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z autyzmem
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W05 Zna konsekwencje zaburzeń ze spektrum zaburzeń autystycznych dla uczenia się na sposób szkolny oraz rozwoju społecznego

PC2_KS_W02 Zna współczesne metody terapii dzieci autystycznych

Umiejętności

PC2_KS_U02 Potrafi określić zakres dostosowania programu nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z autyzmem i innymi zaburzeniami ze spektrum zaburzeń autystycznych

PC2_KS_U02 Potrafi zastosować zasady pracy z uczniami autystycznymi do modyfikacji zajęć

PC2_KS_U03 Potrafi, na podstawie orzeczenia oraz WOPFU określić cele terapeutyczne wobec ucznia ze spectrum zaburzeń autystycznych

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

Wykład, dyskusja, opis, praca z książką, pokaz zajęć praktycznych, instruktaż, film.

Kolokwium pisemne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Majewska-Bielska
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1) Obecność na zajęciach

2) Zaliczenie kolokwium końcowego (50% + 1 ptk)

Pełny opis:

Diagnoza funkcjonalna i narzędzia diagnostyczne w pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Zapoznanie z programami wspierającymi funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Pisanie programów terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Teoria umysłu u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Rozwijanie teorii umysłu oraz kompetencji społecznych u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Literatura:

Literatura obowiązkowa

• Howlin, P., Baron-Cohen, S. Hadwin, J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kraków: Wydawnictwo JAK

• Kendall, P.,C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji (str. 161-183). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• Lansing, M., D., Schopler, E., Walters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Wydawnictwo

• Maurice, C. (2007). Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem (rozdział 3 i 4). Warszawa: Wydawnictwo LTW.

• Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Lansing, M., D., Marcus, L.,M. (1995). Profil psychoedukacyjny PEP-R. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Wydawnictwo.

Literatura uzupełniająca

• Seligman, M.E.P., Walker, E.,F., Rosenhan, D., L. (2001). Psychopatologia. Wydawnictwo (str. 339-354). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo

• American Psychological Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental

disorders : DSM-5. Washington ; London : American Psychiatric Publishing, cop. 2013

• Moor, J. (2006). Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady.

• Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy (rozdział 5). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• Pisula, E. (2012). Od badań mózgu do praktyki Psychologicznej. AUTYZM (rozdział 2 i 5). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• Maas, V., F. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej (str 11-112). Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

• Odowska-Szlachcic, B. (2011). Terapia integracji sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego. Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA.

• Odowska-Szlachcic, B. (2011). Terapia integracji sensorycznej. Strategie terapeutyczne i ćwiczenia stymulujące układy: Słuchowy, wzrokowy, węchu i smaku oraz terapia światłem i kolorami. Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- wykład konwersatoryjny

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów

- projekt grupowy

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA (4 ECTS):

Liczba godzin kontaktowych - 20h (5h ćwiczeń + 15h warsztatów)

Przygotowanie się do zajęć - 65h

Przygotowanie się do zaliczenia - 35h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)