Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MSS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W05 Zna konsekwencje wad słuchu dla rozwoju umiejętności poznawczych i komunikacji PC2_KS_W05 PC2_KS_W04 Zna i możliwości realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego przez uczniów z wadą słuchu PC2_KS_W02 Zna środki techniczne wspomagające komunikację osób z zaburzeniami słuchu Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi dokonać adaptacji scenariusza lekcji do potrzeb uczniów z wadami słuchu PC2_KS_U02 Potrafi przeprowadzić ćwiczenia wspomagające opanowanie języka przez uczniów z wadą słuchu Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 Zna dylematy etyczne związane z integracyjnym kształceniem uczniów niesłyszących |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej na zadany temat, - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla ucznia z uszkodzonym słuchem oraz ich przeprowadzenie (symulacja), - kolokwium pisemne lub ustne sprawdzenie wiedzy studenta. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Anatomia, fizjologia i patologia uszkodzeń słuchu. 2. Klasyfikacje uszkodzeń słuchu. Pedagogiczna typologia uszkodzeń słuchu według K. Krakowiak. 3. Metody wychowania językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu – analiza porównawcza. 4. Zasady planowania i prowadzenia procesu wychowania słuchowego. Fazy treningu słuchowego. 5. Czynniki decydujące o wyborze optymalnej dla słabosłyszącego i niesłyszącego ucznia formy kształcenia. 6. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia z uszkodzonym słuchem. 7. Cele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego przez uczniów z wadą słuchu – zasady dostosowania wymagań edukacyjnych. 8. Zasady pracy z uczniem z wadą słuchu w młodszym wieku szkolnym. 9. Cele kształcenia II, III etapu edukacyjnego. Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego przez uczniów z wadą słuchu – zasady dostosowania wymagań edukacyjnych. 10. Metody, formy i zasady pracy z uczniem z uszkodzonym słuchem na II i III etapie edukacyjnym. 11. Metodyka pracy z tekstem literackim i naukowym. 12. Programowanie jednostki lekcyjnej. Konstruowanie scenariuszy lekcji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Dłużniewska, A.(2010). Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Warszawa: MEN, 88-127. Krakowiak, K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzonym słuchem. Lublin: Wydawnictwo KUL. Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Kupisiewicz, M. (1996). Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: Gałkowski, T., Kaiser-Grodecka I., Smoleńska, J. (1998). Psychologia dziecka głuchego. Warszawa: PWN. Gałkowski, T., Stawowy-Wojnarowska, I. (1990). Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym. Warszawa: WSiP. Stawowy-Wojnarowska, I. (1990). Nauczanie w klasach 4-8 szkoły dla głuchych. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, problemowa, symulacja, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 55 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 Inne formy – przygotowanie projektu modyfikacji treści i scenariusza zajęć - 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.