Kształcenie integracyjne i włączające
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-KIN2 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie integracyjne i włączające | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PC, spec. naucz.: edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla I r. PC, spec. naucz.: edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) stacj. II st. |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
PC2_KS_W01 Rozróżnia integrację jako cel i jako środek realizacji celów edukacyjnych PC2_KS_W04 Zna pedagogiczne, społeczne i prawne przesłanki wprowadzania systemów kształcenia integracyjnego w świecie PC2_KS_W03 Rozróżnia cechy koncepcji integracji i włączania PC2_KS_W01 Zna charakterystyczne cechy systemu wspólnego nurtu w edukacji osób niepełnosprawnych PC2_KS_U01 Zna podstawowe problemy badawcze formułowane w badaniach na temat kształcenia integracyjnego i edukacji włączającej PC2_KS_U02 Potrafi zakwalifikować badanie na temat integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej do odpowiedniego typu badania i uzasadnić swój wybór posługując się typologią K. Konarzewskiego PC2_KS_U02 Potrafi posługiwać się systemami klasyfikacyjnymi W. Bachmanna, V. Lechty i G. Szumskiego do analizy sytuacji edukacyjnej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC2_KS_U01 Potrafi przygotować sprawozdanie ze wskazanego, anglojęzycznego raportu badawczego na temat edukacji włączającej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Smogorzewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Smogorzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Prowadzący: dr Joanna Smogorzewska Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zadania testowe, egzaminacyjne Zadania otwarte, egzaminacyjne Praca w grupie Prezentacja Dyskusja | |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe (2h) 2. Klasyfikacje używane w obszarze integacji społecznej i integracyjnego kształcenia (2h) 3. Kształcenie integracyjne jako cel i jako środek wiodący do celu (2h) 4. Efektywność niesegregacyjnego ksztalcenia w świetle wyników badań empirycznych (2h) 5. Przesłanki powstania i upowszechnienia się teorii i praktyki niesegregacyjnego kształcenia (2h) 6. Spsooby rozumienia edukacji włączjącej w teorii i praktyce (2h) 7. Instytucjonalizacja edukacji włączającej i strategie jej wprowadzania na poziomie lokalnym (2h) Ćwiczenia: 1. Poziomy integracji – klasyfikacja S. Kowalika i jej użyteczność teoretyczna (2h) 2. Strategie upowszechniania niesegregacyjnego ksztalcenia niepełnosprawnych (3h) 3. Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia (2h) 4. Wymiary procesu ksztalcenia a kształcenie integracyjne (2h) 5. Ogólna charakterystyka badań empirycznych na temat ksztalcenia integracyjnego i edukacji włączającej (1h) 6. Badania na temat przebiegu procesu dydaktycznego i poziomu zaspokojenia potrzeb uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych i włączających (3h) 7. Kształcenie integracyjne i włączające – przykłady ze świata (2h) | |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Hulek, A. (1988). Wspólne i swoiste zagadnienia w rewalidacji różnych grup osób z odchyleniami od normy. W: A. Hulek (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamizy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2003). Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład audytoryjny, dyskusje, referaty/ prezentacje multimedalne, praca w grupie Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (15+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (10h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (10h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Smogorzewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Smogorzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Prowadzący: dr Joanna Smogorzewska Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zadania testowe, egzaminacyjne Zadania otwarte, egzaminacyjne Praca w grupie Prezentacja Dyskusja | |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe (2h) 2. Klasyfikacje używane w obszarze integacji społecznej i integracyjnego kształcenia (2h) 3. Kształcenie integracyjne jako cel i jako środek wiodący do celu (2h) 4. Efektywność niesegregacyjnego ksztalcenia w świetle wyników badań empirycznych (2h) 5. Przesłanki powstania i upowszechnienia się teorii i praktyki niesegregacyjnego kształcenia (2h) 6. Spsooby rozumienia edukacji włączjącej w teorii i praktyce (2h) 7. Instytucjonalizacja edukacji włączającej i strategie jej wprowadzania na poziomie lokalnym (2h) Ćwiczenia: 1. Poziomy integracji – klasyfikacja S. Kowalika i jej użyteczność teoretyczna (2h) 2. Strategie upowszechniania niesegregacyjnego ksztalcenia niepełnosprawnych (3h) 3. Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia (2h) 4. Wymiary procesu ksztalcenia a kształcenie integracyjne (2h) 5. Ogólna charakterystyka badań empirycznych na temat ksztalcenia integracyjnego i edukacji włączającej (1h) 6. Badania na temat przebiegu procesu dydaktycznego i poziomu zaspokojenia potrzeb uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych i włączających (3h) 7. Kształcenie integracyjne i włączające – przykłady ze świata (2h) | |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Hulek, A. (1988). Wspólne i swoiste zagadnienia w rewalidacji różnych grup osób z odchyleniami od normy. W: A. Hulek (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamizy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2003). Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład audytoryjny, dyskusje, referaty/ prezentacje multimedalne, praca w grupie Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (15+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (10h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (10h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Smogorzewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Smogorzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Prowadzący: dr Joanna Smogorzewska Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zadania testowe, egzaminacyjne Zadania otwarte, egzaminacyjne Praca w grupie Prezentacja Dyskusja | |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe (2h) 2. Klasyfikacje używane w obszarze integacji społecznej i integracyjnego kształcenia (2h) 3. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych (1h) Ćwiczenia: 1. Poziomy integracji – klasyfikacja S. Kowalika i jej użyteczność teoretyczna (2h) 2. Strategie upowszechniania niesegregacyjnego ksztalcenia niepełnosprawnych (3h) 3. Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia (2h) 4. Wymiary procesu ksztalcenia a kształcenie integracyjne (2h) 5. Ogólna charakterystyka badań empirycznych na temat ksztalcenia integracyjnego i edukacji włączającej (1h) 6. Badania na temat przebiegu procesu dydaktycznego i poziomu zaspokojenia potrzeb uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych i włączających (3h) 7. Kształcenie integracyjne i włączające – przykłady ze świata (2h) | |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Hulek, A. (1988). Wspólne i swoiste zagadnienia w rewalidacji różnych grup osób z odchyleniami od normy. W: A. Hulek (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamizy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2003). Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład audytoryjny, dyskusje, referaty/ prezentacje multimedalne, praca w grupie Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (5+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (10h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (10h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Smogorzewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Smogorzewska, Grzegorz Szumski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Prowadzący: Wykład: dr Joanna Smogorzewska Ćwiczenia: dr hab., prof. APS Grzegorz Szumski Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zadania testowe, egzaminacyjne Zadania otwarte, egzaminacyjne Praca w grupie Prezentacja Dyskusja | |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe 2. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i integracyjnego kształcenia 3. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych Ćwiczenia: 1. Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych A. Hulka jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia; Poziomy integracji – klasyfikacja S. Kowalika 2. Przesłanki powstania i upowszechnienia się teorii i praktyki niesegregacyjnego kształcenia; Strategie upowszechniania niesegregacyjnego kształcenia niepełnosprawnych 3. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce 4. Wymiary procesu kształcenia a kształcenie integracyjne 5. Modele współpracy nauczycieli w klasach integracyjnych 6. Badania na temat integracji i włączania 7. Przykłady systemów edukacyjnych w innych krajach | |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Hulek, A. (1988). Wspólne i swoiste zagadnienia w rewalidacji różnych grup osób z odchyleniami od normy. W: A. Hulek (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamizy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2003). Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład audytoryjny, dyskusje, referaty/ prezentacje multimedalne, praca w grupie Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (5+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (10h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (10h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-27 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Smogorzewska, Grzegorz Szumski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Smogorzewska | |
Prowadzący grup: | Adam Krasnosielski, Joanna Smogorzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Prowadzący: Wykład: dr Joanna Smogorzewska Ćwiczenia: mgr Adam Krasnosielski Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zadania testowe, egzaminacyjne Zadania otwarte, egzaminacyjne Praca w grupie Prezentacja Dyskusja | |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe 2. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i integracyjnego kształcenia 3. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych 4. Praktyczne aspekty włączania Ćwiczenia: 1. Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne- ustalenia terminologiczne; Integracja edukacyjna a integracja społeczna Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą; Nauczanie integracyjne i rozwiązania edukacyjne wspomagające realizację idei integracji 2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Interpretacja orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego 3. Prowadzenie WOPFU 4. Tworzenie IPETów 5. Integracja w teorii i praktyce społecznej; Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca 6. Wychowanie do integracji. Integracja szkolna i społeczna w Polsce i na świecie | |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Hulek, A. (1988). Wspólne i swoiste zagadnienia w rewalidacji różnych grup osób z odchyleniami od normy. W: A. Hulek (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 2, MEN, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591). Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002. Al.-Khamizy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2003). Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład audytoryjny, dyskusje, referaty/ prezentacje multimedalne, praca w grupie Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (5+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (10h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (10h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-03-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz, Oksana Pietraszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Prowadzący: Wykład: dr Barbara Lejzerowicz-Zajączkowska Ćwiczenia: mgr Oksana Kotormus Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zadania otwarte, egzaminacyjne Praca w grupie Prezentacja Dyskusja | |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe 2. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i integracyjnego kształcenia 3. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych 4. Praktyczne aspekty włączania Ćwiczenia: 1. Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne- ustalenia terminologiczne; Integracja edukacyjna a integracja społeczna Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą; Nauczanie integracyjne i rozwiązania edukacyjne wspomagające realizację idei integracji 2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Interpretacja orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego 3. Prowadzenie WOPFU 4. Tworzenie IPETów 5. Integracja w teorii i praktyce społecznej; Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca 6. Wychowanie do integracji. Integracja szkolna i społeczna w Polsce i na świecie | |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Chodkowska M. (2002), Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, [w]: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Lejzerowicz M. (2015), Edukacja do (nie)pełnosprawności in: Polscy (nie)pełnosprawni: pomiędzy deklaracjami a realiami , pod red. B. Gąciarz, S. Rudnicki, D. Zuchowska-Skiba, wydawnictwa AGH: Kraków, s. 63-84. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 2, MEN, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591). Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Szumski G, Edukacja inkluzyjna - geneza, istota, perspektywy, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2006, nr 1. Lektury uzupełniające: Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002. Al.-Khamizy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2003). Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład audytoryjny, dyskusje, referaty/ prezentacje multimedalne, praca w grupie Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (5+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (10h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (10h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.