Diagnoza i terapia ucznia z wadą słuchu z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-DSC1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia ucznia z wadą słuchu z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KK_W04 PC2_KK_W01 PC2_KK_W06 Zna podziały przyczyn i metod terapii nauki czytania, oraz występujących zaburzeń w nauce pisania PC2_KS_W03 Ma wiedzę na temat diagnozy i metod terapii czytania i pisania PC2_KS_W05 Posiada wiedzę na temat układania programów terapeutycznych do nauki czytania i pisania Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi przeprowadzić diagnozę techniki i tempa czytania u uczniów z wadą słuchu oraz określić trudności w nauce pisania PC2_KS_U03 Potrafi ułożyć program terapeutyczny uwzględniający ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania dla uczniów z uszkodzonym słuchem PC2_KS_U02 Potrafi przygotować pomoce do zajęć terapeutycznych z nauki czytania i pisania dla ucznia zwadą słuchu oraz przeprowadzić je Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 PC2_KS_K01 Potrafi współpracować z innymi specjalistami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - dokonuje wyboru istniejących i opracowuje samodzielnie materiały do diagnozy umiejętności czytania u uczniów z uszkodzeniami słuchu, - dokonuje analizy wybranych tekstów z punktu widzenia potencjalnych trudności ucznia z uszkodzonym słuchem, - układa program terapeutycznych do nauki czytania i pisania dla ucznia z uszkodzonym słuchem, - egzamin pisemny. Zdalna realizacja zajęć - przeprowadzenie egzaminu ustnego z wykorzystaniem platformy Teams w dniach 04.06.2020 i 10.06.2020: https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:f28aa6dc1ec144809e45979551ac2788@thread.tacv2&ctx=channel&rootfolder=%252Fsites%252FZakadTerapiiPedagogicznej%252FShared%2520Documents%252FGeneral%252FSylabusy%252Fdr%2520Agnieszka%2520D%25C5%2582u%25C5%25BCniewska%252FSylabusy%2520z%2520linkami (egzamin przeprowadzany w parach - 3 pytania dla każdej z egzaminowanych osób) obejmujący materiał wykładowy wraz z zadaniami ukierunkowującymi na szczególnie istotne do opanowania treści. |
|
Pełny opis: |
1. Czytanie - ujęcie definicyjne. 2. Poznawcze, lingwistyczne i psychospołeczne uwarunkowania procesu czytania (czynniki: sensoryczny, percepcyjny, sekwencyjny, związany z doświadczeniami, lingwistyczny, poznawczy, związany z uczeniem się, asocjacyjny, afektywny) a funkcjonowanie ucznia z uszkodzeniem słuchu. 3. Wybrane modele opanowywania umiejętności czytania (Uty Frith, Georga Marsha, Dirka Bakkera, L. Kirby, Waltera Kintscha, Davida E. Rumelharta, Roberta B. Ruddella i Normana Unrau - analiza surdologiczna. 4. Czytanie i pisanie - podobieństwa i różnice. 5. Modelowe ujęcie procesu pisania, kognitywny model procesu pisania, transakcyjny model pisania, transakcyjno-socjopsycholingwistyczny model pisania. 6. Diagnoza czytania i pisania u uczniów z uszkodzonym słuchem. 7. Terapia ucznia z wadą słuchu z trudnościami w nauce czytania i pisania. ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów na platformie Teams oraz spotkania z całą grupą z wykorzystaniem w/w aplikacji. Link do grupy na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:f28aa6dc1ec144809e45979551ac2788@thread.tacv2&ctx=channel&rootfolder=%252Fsites%252FZakadTerapiiPedagogicznej%252FShared%2520Documents%252FGeneral%252FSylabusy%252Fdr%2520Agnieszka%2520D%25C5%2582u%25C5%25BCniewska%252FSylabusy%2520z%2520linkami Informacje zwrotne/ uwagi przekazywane na bieżąco z wykorzystaniem poczty mailowej terapiaped.aps@gmail.com oraz aplikacji Teams. Materiały i zadania w ramach zajęć realizowanych zdalnie (22-23.04.2020) Otrzymane przez Studentów materiały na adres poczty mailowej: terapiaped.aps@gmail.com oraz zamieszczone na platformie Teams obejmują realizację dwóch punktów sylabusa: 1. Czytanie - ujęcie definicyjne. 2. Poznawcze, lingwistyczne i psychospołeczne uwarunkowania procesu czytania (czynniki: sensoryczny, percepcyjny, sekwencyjny, związany z doświadczeniami, lingwistyczny, poznawczy, związany z uczeniem się, asocjacyjny, afektywny) a funkcjonowanie ucznia z uszkodzeniem słuchu. Termin rozliczenia zadania 29.04.2020: Na podstawie otrzymanego pocztą elektroniczną materiału (treści wykładu z komentarzem rozszerzającym), proszę o wykonanie zadań: Zadanie 1. Proszę dokonać analizy otrzymanych prób zdefiniowania pojęcia czytanie oraz wskazać aspekty procesu czytania. Zadanie 2. Na podstawie materiału z zadania 1 i 2 oraz wiedzy na temat funkcjonowania dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem (z uwzględnieniem stopnia ubytku słuchu i związanych z tym różnic w funkcjonowaniu), proszę wskazać przyczyny i potencjalne trudności w czytaniu w odniesieniu do poszczególnych czynników. Materiał proszę przesłać na adres: dluzniewskaa@gmail.com. Prace proszę wykonywać w grupach (zgodnie z dokonanym przez Państwa podziałem). Materiał i zadania przekazane Studentom w ramach zajęć realizowanych zdalnie (29.04.2020) Wysłane w dniu 29.04.2020 materiały na adres mailowy grupy: terapiaped.aps@gmail.com oraz zamieszczone na platformie Teams, obejmują realizację punktu 3 sylabusa w zakresie obejmującym modele: Uty Frith, Georga Marsha, Dirka Bakkera, L. Kirby, analiza surdologiczna Proszę, wykorzystując otrzymane przez Państwu materiały opracować poniższe zadania: Zadanie 1 do modelu Uty Frith. Proszę wskazać fazę/fazy, która/które mogą sprawiać dziecku z uszkodzonym słuchem największe trudności w procesie opanowywania nauki czytania i uzasadnić swój wybór. Zadanie 2 do modelu Georga Marsha i współpracowników Proszę uzasadnić dlaczego w odniesieniu do uczniów z uszkodzonym słuchem, zwłaszcza w stopniu znacznym i głębokim, dostrzeżenie różnic w pisaniu i mówieniu stanowi poważny problem. Proszę, odwołując się do swojej wiedzy z fonetyki, podać po dwa przykłady upodobnień wstecznych i postępowych. Zadanie 3 do modelu Dirka Bekkera Proszę wskazać, która z metod nauki czytania, zgodnie z założeniami modelu Dirka Bekkera powinna być najskuteczniejsza w nauce czytania u dzieci z uszkodzonym słuchem do 8 r.ż. a. metody głoskowania z syntezą, b. metody sylabowej (symultaniczno-sekwencyjnej), c. metody globalnej, d. w początkowym etapie metody globalnej a potem symultaniczno-sekwencyjnej. Zadanie 4 do modelu J. L. Kirby’ego Proszę z dwóch poniższych tez wybrać tę, która jest według Państwa właściwa i krótko uzasadnić swój wybór. 1.W procesie nauki czytania, nauczyciel pracujący z dzieckiem z uszkodzonym słuchem powinien skoncentrować się na wyjaśnianiu znaczenia słów w izolacji. 2.W procesie nauki czytania, nauczyciel pracujący z dzieckiem z uszkodzonym słuchem powinien skoncentrować się na wyjaśnianiu znaczenia słów w kontekście zdaniowym. Materiał proszę przesłać na adres: dluzniewskaa@gmail.com do dnia: 13.05.2020. Prace proszę wykonywać grupach (zgodnie z dokonanym przez Państwa podziałem). 06.05.2020 Wykład poprowadzony na platformie Teams, zgodnie z harmonogramem zajęć. Przesłanie Studentom sprawdzonych prac z komentarzami. 13.05.2020 Wykład poprowadzony na platformie Teams, zgodnie z harmonogramem zajęć. Materiał oraz zadania do opracowania zamieszczono na platformie Teams oraz wysłano, na podany wyżej, adres mailowy grupy. Wybrane modele opanowywania umiejętności czytania (Davida E. Rumelharta, Roberta B. Ruddella i Normana Unrau - analiza surdologiczna. Omówienie aspektów rozumienia czytanego tekstu. Zadania do opracowania: Zadanie 1. Zgodnie z modelem Dawida Rumelharta dziecko opanowując umiejętność czytania dokonuje weryfikacji stawianych hipotez co do prawdopodobieństwa występowania, analizowanych na każdym poziomie, elementów zapisanego tekstu w odniesieniu do struktury systemu językowego. Proszę, w nawiązaniu do poniższego modelu, wskazać potencjalne trudności w nabywaniu tejże umiejętności przez dziecko z uszkodzonym słuchem na poszczególnych etapach. Zadanie 2. Na podstawie Modelu socjokognitywnego oraz aspektów rozumienia czytanego tekstu proszę podać propozycje działań, które, w ramach organizacji pracy w grupie uczniów z uszkodzonym słuchem, może podjąć nauczyciel, aby uatrakcyjnić i podnieść efektywność procesu czytania. Zadania na zaliczenie ćwiczeń: Zadanie 1. Proszę, na podstawie fragmentów tekstów, przygotować próby sprawdzające aspekty rozumienia czytanego tekstu (odkrywanie głównej myśli tekstu, wyszukiwanie specyficznych informacji, przewidywanie, odkrywanie intencji autora – wnioskowanie, identyfikacja nieznanych słów, kojarzenie/wiązanie faktów, rozumienie zdań złożonych, ocena tekstu, reakcja na tekst). Zadanie 2 Proszę, na podstawie wybranego tekstu, opracować scenariusz pracy z tekstem dla grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z uszkodzenia słuchu z różnymi ubytkami i różnym poziomem funkcjonowania językowego (klasa specjalna) lub grupy uczniów, w której uczy się 1 - 2 uczniów z uszkodzonym słuchem (edukacja włączająca). Przygotowując materiał proszę uwzględnić: - opracowanie tekstu (zwrócenie uwagi na słownictwo - w tym związki frazeologiczne, wyrażenia metaforyczne), konstrukcje gramatyczne, spójność tekstu) adekwatnie do możliwości percepcyjnych ucznia/uczniów, - organizację pracy na lekcji w sposób, który będzie angażował wszystkich uczniów, zgodnie z ich możliwościami oraz umożliwi zaangażowanie ich w dyskusję dotyczącą treści tekstu. Treść zadań została zamieszczona na platformie Teams oraz wysłana na adres grupy (link i adresy j.w.). Wykonane ćwiczenia proszę przesłać na adres: adluzniewska@aps.edu.pl lub dluzniewskaa@gmail.com do 03.06.2020. 20.05.2020 Kontynuacja wykładów - realizacja synchroniczna na platformie Teams 6. Diagnoza czytania i pisania u uczniów z uszkodzonym słuchem. Kontynuacja ćwiczeń według w/w wskazówek. 27.05.2020 Ćwiczenia realizowane zdalnie według w/w wskazówek. 03.06.2020 - rozliczenie ćwiczeń. 04.06. 2020 - I tura egzaminu ustnego - przeprowadzonego na platformie Teams w godzinach: 8.30 - 16.30 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Awramiuk, E. (2006). Lingwistyczne podstawy początkowej umiejętności czytania i pisania po polsku. Białystok: Trans Humana. Bałachowicz, J. (1988). Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Warszawa:WSiP. Cheek, E. H., Flippo, R. F., Lindsey, J. D. (1997). Reading for success in elementary school. Madison i in.: Brown and Benchmark. Cieszyńska, J. (2001). Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Jurek, A. (2012). Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania. Gdańsk: Harmonia Universalis. Korendo, M. (2009). Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Krasowicz-Kupis, G. (1999). Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich. Lublin: Wydawnictwo Uniwerystetu Marii Curie-Skłodowskiej. Malmquist, E. (1987). Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP. Sochacka, K. (2004). Rozwój umiejętności czytania. Białystok: Trans Humana. Tinker, M. A. (1980). Podstawy efektywnego czytania. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Czytanie i pisanie - nowy język dziecka. Red. A. Brzezińska. Warszawa: WSiP. Dłużniewska, A. Rola języka w opanowywaniu umiejętności rozumienia czytanego tekstu przez dzieci i młodzież z uszkodzeniami słuchu w świetle Interaktywnego Modelu Czytania D. E. Rumelharta. W: E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk (red.), Język i wychowanie. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak. (s. 453-464). Lublin: Wydawnictwo KUL. Flower, L., Hayes J. R. (1994). A cognitive proces Theory of Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 928 - 950). Newark – Delaware: International Reading Association. Goodman, K. S. (1994). Reading, Writing, and Written Texts: A Transactional Sociopsycholingusitic View. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1093 - 1130). Newark – Delaware: International Reading Association. Rosenblatt, L. M. (1994). The Transactional Theory of Reading and Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1057 - 1092). Newark – Delaware: International Reading Association. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, problemowa, symulacja, praktycznego działania Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy – przygotowanie projektu modyfikacji treści, programu i scenariusza zajęć - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - dokonuje wyboru istniejących i opracowuje samodzielnie materiały do diagnozy umiejętności czytania u uczniów z uszkodzeniami słuchu, - dokonuje analizy wybranych tekstów z punktu widzenia potencjalnych trudności ucznia z uszkodzonym słuchem, - układa program terapeutycznych do nauki czytania i pisania dla ucznia z uszkodzonym słuchem, - egzamin pisemny. Zdalna realizacja zajęć - egzamin ustny z wykorzystaniem platformy Teams: https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:0407c4119c5044b7b9c18346790d82b3@thread.tacv2&ctx=channel&rootfolder=%252Fsites%252FZakadTerapiiPedagogicznej%252FShared%2520Documents%252FGeneral%252FSylabusy%252Fdr%2520Agnieszka%2520D%25C5%2582u%25C5%25BCniewska%252FSylabusy%2520z%2520linkami Termin egzaminu: 30.05.2020 na platformir Teams (egzamin ustny przeprowadzany w 2-3-osobowych grupach - 3 pytania dla każdej z egzaminowanych osób), obejmujący materiał wykładowy wraz z zadaniami ukierunkowującymi na szczególnie istotne do opanowania treści. 30.05.2020- egzamin ustny przeprowadzony na platformie Teams w godzinach 9.30-16.00. |
|
Pełny opis: |
1. Czytanie - ujęcie definicyjne. 2. Poznawcze, lingwistyczne i psychospołeczne uwarunkowania procesu czytania (czynniki: sensoryczny, percepcyjny, sekwencyjny, związany z doświadczeniami, lingwistyczny, poznawczy, związany z uczeniem się, asocjacyjny, afektywny) a funkcjonowanie ucznia z uszkodzeniem słuchu. 3. Wybrane modele opanowywania umiejętności czytania (Uty Frith, Georga Marsha, Dirka Bakkera, L. Kirby, Waltera Kintscha, Davida E. Rumelharta, Roberta B. Ruddella i Normana Unrau - analiza surdologiczna. 4. Czytanie i pisanie - podobieństwa i różnice. 5. Modelowe ujęcie procesu pisania, kognitywny model procesu pisania, transakcyjny model pisania, transakcyjno-socjopsycholingwistyczny model pisania. 6. Diagnoza czytania i pisania u uczniów z uszkodzonym słuchem. 7. Terapia ucznia z wadą słuchu z trudnościami w nauce czytania i pisania ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów Teams oraz spotkania z całą grupą z wykorzystaniem w/w aplikacji. Link di grupy na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:0407c4119c5044b7b9c18346790d82b3@thread.tacv2&ctx=channel&rootfolder=%252Fsites%252FZakadTerapiiPedagogicznej%252FShared%2520Documents%252FGeneral%252FSylabusy%252Fdr%2520Agnieszka%2520D%25C5%2582u%25C5%25BCniewska%252FSylabusy%2520z%2520linkami Materiały i zadania w ramach zajęć realizowanych zdalnie (18.04.2020; 25.04.2020) Otrzymane przez Studentów materiały na adres poczty mailowej: surdopedagogika2018.nst@gmail.com obejmują realizację dwóch punktów sylabusa: 1. Czytanie - ujęcie definicyjne. 2. Poznawcze, lingwistyczne i psychospołeczne uwarunkowania procesu czytania (czynniki: sensoryczny, percepcyjny, sekwencyjny, związany z doświadczeniami, lingwistyczny, poznawczy, związany z uczeniem się, asocjacyjny, afektywny) a funkcjonowanie ucznia z uszkodzeniem słuchu. Termin rozliczenia zadania 03.05.2020: Na podstawie otrzymanego pocztą elektroniczną materiału (treści wykładu z komentarzem rozszerzającym), proszę o wykonanie zadań: Zadanie 1. Proszę dokonać analizy otrzymanych prób zdefiniowania pojęcia czytanie oraz wskazać aspekty procesu czytania. Zadanie 2. Na podstawie materiału z zadania 1 i 2 oraz wiedzy na temat funkcjonowania dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem (z uwzględnieniem stopnia ubytku słuchu i związanych z tym różnic w funkcjonowaniu), proszę wskazać przyczyny i potencjalne trudności w czytaniu w odniesieniu do poszczególnych czynników. Materiał proszę przesłać na adres: dluzniewskaa@gmail.com. Prace proszę wykonywać grupach (zgodnie z dokonanym przez Państwa podziałem). Przeprowadzone zajęcia wykładowe w ramach spotkania z wykorzystaniem platformy Teams - 29.04.2020 (17.00 - 18.30) omówienie zagadnień związanych z poznawczymi, lingwistycznymi i psychospołecznymi uwarunkowaniami procesu czytania (czynniki: sensoryczny, percepcyjny, sekwencyjny, związany z doświadczeniami, lingwistyczny, poznawczy, związany z uczeniem się, asocjacyjny, afektywny) a funkcjonowaniem ucznia z uszkodzeniem słuchu. Zadania w ramach zajęć realizowanych zdalnie (25.04.2020 cd; 26.04.2020) Wysłane w dniu 26.04.2020 materiały na adres mailowy grupy: surdopedagogika2018.nst@gmail.com, obejmują realizację punktu 3 sylabusa w zakresie obejmującym modele: Uty Frith, Georga Marsha, Dirka Bakkera, L. Kirby, analiza surdologiczna Proszę, wykorzystując otrzymane przez Państwu materiały opracować poniższe zadania: Zadanie 1 do modelu Uty Frith. Proszę wskazać fazę/fazy, która/które mogą sprawiać dziecku z uszkodzonym słuchem największe trudności w procesie opanowywania nauki czytania i uzasadnić swój wybór. Zadanie 2 do modelu Georga Marsha i współpracowników Proszę uzasadnić dlaczego w odniesieniu do uczniów z uszkodzonym słuchem, zwłaszcza w stopniu znacznym i głębokim, dostrzeżenie różnic w pisaniu i mówieniu stanowi poważny problem. Proszę, odwołując się do swojej wiedzy z fonetyki, podać po dwa przykłady upodobnień wstecznych i postępowych. Zadanie 3 do modelu Dirka Bekkera Proszę wskazać, która z metod nauki czytania, zgodnie z założeniami modelu Dirka Bekkera powinna być najskuteczniejsza w nauce czytania u dzieci z uszkodzonym słuchem do 8 r.ż. a. metody głoskowania z syntezą, b. metody sylabowej (symultaniczno-sekwencyjnej), c. metody globalnej, d. w początkowym etapie metody globalnej a potem symultaniczno-sekwencyjnej. Zadanie 5 do modelu J. L. Kirby’ego Proszę z dwóch poniższych tez wybrać tę, która jest według Państwa właściwa i krótko uzasadnić swój wybór. 1. W procesie nauki czytania, nauczyciel pracujący z dzieckiem z uszkodzonym słuchem powinien skoncentrować się na wyjaśnianiu znaczenia słów w izolacji. 2. W procesie nauki czytania, nauczyciel pracujący z dzieckiem z uszkodzonym słuchem powinien skoncentrować się na wyjaśnianiu znaczenia słów w kontekście zdaniowym. Materiał proszę przesłać na adres: dluzniewskaa@gmail.com do dnia: 10.05.2020. Prace proszę wykonywać grupach (zgodnie z dokonanym przez Państwa podziałem). 06.05.2020 kontynuacja wykładów - modele czytania c.d. - zajęcia zrealizowane na platformie Teams w godzinach 17.00 - 18.15. Przesłanie Studentom sprawdzonych prac z komentarzami. 13.0.2020 kontynuacja wykładów - modele czytania c.d. - zajęcia zrealizowane na platformie Teams w godzinach 17.00 - 18.15. Wybrane modele opanowywania umiejętności czytania (Davida E. Rumelharta, Roberta B. Ruddella i Normana Unrau - analiza surdologiczna. Omówienie aspektó rozumienia czytanego tekstu. Czytanie i pisanie - podobieństwa i różnice. Modelowe ujęcie procesu pisania, kognitywny model procesu pisania, transakcyjny model pisania, transakcyjno-socjopsycholingwistyczny model pisania. Zadania do opracowania: Zadanie 1. Zgodnie z modelem Dawida Rumelharta dziecko opanowując umiejętność czytania dokonuje weryfikacji stawianych hipotez co do prawdopodobieństwa występowania, analizowanych na każdym poziomie, elementów zapisanego tekstu w odniesieniu do struktury systemu językowego. Proszę, w nawiązaniu do poniższego modelu, wskazać potencjalne trudności w nabywaniu tejże umiejętności przez dziecko z uszkodzonym słuchem na poszczególnych etapach. Zadanie 2. Na podstawie Modelu socjokognitywnego oraz aspektów rozumienia czytanego tekstu proszę podać propozycje działań, które, w ramach organizacji pracy w grupie uczniów z uszkodzonym słuchem, może podjąć nauczyciel, aby uatrakcyjnić i podnieść efektywność procesu czytania. Zadania w ramach zaliczenia ćwiczeń: Zadanie 1. Proszę, na podstawie fragmentów tekstów, przygotować próby sprawdzające aspekty rozumienia czytanego tekstu (odkrywanie głównej myśli tekstu, wyszukiwanie specyficznych informacji, przewidywanie, odkrywanie intencji autora – wnioskowanie, identyfikacja nieznanych słów, kojarzenie/wiązanie faktów, rozumienie zdań złożonych, ocena tekstu, reakcja na tekst). Zadanie 2 Proszę, na podstawie wybranego tekstu, opracować scenariusz pracy z tekstem dla grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z uszkodzenia słuchu z różnymi ubytkami i różnym poziomem funkcjonowania językowego (klasa specjalna) lub grupy uczniów, w której uczy się 1 - 2 uczniów z uszkodzonym słuchem (edukacja włączająca). Przygotowując materiał proszę uwzględnić: - opracowanie tekstu (zwrócenie uwagi na słownictwo - w tym związki frazeologiczne, wyrażenia metaforyczne), konstrukcje gramatyczne, spójność tekstu) adekwatnie do możliwości percepcyjnych ucznia/uczniów, - organizację pracy na lekcji w sposób, który będzie angażował wszystkich uczniów, zgodnie z ich możliwościami oraz umożliwi zaangażowanie ich w dyskusję dotyczącą treści tekstu. Treść zadań została zamieszczona na platformie Teams oraz wysłana na adres mailowy grypy )link i adres poczty mailowej j. w.). Termin rozliczenia zadań: 29.05.52020. 20.05.2020 Kontynuacja wykładów na platformie Teams: 6. Diagnoza czytania i pisania u uczniów z uszkodzonym słuchem. 7. Terapia ucznia z wadą słuchu z trudnościami w nauce czytania i pisania Kontynuacja ćwiczeń według w/w zaleceń. 30.05.2020 Egzamin ustny na platformie Teams w godzinach 9.30-16.30. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Awramiuk, E. (2006). Lingwistyczne podstawy początkowej umiejętności czytania i pisania po polsku. Białystok: Trans Humana. Bałachowicz, J. (1988). Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Warszawa:WSiP. Cheek, E. H., Flippo, R. F., Lindsey, J. D. (1997). Reading for success in elementary school. Madison i in.: Brown and Benchmark. Cieszyńska, J. (2001). Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Jurek, A. (2012). Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania. Gdańsk: Harmonia Universalis. Korendo, M. (2009). Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Krasowicz-Kupis, G. (1999). Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich. Lublin: Wydawnictwo Uniwerystetu Marii Curie-Skłodowskiej. Malmquist, E. (1987). Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP. Sochacka, K. (2004). Rozwój umiejętności czytania. Białystok: Trans Humana. Tinker, M. A. (1980). Podstawy efektywnego czytania. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Czytanie i pisanie - nowy język dziecka. Red. A. Brzezińska. Warszawa: WSiP. Dłużniewska, A. Rola języka w opanowywaniu umiejętności rozumienia czytanego tekstu przez dzieci i młodzież z uszkodzeniami słuchu w świetle Interaktywnego Modelu Czytania D. E. Rumelharta. W: E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk (red.), Język i wychowanie. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak. (s. 453-464). Lublin: Wydawnictwo KUL. Flower, L., Hayes J. R. (1994). A cognitive proces Theory of Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 928 - 950). Newark – Delaware: International Reading Association. Goodman, K. S. (1994). Reading, Writing, and Written Texts: A Transactional Sociopsycholingusitic View. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1093 - 1130). Newark – Delaware: International Reading Association. Rosenblatt, L. M. (1994). The Transactional Theory of Reading and Writing. W: R. B. Ruddell, M. Rapp Ruddell, H. Singer (red.), Theoretical models and processes of reading. (s. 1057 - 1092). Newark – Delaware: International Reading Association. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, problemowa, symulacja, praktycznego działania Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy – przygotowanie projektu modyfikacji treści, programu i scenariusza zajęć - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.