Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5F-AKU1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA WIEDZA ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego. UMIEJĘTNOŚCI ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy. Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki kultury wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy. |
Pełny opis: |
A. Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła. Prezentacja głównych zjawisk myślenia protoantropologicznego. Antropologia kultury a antropologia biologiczna, społeczna i filozoficzna B. Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu jako podstawowych orientacji prezentujących atrybutywne rozumienie kultury. C. Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki szkoły Durkheima we Francji, brytyjskiego funkcjonalizmu, amerykańskiego psychokulturalizmu i kulturalizmu jako formuł reprezentujących dystrybutywne rozumienie kultury. D. Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki strukturalizmu, neoewolucjonizmu, postmodernizmu i „spojrzenia z zewnątrz” jako formuł otwierających współczesny etap rozwoju antropologii kulturowej podkreślające najważniejsze płaszczyzny sporów i polemik między nimi. E. Prezentacja metodologii i głównych płaszczyzn badań antropologicznych. Główne zagadnienia metodologiczne antropologii kulturowej. F. Granice tradycyjnego obszaru badań antropologicznych i określające go problemy: kultura a natura, antropogeneza, epoki prahistorii, rewolucja neolityczna, cywilizacja jako zamknięcie tradycyjnego obszaru zainteresowań. G. Główne płaszczyzny badań społeczności pierwotnych: problematyka gospodarcza, rodzaje więzi społecznych, organizacja polityczna, myślenie pierwotne. Antropologia wobec wyzwań współczesności. Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998) Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy (Francja, Laurent Orluc 2011) Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012) |
Literatura: |
Literatura 1. (1999) C. Jencks, Kultura, tłum. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań. 2. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa. 3. (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa. 4. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków. 5. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa. 6. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII). 7. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. 8. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań. 9. (2005) Arjun Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków. 10. (1987) Rene Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź. 11. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa. 12. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Po zakończeniu przedmiotu student: PC2_KK_W01 zna podstawowe problemy wiążące się z zakresemteoretycznym i metodologicznym antropologii kulturowej PC2_KK_W01 zna i rozumie podstawowe fakty i stanowiskaskładające się historię rozwoju antropologii kulturowej PC2_KK_W01 zna i rozumie specyfikę antropologii kulturowej jako dziedziny humanistyki PC2_KK_W01 zna i rozumie związki między antropologią a pedagogiką, zdaje sobie sprawę z konsekwencji jakie dla teorii i praktyki niesie perspektywa antropologiczna 2. UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu przedmiotu student: PC2_KS_U02 potrafi operować zdobytą wiedzą wykorzystując ją do analizy konkretnych problemów PC2_KK_U03 potrafi formułować interpretacje zasadniczych problemów teoretycznych współczesnej antropologii kulturowej PC2_KK_U02 potrafi w sposób jasny i precyzyjny wypowiadać się i budować uzasadnienia dla obrony własnego stanowiska w kwestiach podstawowych dla własnej dyscypliny wykorzystując wiedzę z zakresu antropologii kulturowej 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po zakończeniu przedmiotu student: PC2_KK_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy iumiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju PC2_KS_K01 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Pytania opisowe. Z trzech pytań zdający odpowiada na dwa. Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematatami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający oczywiste błędy rzeczowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.