Praca z dzieckiem zdolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-PDZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z dzieckiem zdolnym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE2_W19 ma szczegółową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie wczesnej edukacji PE2_U03 potrafi skutecznie porozumiewać się z różnymi odbiorcami (uczniami, rodzicami, specjalistami) korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych PE2_K02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wczesnej edukacji i pedagogiki korekcyjnej; angażuje się we współpracę w toku rozwiązywania problemów edukacyjnych ------------------------------- PE2_U03 Potrafi skutecznie porozumiewać się w procesie kształcenia dzieci zdolnych z różnymi odbiorcami (uczniami, rodzicami, specjalistami) korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych PE2_K02 Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w procesie kształcenia dzieci zdolnych, angażuje się we współpracę w toku rozwiązywania problemów edukacyjnych tych dzieci, pomimo posiadanych przez nie zdolności PE2_K07 Jest wrażliwy na problemy edukacyjne dzieci zdolnych, w tym z trudnościami w uczeniu się pomimo przejawianych zdolności, gotowy do komunikowania się z otoczeniem, w tym rodzicami dzieci oraz innymi osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, np. naukowym kole studenckim |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Praca z uczniem zdolnym". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. Metody pracy: Wykładowa, projektowa, warsztatowa, dyskusja, samokształceniowa (czytanie literatury, przygotowywanie zadań i ćwiczeń) praca zdalna na platformie wewnątrz uczelnianej TEAMS Podstawą zaliczenia i pomiaru efektów kształcenia w trybie zdalnym/stacjonarnym będzie: 1. Przygotowanie koncepcji pojęcia utalentowanego dziecka 2. Przygotowanie przykładowego arkusza obserwacji zdolności ucznia.(Praca zespołowa) 3. Konspekt zajęć pozalekcyjnych dla ucznia zdolnego (Praca zespołowa). 4. Aktywny udział w ćwiczeniach |
|
Pełny opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Praca z uczniem zdolnym". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. Przebieg zajęć: 1. Kim jest uczeń zdolny. Pojęcie zdolności, ucznia zdolnego w literaturze, Niepowodzenia szkolne uczniów zdolnych. Przykłady programów edukacyjnych dla uczniów zdolnych. Zdolności a silne strony ucznia, Pojęcie tutoringu szkolnego(4h) 2. Jak rozpoznać ucznia zdolnego. Sposoby identyfikacji, diagnozy zdolności ucznia w procesie dydaktycznym przez nauczycieli. Sposoby diagnozowania silnych stron ucznia. Przygotowanie autorskiego arkusza obserwacji zdolności ucznia.(4h) 3. Organizacja systemu pracy z uczniami uzdolnionymi. Konstruowanie procesu edukacyjnego, system zajęć pozalekcyjnych oraz tutoringu szkolnego. (4h) 4. Kompetencje nauczyciela pracującego z uczniem zdolnym. Warsztat: Aktywne słuchanie, komunikacja typu „JA”, motywowanie do pracy. (8h) 5. Tutoriale. Symulacja zajęć dla uczniów zdolnych wykorzystująca metody Coachingu, Mentoringu.(2h) 6. Autorskie programy edukacyjne. Warsztat pisania programu edukacyjnego dla uczniów zdolnych. (4h) 7. Prezentacja programów edukacyjnych dla uczniów zdolnych przygotowanych przez studentów. (4h) |
|
Literatura: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Linki do bibliotek cyfrowych pedagogicznych zamieszczone zostały na platformie TEAMS na wirtualnej klasie " Praca z uczniem zdolnym ". Ponadto na wirtualnej klasie zamieszczana będzie literatura do zajęć. Literatura obowiązkowa 1. M. Braun, M. Mach, Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Wydawnictwo Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012 2. B. Dyrda, W poszukiwaniu standardów kształcenia uczniów zdolnych [w:] J. Łaszczyk, Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008 3. Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007 4. A. Hłobił, Działalność szkoły we wspomaganiu ucznia zdolnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010 Literatura dodatkowa 5. Witkoś M., Szczególne uzdolnienia- zarys problematyki, w: Życie Szkoły Nr. 6/2001 Literetura dodatkowa 6. Limont W., Cieślikowska J., Czy potrzebna jest pedagogika zdolności? W: Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, red. Limont W., Wydawnictwo IMPULS, Kraków, 2004 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach/praca zdalna 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie pracy, prezentacji 10 Punkty ECTS 2 INFORMACJE O PRACY ZDALNEJ Metody sprawdzania efektów kształcenia. Sposoby zaliczenia zajęć: Zapoznanie się z literaturą, wykonywanie zadań i ćwiczeń w systemie zdalnej pracy na platformie wewnątrz uczelnianej TEAMS. Przygotowanie trzech prac zespołowych sprawdzających wiedzę teoretyczną oraz kompetencje praktyczne dotyczące zdolności (rozumienia zdolności diagnozowania jak również planowania i projektowania pracy.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nowosielska, Marta Poruszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie: napisanie konspektu zajęć dla ucznia zdolnego oraz stworzenie przykładowej "sesji twórczej pomysłowości" przesłanych w korespondencji mailowej we wskazanym terminie. |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe informacje o uczniu zdolnym (pojęcie ucznia zdolnego w literaturze, pojęcie zdolności, uzdolnienia, talent, uczniowie zdolni z problemami w uczeniu się, pojęcie tutoringu szkolnego (3h); 2.Przegląd metod diagnozowania uzdolnień uczniów (co można dla nich zrobić, jak wspierać ich w rozwoju) (4h); 3.Trening kreatywności wg. K. Szmidta (3h); 4. Wyobraźnia twórcza. Karty kreatywne, gra DIXIT, kompas kreatywności (5h) PRACA ZDALNA: Materiały przesyłane drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl USOS: ecwikla@aps.edu.pl oraz połączenia video w aplikacji TEAMS. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.M. Braun, M. Mach, Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012r; 2.M.Boraczyńska,I.Dzierzgowska, L.Pasich, K.Łysak,B.Sadzińska, Uczeń zdolny-metody pracy, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012; 3.A. Hłobił, Działalność szkoły we wspomaganiu ucznia zdolnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010; 4. G. Huther, U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, Dobra Literatura, Słupsk 2014; 5. K.J. Szmidt, Sesje twórczej pomysłowości - Dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Sensus, Gliwice 2016. Literatura uzupełniająca: 1.W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować , GWP, Poznań 2005.; 2.I. Stańczak (red.), Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Kielce 2008. Strony internetowe: 1. https://www.ore.edu.pl/2014/12/akty-prawne-2/ 2.https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/ 3.http://bc.ore.edu.pl/Content/88/2009_2.pdf 4.http://bc.ore.edu.pl/Content/83/2008_3.pdf 5.https://pdf.helion.pl/setwop/setwop.pdf 6.https://pedagogika-specjalna.edu.pl/kategoria/uczen-zdolny/ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: burza mózgów, dyskusja, warsztaty, metody aktywizujące, PRACA INDYWIDUALNA Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 godz. Łączna liczba godzin pracy studenta: 60 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 ZDALNE ELEMENTY METOD KSZTAŁCENIA/ UCZENIA SIĘ: kontakt mailowy w systemie USOS, załączanie plików: prezentacji, pdf oraz linków do źródeł internetowych książek, czasopism i filmów oraz korzystanie z aplikacji TEAMS - zajęcia zgodne z terminarzem zajęć z planem ustalonym na początku semestru 14.03. 2020 r. Wysłane emeilowo: prezentacja +literatura: 1.Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej.pdf 2. K. Szmidt "Trening kreatywności". pdf 19.04. 2020r. Spotkanie online w aplikacji TEAMS. Materiały przekazane studentom podczas spotkania online (dodatkowo wysłane przez USOS) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.