Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-DSU1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE2_W08 ma szczegółową wiedzę o róznych rodzajach struktur społecznych i instytucjonalnych życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia wczesnej edukacji

PE2_W13 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat środowisk wychowawczych, zwłaszcza o rodzinie, specyfice rodziny i procesach zachodzących w rodzinie

PE2_K02 Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wczesnej edukacji i pedagogiki korekcyjnej; angażuje się we współpracę w toku rozwiązywania problemów edukacyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania.

W czasie trwania epidemii przedmiot prowadzony asynchronicznie przy użyciu platformy USOS i aplikacji Microsoft Forms.

Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w rozwiązywaniu problemów dyskutowanych w trakcie zajęć.

Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego).

Pełny opis:

Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

Literatura:

Lit. obowiązkowa:

Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002

Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985.

Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004.

Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004.

Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11).

Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002.

Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001.

Sakowska Joanna, Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców, ORE, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/

Lit. uzupełniająca:

Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991

Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003

Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001

Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989

Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów...

Ustawa o systemie oświaty

Ustawa Prawo oświatowe

Uwagi:

Punkty ECTS (3):

godziny kontaktowe: 30

praca własna studenta: 75h

kontakty wykładowca-grupa w okresie pracy zdalnej: drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i przez aplikację Microsoft Forms.

Zajęcia zdalne:

17-24.03.20

Proszę studentów o zapoznanie się z ofertą publikacji online Ośrodka Rozwoju Edukacji (zwł. dział Wychowanie i profilaktyka) i lekturę pozycji

1. Joanny Sakowskiej „Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców” https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/ oraz przymiarkę z perspektywy rodzica do wykonania ćwiczeń tam zawartych (proszę o przygotowanie notatek do dyskusji).

2. śledzenie strony MEN i zaleceń do zdalnego prowadzenia działalności szkoły - proszę o bieżące obserwacje i notatki do dyskusji (interesuje nas nie tylko finalny kształt tego eksperymentu, ale jego ewolucja i dynamika, dlatego ważne jest zaglądanie na stronę MEN na bieżąco, nie jednorazowo).

31.03-7.04

W pon 30.03 o godz.12.30 w Onet "#Zostajewdomu z Onet" (prowadzi Małgorzata Ohme) - spotkanie z nauczycielem, nast. z D.Zawadzką. Proszę obejrzeć ten odcinek, jak rownież wcześniejsze wystąpienia Doroty Zawadzkiej, w którym komentuje problemy rodziców pozostających obecnie w domach z dziećmi (https://kobieta.onet.pl/dziecko/male-dziecko/zostajewdomu-superniania-okazuje-sie-ze-rodzice-nie-znaja-swoich-dzieci/spkh91y). Proszę o przejrzenie zawartości internetu pod tym kątem: co piszą rodzice, co nauczyciele nt. relacji rodzic-dziecko w kontekście panującej obecnie sytuacji. Proszę o jednostronicowy esej pt. Społeczna rola nauczycieli, czyli czego o wychowaniu w rodzinie dowiedzieliśmy się pod wpływem wirusa (mile widziane cytaty i przykłady z podaniem źródeł).

proszę o wklejenie eseju w formularzu (aktywny do 16.05):

https://forms.office.com/Pages/Responseid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UNzFNSjFKSzRPTVRZQzc2S05IMFROS4u

Proszę też o śledzenie procedury i przebiegu tzw. egzaminów próbnych (śledzimy komentarze, kopiujemy celne i pouczające do dyskusji) . Zakładamy w komputerze katalog do gromadzenia cytatów, artykułów i obserwacji nt. tego, co dzieje się obecnie miedzy szkołą a domem, w społecznym odbiorze szkoły, w dyskusjach nauczycieli, w głosach rodziców - głos dyskusji - w kontakcie mailowym

21-28.04

Proszę o lekturę książki „Psychologia rodziny” (red. Iwona Janicka, Hanna Liberska), PWN, Warszawa 2014.

rozdz. Role i funkcje rodziny; Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania

Po każdej części - test interpretacyjny dostępny na Forms (pod każdą częścią link do testu)

Książka dostępna jest na https://libra.ibuk.pl/book/161602 (strona wymaga logowania - instrukcja: http://www.aps.edu.pl/media/2118605/ibuk-libra.pdf

(nie jest to aż tak trudne, na jakie wyglada, po wprowadzeniu zmiany w Mozilli - logowanie jak do USOS).

Test 1:

https://forms.office.com/Pages/Responid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9URTJNR1cwRkFRNUxHWjgwMkw0RElZTkl

(dostępny do 4.05, do godz. 23.30)

05.-12.05

Czytamy kolejne rozdziały „Psychologii rodziny”: Samotne rodzicielstwo; Partnerzy kohabitujący jako rodzice; Choroba przewlekła w systemie rodziny; Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki

test 2:

https://forms.office.com/Pages/Responseid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UNkEyVTc4NVU3R1kzWVpSRkE4QlE3RV

(dostępny: 5.05-18.05)

19-26.05

Czytamy kolejne rozdziały „Psychologii rodziny”: Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie; Agresja i przemoc w rodzinie; Rodzina a zachowania antyspołeczne.

test 3:

https://forms.office.com/Pages/Responsid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UQ0hEMlZIMllZTllGU0hFUTdYODdZNVB

(dostępny: 19.05-1.06)

9.06

Zajęcia w czasie rzeczywistym (Teams)

Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania.

Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w proponowaniu rozwiązań problemów, które są materią zajęć.

Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego).

Pełny opis:

Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

Literatura:

Lit. obowiązkowa:

Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002

Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985.

Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004.

Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004.

Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11).

Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002.

Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001.

Sakowska Joanna, Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców, ORE, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/

Szymańska PROGRAMY PROFILAKTYCZNE. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, ORE (j.w.)

Lit. uzupełniająca:

Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991

Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003

Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001

Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989

Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów...

Ustawa o systemie oświaty

Ustawa Prawo oświatowe

Uwagi:

Punkty ECTS (3):

godziny kontaktowe: 18

praca własna studenta: 75h

kontakty wykładowca-grupa w okresie pracy zdalnej: drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i aplikacji Microsoft Forms

Zajęcia zdalne:

14-15.03.20

Proszę studentów o zapoznanie się z ofertą publikacji online Ośrodka Rozwoju Edukacji (zwł. dział Wychowanie i profilaktyka) i lekturę pozycji Joanny Sakowskiej „Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców” https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/ oraz przymiarkę z perspektywy rodzica do wykonania ćwiczeń tam zawartych (proszę o przygotowanie notatek do dyskusji).

Równolegle - niezależnie od zajęć - proszę o lekturę (z tego samego źródła) Joanny Szymańskiej „PROGRAMY PROFILAKTYCZNE

Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki” (będzie potrzebne na pierwszych zajęciach, kiedy się już spotkamy).

19.04

Proszę obejrzeć film dokumentalny „Czekając na sobotę” https://youtu.be/mAjSyjVzsQI

w aspekcie roli środowiska rodzinnego w kształtowaniu systemu wartości dziecka / jego ew. zachowań ryzykownych. Po obejrzeniu zapraszam do wypełnienia formularza

https://forms.office.com/Pages/ResponsePageid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9URUdUSlBTTUg2T1c0MVc4MVJVOE5IQTJ

(dostępny do 15.05, do godz. 23.30)

(proszę się identyfikować mailem APS - w razie problemów, proszę o info na mój adres mailowy)

16.05

Proszę o lekturę książki „Psychologia rodziny” (red. Iwona Janicka, Hanna Liberska), PWN, Warszawa 2014, rozdz. Role i funkcje rodziny; Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania; Samotne rodzicielstwo; Partnerzy kohabitujący jako rodzice; Choroba przewlekła w systemie rodziny; Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki; Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie; Agresja i przemoc w rodzinie; Rodzina a zachowania antyspołeczne.

Książka dostępna jest na https://libra.ibuk.pl/book/161602 (strona wymaga logowania - instrukcja: http://www.aps.edu.pl/media/2118605/ibuk-libra.pdf

(nie jest to aż tak trudne, na jakie wyglada, po wprowadzeniu zmiany w Mozilli - logowanie jak do USOS).

Na zaliczenie proszę o wypełnienie testu (w trzech częściach, testy zamykają się 23.05!)

Logowanie przy użyciu konta APS.

test 1:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePageid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UNU5HSzVIWFVEVFo1TVZZR0tRUVpPWk

test 2:

https://forms.office.com/Pages/Responseid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UQ1FTSjBSSE8wWktNV004WlVJVDIwVU

test 3:

https://forms.office.com/Pages/Responseid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UODgzMzk2RFBWTE5GVTc0WUZFVFNEW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)