Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4F-TWY1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. pedagogiki (PE), (2-l) niestacjonarne II st. Obowiązkowe dla I r. pedagogiki (PE), (2-l) stacjonarne II stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE2_W01 - Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranych wykładni teoretycznych pojęć pedagogicznych, z uwzględnieniem ich odniesienia do praktyki wychowania. - Zna i rozumie wybrane antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania i pedagogiki. PE2_W02 - Ma pogłębioną wiedzę na temat innych dyscyplin naukowych, badających specyfikę jednostkowych, społecznych i kulturowych form rozwoju człowieka. PE2_W03 - Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wybranych nurtów i systemów pedagogicznych i ich powiązaniu ze zjawiskami, tendencjami i przemianami zachodzącymi w przestrzeni społeczno-kulturowej. PE2_W12 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat założeń i twierdzeń teorii uczenia się. UMIEJĘTNOŚCI PE2_U01 - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania obszarów dysfunkcjonalności i niedomagania systemu edukacyjnego, rewiduje założenia i strategie edukacyjne. PE2_U02 - Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu pedagogiki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych oraz projektowania specjalistycznych działań pedagogicznych i psychologicznych. PE2_U04 - Potrafi konstruować rozbudowane propozycje strategii wychowawczych i edukacyjnych, z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych człowieka oraz różnorodnych wyzwań społeczno-kulturowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE2_K01 - Ma pogłębioną świadomość konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do nowych wyzwań edukacyjnych. PE2_K06 - Ma świadomość własnego wpływu na kształt i kierunek zmian praktyki pedagogicznej, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra działa lub będzie działać. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania. Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Problem przedzałożeniowości i założeniowości teorii i praktyki wychowania. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Trendy i tendencje świata ponowoczesnego jako kontekst przemian stylu i sposobu życia współczesnego człowieka. Specyficzne zjawiska kulturowo-cywilizacyjne tworzące konteksty wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. | |
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005. Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998. Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 26 Przygotowanie się do egzaminu 24 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania. Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. | |
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005. Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998. Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 24 Przygotowanie się do zajęć, lektury 29 Przygotowanie się do egzaminu 27 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania. Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Problem przedzałożeniowości i założeniowości teorii i praktyki wychowania. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Trendy i tendencje świata ponowoczesnego jako kontekst przemian stylu i sposobu życia współczesnego człowieka. Specyficzne zjawiska kulturowo-cywilizacyjne tworzące konteksty wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. | |
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005. Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998. Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 24 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania. Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. | |
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005. Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998. Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 24 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania. Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Problem przedzałożeniowości i założeniowości teorii i praktyki wychowania. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Trendy i tendencje świata ponowoczesnego jako kontekst przemian stylu i sposobu życia współczesnego człowieka. Specyficzne zjawiska kulturowo-cywilizacyjne tworzące konteksty wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. | |
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005. Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998. Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 24 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-03-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania. Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. | |
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005. Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998. Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 24 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.