Umiejętności interpersonalne w nawiązywaniu kontaktu z osobami chorymi psychicznie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-3S-UIK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności interpersonalne w nawiązywaniu kontaktu z osobami chorymi psychicznie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Miniwykłady Odgrywanie scenek Ćwiczeni w dwu- oraz –trzyosobowych zespołach Burza mózgów Dyskusje grupowe Opracowanie w dwuosbowych zespołach warsztatu arteterapeutycznego dla grupy osób z doświadczeniem choroby psychicznej z uwzględnieniem nabytej podczas zajęć wiedzy na temat komunikacji i przeprowadzenie go w grupie zajęciowej |
Pełny opis: |
Podstawowe założenia efektywnej komunikacji (komunikacja werbalna, niewerbalna, rola proksemiki) Rola postaw oraz stereotypów w kontakcie. Zasady komunikacji terapeutycznej. Specyfika kontaktu z osobą z doświadczeniem choroby psychicznej ( Umiejętności komunikacyjne w pracy z grupą osób z doświadczeniem choroby psychicznej |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Wilczek –Rużyczka E. Komunikowanie się z chorym psychicznie. Wydawnictwo CZELEJ 2007 2. McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca Rodzina Zabawa. GWP 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. (red) A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka – Psychiatria T 1-3-Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner Wrocław 2002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad efektywnej komunikacji. Posiada wiedze na temat specyfiki kontaktu z osobami z doświadczeniem różnych chorób psychicznych. Ma świadomość utrudnień w nawiązywaniu i podtrzymaniu takiego kontaktu, a także ich przyczyn. Umiejętności Student potrafi nawiązać efektywny kontakt z drugim człowiekiem. Potrafi nawiązać oraz podtrzymać kontakt z osobą z doświadczeniem choroby psychicznej pomimo ewentualnych trudności. Potrafi przygotować zajęcia dla grupy osób z doświadczeniem choroby psychicznej z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z faktu choroby oraz ubocznych skutków leczenia. Kompetencje społeczne Student posiada większą samoświadomość własnych umiejętności komunikacyjnych jak również przejawianych postaw. Student postrzega osoby z doświadczeniem choroby psychicznej w sposób nie stereotypowy. Kreuje się w studencie postawa otwartości wobec osób z doświadczeniem trudności natury psychicznej, Sposób pomiaru Dyskusje grupowe, ćwiczenia w zespołach, odgrywanie scenek, przygotowanie oraz przeprowadzenie podczas zajęć autorskiego warsztatu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.