Techniki arteterapeutyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-3S-TAR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki arteterapeutyczne |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. EP, spec.: edukacja plastyczna z arteterapią, stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium, ćwiczenia. Wprowadzenie w techniki arteterapii: techniki bazujące na procesie twórczym, na procesie doświadczania sztuki. Praktyczne zastosowanie metod arteterapii. Artepsychoterapia -prezentacja warsztatu arteterapeuty. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie arteterapii-cele ,funkcje, zadania, etyka arteterapii. 3 2. Wprowadzenie w techniki terapeutyczne – analiza warsztatu pracy arteterapeuty.3 3. Techniki bazujące na procesie twórczym – teoretyczne koncepcje a praktyka zawodowa-multimedialne prezentacje warsztatów arteterapeutycznych.6 4. Techniki bazujące na procesie doświadczania sztuki – analiza projektów arteterapeutycznych.6 5. Techniki terapeutyczne w arteterapii analitycznej, artepsychoterapii i arteterapii opartej na sztuce (przykłady).6 6. Terapeutyczne znaczenie rysunku w arteterapii – praktyczna analiza warsztatu arteterapeuty.6 7. Terapia przez metaforę plastyczną – analiza technik opartych na na analogii symbolicznej, prostej, fantastycznej. Metoda synektyczna w arteterapii. 3 8. Techniki terapeutyczne w psychoterapii, wprowadzenie technik do warsztatu arteterapeuty.3 9. Wprowadzenie w interdyscyplinarne techniki arteterapii. 3 10. Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności.3 Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole.3 |
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A (2010). Metoda projektu w edukacji i arteterapii. Warszawa. Wyd. APS. Chmielnicka-Plaskota A. (red.). (2010). Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii. Warszawa: APS. Chmielnicka-Plaskota A.(2010). Techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Warszawa. TWP. Fuks B. (2003). Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napiec a grupie. Kielce. Wyd. Jedność. Józefowski E. (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. WSH-E. Handford O. Karolak W, (2008), Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź: WSH-E. Karolak W. (1996), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: Wyd. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Limont W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń. Wyd. UMK. Efekty kształcenia Wiedza: 1. Student ma podstawową wiedzę o technikach stosowanych w arteterapii, ich możliwościach i ograniczeniach. 2. Student ma podstawową wiedzę o psychologiczno-pedagogicznych podstawach technik arteterapeutycznych. Umiejętności: 1. Student potrafi w podstawowym zakresie zaplanować, przygotować i przeprowadzić działania arteterapeutyczne, stosując poznane techniki arteterapeutyczne. 2. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki i psychologii do analizy zachowań indywidualnych bądź grupowych w prowadzenia działań arteterapeutycznych. Kompetencje: 1. Student ma świadomość odpowiedzialności profesjonalnej i etycznej w kontaktach z osobami poddawanymi działaniom arteterapeutycznym. 2. Student potrafi profesjonalnie porozumiewać się na temat prowadzonych działań |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student ma podstawową wiedzę o technikach stosowanych w arteterapii, ich możliwościach i ograniczeniach. 2. Student ma podstawową wiedzę o psychologiczno-pedagogicznych podstawach technik arteterapeutycznych. Umiejętności: 1. Student potrafi w podstawowym zakresie zaplanować, przygotować i przeprowadzić działania arteterapeutyczne, stosując poznane techniki arteterapeutyczne. 2. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki i psychologii do analizy zachowań indywidualnych bądź grupowych w prowadzenia działań arteterapeutycznych. Kompetencje: 1. Student ma świadomość odpowiedzialności profesjonalnej i etycznej w kontaktach z osobami poddawanymi działaniom arteterapeutycznym. 2. Student potrafi profesjonalnie porozumiewać się na temat prowadzonych działań arteterapeutycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia i praktyka arteterapeutyczna. Metody oglądowe (pokazy multimedialne). Zadania indywidualne i grupowe. Dyskusja i „burza mózgów”. Praca pisemna (zaliczenie na ocenę). Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Michalina Izert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.