Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-3F-WS2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej II
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Omówienie wybranej problematyki, tendencji, zjawisk, twórców sztuki współczesnej w odniesieniu do przykładów ze sztuki obcej i polskiej II poł. XX i pocz. XXI w.

Pełny opis:

Grupy tematyczne:

1. Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja

i terminologia itp.

2. Instytucje sztuki, wydarzenia, wystawy, festiwale sztuki współczesnej (np. Biennale Sztuki w Wenecji, Documenta, np. Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi, Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, MSN, Muzeum Plakatu, MS w Łodzi, koncepcja wystawy stałej w MSŁ, Tate Modern, MoMA, Centre Pompidou, muzea Guggenheim itp.)

3. Definicje sztuki i artysty

4. Rynek sztuki, obrót dziełami sztuki, instytucje artystyczne

5. Wybrane zagadnienia sztuki światowej lat 50. i 60. - tendencje, kierunki, przedstawiciele, problematyka (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, action painting, pop art., informel, taszyzm, environment, happening, performance)

6. Kierunki w sztuce lat 60./70. (np. konceptualizm, body art) oraz działania (environment, mail art, land art)

7. Zjawiska sztuki lat 80.

8. Sztuka krytyczna lat 90. i współcześnie (YBA i przedstawiciele polskiej sztuki krytycznej)

9. Definicja postmodernizmu, przykłady twórczości

10. Feminizm i postfeminizm w sztuce

11. Strategie artystów (np. skandal w sztuce)

12. Współczesne media i narzędzia kreacji (fotografia, 3D, nowe media...) w rękach artystów

13. Stare i nowe tendencje w sztuce najnowszej np. aktywizm ekologiczny i bio i eco art., sztuka partycypacyjna i relacyjna, sztuka społecznie zaangażowana, w przestrzeni publicznej itp.

14. Ikony sztuki współczesnej (najważniejsze nazwiska i dzieła)

15. Ocena kondycji sztuki współczesnej na podstawie aktualnych wydarzeń

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Art Now, Taschen, 2012 (wybrane tomy)

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Grosenick U., Riemschneider B., Art Now - Sztuka przełomu tysiąclecia, 2001

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Kluszczyński R., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999.

Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989

Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie, Warszawa 1988.

Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1994-6

Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000.

Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Gdynia 2014.

Literatura uzupełniająca:

Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016.

Eco U., Sztuka, Kraków 2008.

Kluszczyński R. W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa.

Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975

Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008

Piwocki K. (1980) Dziwny świat współczesnych prymitywów. Warszawa

Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.

Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.

Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa.

Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie:

- czynnego udziału w zajęciach,

- przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu,

- zaliczenie pisemne bądź ustne na koniec I semestru

- egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie zajęć po II semestrze

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Durda-Dmitruk
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Omówienie wybranej problematyki, tendencji, zjawisk, twórców sztuki współczesnej w odniesieniu do przykładów ze sztuki obcej i polskiej II poł. XX i pocz. XXI w.

Pełny opis:

Grupy tematyczne:

1. Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja

i terminologia itp.

2. Instytucje sztuki, wydarzenia, wystawy, festiwale sztuki współczesnej (np. Biennale Sztuki w Wenecji, Documenta, np. Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi, Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, MSN, Muzeum Plakatu, MS w Łodzi, koncepcja wystawy stałej w MSŁ, Tate Modern, MoMA, Centre Pompidou, muzea Guggenheim itp.)

3. Definicje sztuki i artysty

4. Rynek sztuki, obrót dziełami sztuki, instytucje artystyczne

5. Wybrane zagadnienia sztuki światowej lat 50. i 60. - tendencje, kierunki, przedstawiciele, problematyka (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, action painting, pop art., informel, taszyzm, environment, happening, performance)

6. Kierunki w sztuce lat 60./70. (np. konceptualizm, body art) oraz działania (environment, mail art, land art)

7. Zjawiska sztuki lat 80.

8. Sztuka krytyczna lat 90. i współcześnie (YBA i przedstawiciele polskiej sztuki krytycznej)

9. Definicja postmodernizmu, przykłady twórczości

10. Feminizm i postfeminizm w sztuce

11. Strategie artystów (np. skandal w sztuce)

12. Współczesne media i narzędzia kreacji (fotografia, 3D, nowe media...) w rękach artystów

13. Stare i nowe tendencje w sztuce najnowszej np. aktywizm ekologiczny i bio i eco art., sztuka partycypacyjna i relacyjna, sztuka społecznie zaangażowana, w przestrzeni publicznej itp.

14. Ikony sztuki współczesnej (najważniejsze nazwiska i dzieła)

15. Ocena kondycji sztuki współczesnej na podstawie aktualnych wydarzeń

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Art Now, Taschen, 2012 (wybrane tomy)

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Grosenick U., Riemschneider B., Art Now - Sztuka przełomu tysiąclecia, 2001

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Kluszczyński R., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999.

Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989

Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie, Warszawa 1988.

Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1994-6

Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000.

Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Gdynia 2014.

Literatura uzupełniająca:

Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016.

Eco U., Sztuka, Kraków 2008.

Kluszczyński R. W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa.

Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975

Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008

Piwocki K. (1980) Dziwny świat współczesnych prymitywów. Warszawa

Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.

Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.

Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa.

Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.

Uwagi:

Ocena na podstawie:

- czynnego udziału w zajęciach,

- przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu,

- zaliczenie pisemne bądź ustne na koniec I semestru

- egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie zajęć po II semestrze

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)