Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-3F-WS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej II |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. EP, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Omówienie wybranej problematyki, tendencji, zjawisk, twórców sztuki współczesnej w odniesieniu do przykładów ze sztuki obcej i polskiej II poł. XX i pocz. XXI w. |
Pełny opis: |
Grupy tematyczne: 1. Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja i terminologia itp. 2. Instytucje sztuki, wydarzenia, wystawy, festiwale sztuki współczesnej (np. Biennale Sztuki w Wenecji, Documenta, np. Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi, Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, MSN, Muzeum Plakatu, MS w Łodzi, koncepcja wystawy stałej w MSŁ, Tate Modern, MoMA, Centre Pompidou, muzea Guggenheim itp.) 3. Definicje sztuki i artysty 4. Rynek sztuki, obrót dziełami sztuki, instytucje artystyczne 5. Wybrane zagadnienia sztuki światowej lat 50. i 60. - tendencje, kierunki, przedstawiciele, problematyka (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, action painting, pop art., informel, taszyzm, environment, happening, performance) 6. Kierunki w sztuce lat 60./70. (np. konceptualizm, body art) oraz działania (environment, mail art, land art) 7. Zjawiska sztuki lat 80. 8. Sztuka krytyczna lat 90. i współcześnie (YBA i przedstawiciele polskiej sztuki krytycznej) 9. Definicja postmodernizmu, przykłady twórczości 10. Feminizm i postfeminizm w sztuce 11. Strategie artystów (np. skandal w sztuce) 12. Współczesne media i narzędzia kreacji (fotografia, 3D, nowe media...) w rękach artystów 13. Stare i nowe tendencje w sztuce najnowszej np. aktywizm ekologiczny i bio i eco art., sztuka partycypacyjna i relacyjna, sztuka społecznie zaangażowana, w przestrzeni publicznej itp. 14. Ikony sztuki współczesnej (najważniejsze nazwiska i dzieła) 15. Ocena kondycji sztuki współczesnej na podstawie aktualnych wydarzeń |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Art Now, Taschen, 2012 (wybrane tomy) Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983. Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008 Grosenick U., Riemschneider B., Art Now - Sztuka przełomu tysiąclecia, 2001 Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997. Kluszczyński R., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999. Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989 Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie, Warszawa 1988. Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1994-6 Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000. Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Gdynia 2014. Literatura uzupełniająca: Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. Eco U., Sztuka, Kraków 2008. Kluszczyński R. W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa. Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975 Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008 Piwocki K. (1980) Dziwny świat współczesnych prymitywów. Warszawa Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa. Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała. Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa. Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie: - czynnego udziału w zajęciach, - przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu, - zaliczenie pisemne bądź ustne na koniec I semestru - egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie zajęć po II semestrze |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Durda-Dmitruk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Durda-Dmitruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Omówienie wybranej problematyki sztuki współczesnej w odniesieniu do przykładów ze sztuki II poł XX i pocz. XXI w. |
|
Pełny opis: |
Grupy tematyczne: 1. Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja i terminologia itp. 2. Instytucje sztuki, wydarzenia, wystawy, festiwale sztuki współczesnej (np. Biennale w Wenecji, Documenta, Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi, MS w Łodzi, koncepcja wystawy stałej w MSŁ itp.) 3. Definicje sztuki i artysty 4. Rynek sztuki, obrót dziełami sztuki, instytucje artystyczne 5. Wybrane zagadnienia sztuki światowej po 1945 roku - tendencje, kierunki, przedstawiciele, problematyka (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, action painting, pop art., informel, environment, happening, performance) 6. Polska Szkoła Plakatu 7. Rola skandalu w sztuce 8. Wybrane zagadnienia sztuki nowych mediów (od wideo art po media cyfrowe i sztukę interaktywną) 9. Wybrane zagadnienia sztuki lat 90. oraz po 2000 r. (sztuka krytyczna, feministyczna, postfeministyczna, partycypacyjna, bioart itp.) 10. Ocena kondycji sztuki współczesnej na podstawie aktualnych wydarzeń |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983. Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008 Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997. Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2002. Kluszczyński R., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999. Kowalczyk I., Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002. Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989 Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie, Warszawa 1988. Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1994-6 Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000. Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Gdynia 2014. Literatura uzupełniająca: Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. Eco U., Sztuka, Kraków 2008. Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010. Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975 Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008 Piwocki K., Dziwny świat współczesnych prymitywów, Warszawa 1980. Porębski M., Granica współczesności, Warszawa 1989. Rosenblum N., Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005. Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005. Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. Wybrane linki do materiałów w internecie, artykułów, filmów ((z dn. 10.10.2019): https://www.youtube.com/watch?v=Z9muNnozFGY https://www.youtube.com/watch?v=0wSfg4OICW4 https://www.youtube.com/watch?v=O8ouH6zhI_8 https://www.youtube.com/watch?v=NlH85Kgdnq0 https://www.moma.org/magazine/articles/50 https://www.youtube.com/watch?v=ep8bOYaLnN8 https://pl.khanacademy.org/partner-content/moma/moma-artist-interviews/v/schneemann-on-line https://www.nowness.com/series/raw-materials/carolee-schneemann-clara-cullen |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej, zdalnie (kontakt online, mailowy, fb) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. Ocena na podstawie: - czynnego udziału w zajęciach stacjonarnych, w plenerze (wyjścia do galerii, muzeów, na spotkania z twórcami itp.) oraz prowadzonych zdalnie (w nawiązaniu do zadanych do przejrzenia/przygotowania materiałów np. tekstów, filmów, prezentacji) - przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu, - egzamin pisemny bądź ustny po drugim semestrze zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Durda-Dmitruk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Durda-Dmitruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Omówienie wybranej problematyki, tendencji, zjawisk, twórców sztuki współczesnej w odniesieniu do przykładów ze sztuki obcej i polskiej II poł. XX i pocz. XXI w. |
|
Pełny opis: |
Grupy tematyczne: 1. Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja i terminologia itp. 2. Instytucje sztuki, wydarzenia, wystawy, festiwale sztuki współczesnej (np. Biennale Sztuki w Wenecji, Documenta, np. Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi, Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, MSN, Muzeum Plakatu, MS w Łodzi, koncepcja wystawy stałej w MSŁ, Tate Modern, MoMA, Centre Pompidou, muzea Guggenheim itp.) 3. Definicje sztuki i artysty 4. Rynek sztuki, obrót dziełami sztuki, instytucje artystyczne 5. Wybrane zagadnienia sztuki światowej lat 50. i 60. - tendencje, kierunki, przedstawiciele, problematyka (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, action painting, pop art., informel, taszyzm, environment, happening, performance) 6. Kierunki w sztuce lat 60./70. (np. konceptualizm, body art) oraz działania (environment, mail art, land art) 7. Zjawiska sztuki lat 80. 8. Sztuka krytyczna lat 90. i współcześnie (YBA i przedstawiciele polskiej sztuki krytycznej) 9. Definicja postmodernizmu, przykłady twórczości 10. Feminizm i postfeminizm w sztuce 11. Strategie artystów (np. skandal w sztuce) 12. Współczesne media i narzędzia kreacji (fotografia, 3D, nowe media...) w rękach artystów 13. Stare i nowe tendencje w sztuce najnowszej np. aktywizm ekologiczny i bio i eco art., sztuka partycypacyjna i relacyjna, sztuka społecznie zaangażowana, w przestrzeni publicznej itp. 14. Ikony sztuki współczesnej (najważniejsze nazwiska i dzieła) 15. Ocena kondycji sztuki współczesnej na podstawie aktualnych wydarzeń |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Art Now, Taschen, 2012 (wybrane tomy) Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983. Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008 Grosenick U., Riemschneider B., Art Now - Sztuka przełomu tysiąclecia, 2001 Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997. Kluszczyński R., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999. Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989 Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie, Warszawa 1988. Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1994-6 Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000. Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Gdynia 2014. Literatura uzupełniająca: Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. Eco U., Sztuka, Kraków 2008. Kluszczyński R. W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa. Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975 Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008 Piwocki K. (1980) Dziwny świat współczesnych prymitywów. Warszawa Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa. Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała. Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa. Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
|
Uwagi: |
Ocena na podstawie: - czynnego udziału w zajęciach, - przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu, - zaliczenie pisemne bądź ustne na koniec I semestru - egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie zajęć po II semestrze |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.