Wczesna interwencja logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-WIL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesna interwencja logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W02, PC1_KS_W03, PC1_KS_W04 Student zna założenia medyczne i psychopedagogiczne wczesnej interwencji logopedycznej. PC1_KK_W06, PC1_KK_W09, PC1_KS_W01 Student zna mechanizm powstawania zaburzeń mowy i komunikacji z uwzględnieniem czynności fizjologicznych. PC1_KK_W06, PC1_KK_W09, PC1_KS_W01, PC1_KS_W05, PC1_KS_W06 Student zna etapy rozwoju mowy małego dziecka. PC1_KK_W02, PC1_KS_W03, PC1_KS_W04 Student potrafi określić cele , zadania wczesnej interwencji logopedycznej. PC1_KS_U05 Student potrafi wykonać masaż logopedyczny oraz dobrać i przeprowadzić trening karmienia. PC1_KS_U01 Student potrafi scharakteryzować stadia rozwoju mowy małego dziecka oraz uwarunkowania zaburzeń rozwojowych w procesie komunikacji. PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KS_U04, PC1_KS_U05 Student potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój czynności fizjologicznych –ssanie, połykanie, gryzienie, oddech z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KS_U04, PC1_KS_U05 Student potrafi opracować zintegrowany program terapeutyczny z wieloprofilowa oceną funkcjonalną , uwzględniający rozpoznanie kliniczne oraz przeprowadzić go w warunkach domowych dziecka. PC1_KK_U08 Student potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka małego dziecka. PC1_KK_U05, PC1_KS_U08, PC1_KS_U05 Potrafi omówić w sposób zrozumiały założenia programowe z rodziną dziecka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - prezentacje studentów dot. treści zajęć, - obecność i aktywność studentów na zajęciach, - test jednokrotnego wyboru z treści zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Wczesna interwencja logopedyczna - podstawowe zagadnienia. 2. Czynniki wspierające oraz zakłócające umiejętności prelingwalne oraz językowe małego dziecka. 3. Odruchy ustno-twarzowe. 4. Dobór metod i akcesoriów stymulujących rozwój czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego podczas karmienia. 5. Metody terapeutyczne wykorzystywane we wczesnej interwencji logopedycznej. 6. Protokół Oceny Umiejętności Ssania Piersi - omówienie narzędzia. 7. Współpraca logopedy z rodzicami oraz z innymi specjalistami w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii. 8. Zajęcia praktyczne: - masaż logopedyczny - prawidłowe pozycje przy karmieniu piersią - karmienie łyżeczką |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków 2. Łada A., "Diagnostyka i terapia teurologopedyczna w świetle koncepcji NDT Bobath" [w:] red. Błeszyński J.J. "Medycyna w logopedii", Gdańsk 2013 3. Winnicka-Makulec E., "Obniżone napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym." [w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Wiśniewska B., "Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Wybrane zagadnienia."[w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012 2. Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - prezentacje multimedialne, filmy dvd, dyskusje, zajęcia warsztatowe Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 10 ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karwowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Karwowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - prezentacji studentów dot. akcesoriów mających wpływ na rozwój czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego - obecności oraz aktywności studentów na zajęciach - testu jednokrotnego wyboru z treści zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wczesna interwencja logopedyczna - podstawowe zagadnienia. 2. Czynniki wspierające oraz zakłócające umiejętności prelingwalne oraz językowe małego dziecka. 3. Odruchy ustno-twarzowe. 4. Dobór metod i akcesoriów stymulujących rozwój czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego podczas karmienia. 5. Metody terapeutyczne wykorzystywane we wczesnej interwencji logopedycznej. 6. Protokół Oceny Umiejętności Ssania Piersi - omówienie narzędzia. 7. Współpraca logopedy z rodzicami oraz z innymi specjalistami w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii. 8. Zajęcia praktyczne: - masaż logopedyczny - prawidłowe pozycje przy karmieniu piersią - karmienie łyżeczką - podstawowe ćwiczenia narządów artykulacyjnych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków 2. Łada A., "Diagnostyka i terapia teurologopedyczna w świetle koncepcji NDT Bobath" [w:] red. Błeszyński J.J. "Medycyna w logopedii", Gdańsk 2013 3. Winnicka-Makulec E., "Obniżone napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym." [w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Wiśniewska B., "Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Wybrane zagadnienia."[w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012 2. Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - prezentacje multimedialne, filmy dvd, dyskusje, zajęcia warsztatowe Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 Inne formy - 10 ECTS - 2 Link do zajęć na platformie TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3add1b2b8fa0ae47e1bcb6352947873e70%40thread.tacv2/1601969658440?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%228138852a-accd-4667-918d-44b39c90a317%22%7d |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - obecności oraz aktywności studentów na zajęciach - testu jednokrotnego wyboru z treści zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Wczesna interwencja logopedyczna - podstawowe zagadnienia. 2. Czynniki wspierające oraz zakłócające umiejętności prelingwalne oraz językowe małego dziecka. 3. Odruchy ustno-twarzowe. 4. Dobór metod i akcesoriów stymulujących rozwój czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego podczas karmienia. 5. Metody terapeutyczne wykorzystywane we wczesnej interwencji logopedycznej. 6 Współpraca logopedy z rodzicami oraz z innymi specjalistami w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków 2. Łada A., "Diagnostyka i terapia teurologopedyczna w świetle koncepcji NDT Bobath" [w:] red. Błeszyński J.J. "Medycyna w logopedii", Gdańsk 2013 3. Winnicka-Makulec E., "Obniżone napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym." [w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Wiśniewska B., "Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Wybrane zagadnienia."[w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012 2. Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia - prezentacje multimedialne, filmy dvd, dyskusja dydaktyczna, zajęcia warsztatowe Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 15 Przygotowanie się do zajęć warsztatowych - 10 Inne formy 10 Punkty ECTS 2 Link do zajęć na platformie TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3adf3a867b86fb48acafa65899697f9e0c%40thread.tacv2/1601972119502?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%228138852a-accd-4667-918d-44b39c90a317%22%7d |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.