Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesna interwencja logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-WIL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesna interwencja logopedyczna
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W02, PC1_KS_W03, PC1_KS_W04 Student zna założenia medyczne i psychopedagogiczne wczesnej interwencji logopedycznej.

PC1_KK_W06, PC1_KK_W09, PC1_KS_W01 Student zna mechanizm powstawania zaburzeń mowy i komunikacji z uwzględnieniem czynności fizjologicznych.

PC1_KK_W06, PC1_KK_W09, PC1_KS_W01, PC1_KS_W05, PC1_KS_W06 Student zna etapy rozwoju mowy małego dziecka.

PC1_KK_W02, PC1_KS_W03, PC1_KS_W04 Student potrafi określić cele , zadania wczesnej interwencji logopedycznej.

PC1_KS_U05 Student potrafi wykonać masaż logopedyczny oraz dobrać i przeprowadzić trening karmienia.

PC1_KS_U01 Student potrafi scharakteryzować stadia rozwoju mowy małego dziecka oraz uwarunkowania zaburzeń rozwojowych w procesie komunikacji.

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KS_U04, PC1_KS_U05 Student potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój czynności fizjologicznych –ssanie, połykanie, gryzienie, oddech z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KS_U04, PC1_KS_U05 Student potrafi opracować zintegrowany program terapeutyczny z wieloprofilowa oceną funkcjonalną , uwzględniający rozpoznanie kliniczne oraz przeprowadzić go w warunkach domowych dziecka.

PC1_KK_U08 Student potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka małego dziecka.

PC1_KK_U05, PC1_KS_U08, PC1_KS_U05 Potrafi omówić w sposób zrozumiały założenia programowe z rodziną dziecka.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

- prezentacje studentów dot. treści zajęć,

- obecność i aktywność studentów na zajęciach,

- test jednokrotnego wyboru z treści zajęć.

Pełny opis:

1. Wczesna interwencja logopedyczna - podstawowe zagadnienia.

2. Czynniki wspierające oraz zakłócające umiejętności prelingwalne oraz językowe małego dziecka.

3. Odruchy ustno-twarzowe.

4. Dobór metod i akcesoriów stymulujących rozwój czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego podczas karmienia.

5. Metody terapeutyczne wykorzystywane we wczesnej interwencji logopedycznej.

6. Protokół Oceny Umiejętności Ssania Piersi - omówienie narzędzia.

7. Współpraca logopedy z rodzicami oraz z innymi specjalistami w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii.

8. Zajęcia praktyczne:

- masaż logopedyczny

- prawidłowe pozycje przy karmieniu piersią

- karmienie łyżeczką

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków

2. Łada A., "Diagnostyka i terapia teurologopedyczna w świetle koncepcji NDT Bobath" [w:] red. Błeszyński J.J. "Medycyna w logopedii", Gdańsk 2013

3. Winnicka-Makulec E., "Obniżone napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym." [w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Wiśniewska B., "Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Wybrane zagadnienia."[w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012

2. Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015

Uwagi:

Metody kształcenia:

- prezentacje multimedialne, filmy dvd, dyskusje, zajęcia warsztatowe

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Inne formy 10

ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie:

- prezentacji studentów dot. akcesoriów mających wpływ na rozwój czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego

- obecności oraz aktywności studentów na zajęciach

- testu jednokrotnego wyboru z treści zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wczesna interwencja logopedyczna - podstawowe zagadnienia.

2. Czynniki wspierające oraz zakłócające umiejętności prelingwalne oraz językowe małego dziecka.

3. Odruchy ustno-twarzowe.

4. Dobór metod i akcesoriów stymulujących rozwój czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego podczas karmienia.

5. Metody terapeutyczne wykorzystywane we wczesnej interwencji logopedycznej.

6. Protokół Oceny Umiejętności Ssania Piersi - omówienie narzędzia.

7. Współpraca logopedy z rodzicami oraz z innymi specjalistami w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii.

8. Zajęcia praktyczne:

- masaż logopedyczny

- prawidłowe pozycje przy karmieniu piersią

- karmienie łyżeczką

- podstawowe ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków

2. Łada A., "Diagnostyka i terapia teurologopedyczna w świetle koncepcji NDT Bobath" [w:] red. Błeszyński J.J. "Medycyna w logopedii", Gdańsk 2013

3. Winnicka-Makulec E., "Obniżone napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym." [w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Wiśniewska B., "Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Wybrane zagadnienia."[w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012

2. Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015

Uwagi:

Metody kształcenia:

- prezentacje multimedialne, filmy dvd, dyskusje, zajęcia warsztatowe

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5

Przygotowanie się do zaliczenia - 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5

Inne formy - 10

ECTS - 2

Link do zajęć na platformie TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3add1b2b8fa0ae47e1bcb6352947873e70%40thread.tacv2/1601969658440?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%228138852a-accd-4667-918d-44b39c90a317%22%7d

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie:

- obecności oraz aktywności studentów na zajęciach

- testu jednokrotnego wyboru z treści zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Wczesna interwencja logopedyczna - podstawowe zagadnienia.

2. Czynniki wspierające oraz zakłócające umiejętności prelingwalne oraz językowe małego dziecka.

3. Odruchy ustno-twarzowe.

4. Dobór metod i akcesoriów stymulujących rozwój czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego podczas karmienia.

5. Metody terapeutyczne wykorzystywane we wczesnej interwencji logopedycznej.

6 Współpraca logopedy z rodzicami oraz z innymi specjalistami w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków

2. Łada A., "Diagnostyka i terapia teurologopedyczna w świetle koncepcji NDT Bobath" [w:] red. Błeszyński J.J. "Medycyna w logopedii", Gdańsk 2013

3. Winnicka-Makulec E., "Obniżone napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym." [w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Wiśniewska B., "Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Wybrane zagadnienia."[w:] Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. red., "Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka.", T.VIII, Warszawa 2012

2. Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015

Uwagi:

Metody kształcenia - prezentacje multimedialne, filmy dvd, dyskusja dydaktyczna, zajęcia warsztatowe

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 15

Przygotowanie się do zajęć warsztatowych - 10

Inne formy 10

Punkty ECTS 2

Link do zajęć na platformie TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3adf3a867b86fb48acafa65899697f9e0c%40thread.tacv2/1601972119502?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%228138852a-accd-4667-918d-44b39c90a317%22%7d

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)