Profilaktyka logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PRL1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W05, PC1_KK_W06 Potrafi wymienić czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy PC1_KK_W05, PC1_KK_W06 Zapoznał się czynnikami ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym PC1_KK_W05, PC1_KK_W06 Zna normę i patologię w zakresie odruchów i czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego, a także karmienia PC1_KK_W09, PC1_KS_W01, PC1_KS_W03 Zna zasady i metody logopedycznych oddziaływań profilaktycznych PC1_KK_U05, PC1_KS_U04 Umie przygotować i przeprowadzić pogadankę dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej PC1_KK_K02, PC1_KS_K01 Ma świadomość znaczenia działań profilaktycznych dla prawidłowego rozwoju mowy dziecka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska, Łukasz Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska, Łukasz Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru, w związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia zawarty w sylabusie przedmiotu przed rozpoczęciem zdalnego kształcenia, pozostaje nim ZALICZENIE NA OCENĘ na podstawie wykonanych prac. Zmienia się forma dostarczenia zadań zaliczeniowych, zostaną one przesłane pocztą w domenie aps w terminie do 04.06. PRACA NA ODLEGŁOŚĆ (warsztaty) Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - prace twórcze i pisemne studentów dotyczące omówionych/wyjaśnionych/opisanych treści (w udostępnionych im materiałach dydaktycznych) w korespondencji mailowej do 04.06.2020. |
|
Pełny opis: |
W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie; w czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania: 1. 09.04-przygotowanie w zespołach 4-5 osobowych plakatu, który zostanie umieszczony w warszawskim przedszkolu. Do wyboru następujące tematy: Rozwój mowy dziecka w wieku 3-6 lat); Ćwiczenia usprawniające aparat oddechowy, fonacyjny i artykulacyjny (po cztery ćwiczenia z obrazkami lub zdjęciami); Rozwój artykulacji dzieci w wieku 3-6 lat; Wskazania dla rodziców jak stymulować rozwój mowy ich dzieci. Plakaty muszą być zgodne z wiedzą logopedyczną, a nie internetową:-), napisane zrozumiałym dla wszystkich językiem. Projekty przesyłacie Panie do mnie, ja je odsyłam z poprawkami, a następnie drukujecie Panie w formacie A3-A2. Dołączam przykładowe plakaty starszych koleżanek-proszę się nimi nie sugerować są przed poprawkami. odsyłać prace domowe, wykonane na podstawie moich prezentacji, książek i artykułów, które dołączę. Proszę, abyście Panie starały się nie korzystać z "wiedzy internetowej". 2.16.04-"Profilaktyka logopedyczna w działaniach edukacyjnych"-definicja profilaktyki logopedycznej, rodzaje i zadania pierwszo-,drugo-i trzeciorzędowej profilaktyki logopedycznej W zależności od sytuacji, następne zadania będą przekazywane w późniejszym terminie. TERMIN REALIZACJI: 04.06 Treści programowe WYKŁAD 1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy 2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe. 3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy). 4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka. 5. Okres pourodzeniowy. 6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: -integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej. 7. Profilaktyka zaburzeń słuchu. ĆWICZENIA 1. Prezentacje przygotowywane przez studenta 2. Metodyka zajęć ortofonicznych 3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych 4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej 5. Prowadzenie pogadanki 6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki. PRACA NA ODLEGŁOŚĆ (warsztaty) 1. Kontakt ze studentami drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl 2. Metody pracy: - wyjaśnienie studentom strategii działań profilaktycznych w formie pisemnej na ich grupowy adres mailowy |
|
Literatura: |
Na czas edukacji zdalnej poleca się korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: NA ADRES GRUPY PRZESŁANO PREZENTACJE i KAIĄŻKI DOTYCZĄCE: 1. rozwoju mowy dziecka 2. rozwoju składni 3. "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie edukacyjnym" Tom I, red. K. Węsierska, Wyd. UŚ, Katowice, 2012 4. podstawowych zagadnień związanych z profilaktyką logopedyczną: definicje, zadania, zakres, rodzaje oddziaływań, 2. czynników z okresów pre-, peri- i postnatalnych wpływających na rozwój dziecka (w tym rozwój mowy). Konieczne jest dotarcie do następujących źródeł: 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
|
Uwagi: |
Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób synchroniczny w aplikacji Teams oraz, z uwagi na możliwy brak dostępu niektórych osób do sprzętu komputerowego oraz internetu, w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl Zajęcia on-line prowadzone za pomocą aplikacji Teams odbywają się w tych samych dniach i godzinach jak były przewidziane w planie. Ponadto cała grupa otrzymuje systematycznie materiały stanowiące podstawę realizacji kolejnych zajęć za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps oraz w zakładce „Zadania” w aplikacji Ms Teams Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów synchronicznych lub asynchronicznych z nauczycielem akademickim prowadzącym przedmiot; student ma możliwość zadawania pytań w trakcie spotkania w aplikacji lub poprzez pocztę w domenie aps. ajedlinska@wp.pl ZDALNA REALIZACJA WARSZTATÓW/ZADANIA DLA STUDENTÓW: - w ustalonych podgrupach studentki mają za zadanie stworzyć 15 konspektów zajęć ortofonicznych i w ustalonych terminach przesyłać je na adres mailowy prowadzącego - w podziale na ustalone podgrupy studentki mają za zadanie stworzyć pomoc dydaktyczną do wyżej wspomnianych zajęć i przesłać jej fotografię oraz opis sposobu użycia na adres mailowy prowadzącego Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.