Psychologia nieprzystosowania społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia nieprzystosowania społecznego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_WO1 Przedstawia i opisuje zjawisko przystosowania o nieprzystosowania społecznego w różnych koncepcjach psychologicznych PC1_KS_WO3 Zna i rozumie istotę, typologię i proces nieprzystosowania społecznego PC1_KS_WO3 Potrafi wymienić i opisać podstawowe przyczyny nieprzystosowania społecznego Umiejętności PC1_KS_UO1 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę w postępowaniu diagnostycznym PC1_KS_UO3 Potrafi wykorzystać diagnozę psychologiczną nieprzystosowania społecznego do projektowania działań resocjalizacyjnych Kompetencje społeczne PC1_KS_KO1 Aktywnie uczestniczy w dyskusji i pracy grupowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym na platformie Teams w środy w godz. 8.50 - 10.20. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aafbba460f8b04503a5b728f93b53cff8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=89c4994c-c48b-4b73-8678-b7a7b9a61b10&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 W ramach zajęć realizowane są tematy z sylabusa. Sposób pomiaru efektów końcowych: przygotowania i aktywność studenta podczas zajęć (także online) zaliczenie kolokwium końcowego (możliwe w wersji online) |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia tematyczne: Wyjaśnienie pojęć i terminologii, kryteria diagnostyczne. Studia przypadków. Nieprzystosowanie społeczne i osobowość w psychologicznych koncepcjach osobowości Zaburzenia emocjonalne - zaburzenia zachowania-niedostosowanie społeczne Typologia nieprzystosowania społecznego i rozwój kariery przestępczej. Kariera przestępcza a nieprzystosowanie społeczne W poszukiwaniu zasobów i możliwości pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie Metody pracy resocjalizacyjno-wychowawczej Metody pracy terapeutycznej |
|
Literatura: |
Do przeczytania w źródłach internetowych: E. Kiliszek, czynniki_ryzyka_sprzyjajace_niedostosowaniu_spolecznemu_i_przestepczosci_nieletnich.pdf MAŁGORZATA TOEPLITZ-WINIEWSKA MIKOŁAJ WINIEWSKI, CZY DZIEWCZĘTA STAJĄ SIĘ CORAZ BARDZIEJ AGRESYWNE? Próba meta-analizy badań z lat 1997–2011 https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/35331384/2012_-_Czy_dziewczeta_staja_sie_coraz_bardziej_agresywne_-_toeplitz__winiewski.pdf?response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DCzy_dziewczeta_staja_sie_coraz_bardziej.pdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A%2F20200317%2Fus-east-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20200317T120118Z&X-Amz-Expires=3600&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=1e4aa190583d4430df1802eb45070613f2d4a0a33af9bff10bcdc178750c5d1a Literatura uzupełniająca w wersji internetowej: I. Mudrecka, Wykorzystanie koncepcji resilience w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji w: Resocjalizacja Polska http://libcom.linuxpl.info/resocjalizacja/archiwum/wp-content/dokumenty/streszczenia/RP%205%20(2013)%2049-61.pdf Joanna Różańska-Kowal, Izabela Rajska-Kulik, Zastosowanie Skali Ustosunkowań Interpersonalnych (SUI) w diagnozie niedostosowania społecznego nieletnich dziewcząt i chłopców : analiza porównawczahttp://bazhum.muzhp.pl/media/files/Chowanna/Chowanna-r2000-t1/Chowanna-r2000-t1-s52-72/Chowanna-r2000-t1-s52-72.pdf Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978 Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000 Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981 Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 W ramach zdalnego uczenia przeczytanie poniższych tekstów: E. Kiliszek, czynniki_ryzyka_sprzyjajace_niedostosowaniu_spolecznemu_i_przestepczosci_nieletnich.pdf Toplitz-Winiewska M., Winiewski M., Czy dziewczęta stają się coraz bardziej agresywne? Próba meta-analizy badań z lat 1997–2011 Mudrecka I., Wykorzystanie koncepcji resilience w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji w: Resocjalizacja Polska http://libcom.linuxpl.info/resocjalizacja/archiwum/wp-content/dokumenty/streszczenia/RP%205%20(2013)%2049-61.pdf |
|
Uwagi: |
Zajęcia z 18 i 25.03 zostały zrealizowane w ten sposób, że studenci otrzymali na maila grupowego pliki pdf do zapoznania się i omówienia w toku kolejnych zajęć. Zajęcia z wykorzystaniem aplikacji Teams rozpoczęły się 03.04.20 r i odbywały się po uzgodnieniu ze studentami w piątki, w kwietniu, a od maja odbywają się w środy w godz. 8.50-10.20. Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są realizowane w formie synchronicznej na platformie Teams zgodnie z planem studiów. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad8ff7a6c247248f39b5528123dfb4e12%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=627d17a2-6b26-4345-a17b-b4022ecac62d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Sposób pomiaru efektów końcowych: przygotowania i aktywność studenta podczas zajęć (także online) zaliczenie kolokwium końcowego (możliwe w formie online) |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia tematyczne: Wyjaśnienie pojęć i terminologii, kryteria diagnostyczne. Psychologiczne determinanty nieprzystosowania społecznego Osobowość a nieprzystosowanie społeczne Aspekty diagnostyczne, narzędzia, metody. Zaburzenia emocjonalne i zaburzenia zachowania , nieprzystosowanie a rozwój kariery przestępczej Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie. Metody i techniki pracy wychowawczej, terapeutycznej i resocjalizacyjnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa w formie internetowej: E. Kiliszek, czynniki_ryzyka_sprzyjajace_niedostosowaniu_spolecznemu_i_przestepczosci_nieletnich.pdf - to długi tekst, ma 58 stron, ale to przekrój informacji ważnych MAŁGORZATA TOEPLITZ-WINIEWSKA MIKOŁAJ WINIEWSKI, CZY DZIEWCZĘTA STAJĄ SIĘ CORAZ BARDZIEJ AGRESYWNE? Próba meta-analizy badań z lat 1997–2011 https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/35331384/2012_-_Czy_dziewczeta_staja_sie_coraz_bardziej_agresywne_-_toeplitz__winiewski.pdf?response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DCzy_dziewczeta_staja_sie_coraz_bardziej.pdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A%2F20200317%2Fus-east-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20200317T120118Z&X-Amz-Expires=3600&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=1e4aa190583d4430df1802eb45070613f2d4a0a33af9bff10bcdc178750c5d1a Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978 Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000 Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981 Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.