Podstawy neurologopedii - NMPK
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PNN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy neurologopedii - NMPK |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W04, PC1_KK_W05, PC1_KK_W06 Zna różnorodną terminologię stosowaną w odniesieniu do zaburzeń mowy pochodzenia korowego. PC1_KK_W06, PC1_KK_W08, PC1_KK_W03 Rozróżnia poszczególne typy NMPK, wskazuje ich objawy oraz umie wyjaśnić patomechanizm różnych typów NMPK PC1_KK_W06, PC1_KK_W08, PC1_KK_W03 Umie wyjaśnić różnice między NMPK a innymi trudnościami w słownym porozumiewaniu się PC1_KS_U01, PC1_KK_U04, PC1_KS_U04, PC1_KS_U02 Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń korowych PC1_KS_U01, PC1_KK_U04, PC1_KS_U04, PC1_KS_U02 Potrafi interpretować objawy NMPK – trafnie rozpoznaje typ zaburzenia PC1_KS_U03, PC1_KS_U04, PC1_KS_U02 Potrafi opracować ogólny program usprawniania w przypadkach NMPK PC1_KK_K02, PC1_KK_K03, PC1_KK_K04, PC1-K04 Rozumie potrzeby i ograniczenia dziecka z zaburzeniami mowy pochodzenia korowego. Jest wrażliwy na specyficzne potrzeby osób z NMPK. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karwowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Karwowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiarów efektów kształcenia: - pisemne zaliczenie końcowe (przeprowadzone z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms), - Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) konspektów zajęć logopedycznych dla obserwowanych podczas warsztatów dzieci z diagnozą NMPK) |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Definicje i wyjaśnienie terminologii (alalia; afazja-dziecięca, wrodzona, pierwotna; dysfazja; opóźniony rozwój mowy; niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, SLI). 2. Przedstawienie etiologii i patomechanizmu zaburzenia 3. Zestawienie charakterystycznych objawów poszczególnych typów NMPK 4. Zaburzenia językowe i niejęzykowe w NMPK 5. Różnicowanie objawów NMPK z innymi zaburzeniami mowy 6. Metody wykorzystywane w terapii logopedycznej dzieci z NMPK 7. Projektowanie ogólnego programu terapii. 8. Analiza i interpretacja wypowiedzi osób z NMPK (na podstawie prezentowanych filmów) 10. Tworzenie konkspektów zajęć logopedycznych. |
|
Literatura: |
1. Bieńkowska K. (2012) - ,,Jak dzieci uczą się mówić".PZWL. 2. Daniluk B. (2011) - Specyficzne zaburzenia językowe u dzieci [W:] Borkowska A.R., Domańska Ł. (red.) - Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. 3. Dilling-Ostrowska E. (1994) „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego.” [w:] J.Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci. Wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne” Warszawa: wyd. UW 4. Herzyk A. (1992) "Afazja i mutyzm dziecięcy", Lublin. 5. Krasowicz - Kupis G. (2012) - ,,SLI i inne zaburzenia językowe".GWP. 6. Panasiuk J. (2008) - Standard postępowania logopedycznego w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji [w:] Logopedia t. 37, s. 69-88. 7. Parol Z. (1997) „Dziecko z niedokształceniem mowy. Diagnoza, analiza, terapia.” Warszawa WSiP 8. Styczek I.(1979) „Logopedia”. Warszawa PWN s. 254-301. 9. Paluch A., Drewniak - Wołosz E., Mikosza L.(2012) - ,,Afa -skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?".Kraków. Impuls. 10. Pruszewicz A. (red.) (2003) „Audiologia kliniczna - zarys” Wydawnictwo AM a Poznaniu. 11. Razem dla słuchu. Zintegrowana skala rozwoju (2011) [tyt.org. Integrated Scale of Development, Listen Learn and Talk, Cochlear], oprac. Bieńkowska K., Woźniak A.Wrocław. 12. Przesmycka-Kamińska J. „Edukacja dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego oraz dzieci i młodzieży z afazją.” |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - Ćwiczenia w aplikacji Teams (prezentacje multimedialne, filmy) - Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w (prezentacja filmów z osobami z NMPK) Kontakt z prowadzącą ćwiczenia i warsztaty odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącą z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Sposób dołączenia studentów do grupy zajęciowej został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach - ćwiczenia, warsztaty 25 + 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do zaliczenia 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 Inne 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.