Podstawy neuropsychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PNE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy neuropsychologii |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W05, PC1_KK_W06 Potrafi wymienić i omówić główne koncepcje neuropsychologiczne dotyczące mózgowej regulacji mowy i zachowania PC1_KK_W01, PC1_KK_W04 Potrafi wyjaśnić znaczenie podstawowych pojęć związanych z zaburzeniami zachowania i mowy uwarunkowanymi uszkodzeniem lub dysfunkcją mózgu PC1_KK_W04 Potrafi wymienić objawy wybranych zaburzeń mowy i zaburzeń zachowania związanych z uszkodzeniem lub dysfunkcją mózgu PC1_KK_K01 Rozumie konieczność pogłębiania własnej wiedzy dotyczącej mózgowych mechanizmów mowy i zachowania jako koniecznego warunku prawidłowej pracy z osobami z dysfunkcjami mózgowymi PC1_KK_K03 Rozumie konieczność holistycznego podejścia do chorych z dysfunkcjami mózgu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Olga Jauer-Niworowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru: zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Podstawowe wiadomości dotyczące budowy i funkcji układu nerwowego 2. Definicja neuropsychologii, najważniejsze koncepcje neuropsychologiczne 3. Kliniczne objawy uszkodzeń mózgu- rola płatów czołowych w regulacji zachowań, pojęcie „zespołu czołowego” 4. Kliniczne objawy uszkodzeń mózgu- rola płatów ciemieniowych w regulacji zachowań, objawy uszkodzeń ciemieniowych 5. Kliniczne objawy uszkodzeń mózgu-rola płatów skroniowych w regulacji zachowań, objawy uszkodzeń skroni 6. Kliniczne objawy uszkodzeń mózgu- rola płatów potylicznych w regulacji zachowań, objawy uszkodzeń (prezentacja filmu ilustrującego objawy agnozji wzrokowej) 7. Funkcjonalne zróżnicowanie półkul mózgowych – jeden czy dwa mózgi? 8. Neuropsychologiczne podłoże mowy, sekwencyjna i symultatywna organizacja mowy 9. Specyficzne trudności w nauce szkolnej - ujęcie psychologiczne i neuropsychologiczne (jako jedno z istniejących ujęć problematyki). Stosowane nazewnictwo i wyjaśnienia przyczyn trudności. 10. Diagnoza neuropsychologiczna- założenia, cel, omówienie wybranych narzędzi diagnostycznych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Łuria A. R., 1976,Podstawy neuropsychologii , PWN, Warszawa Sokołowska- Pituchowa Janina, 1990, Układ nerwowy ośrodkowy, obwodowy i autonomiczny, wyd.AM w Krakowie E . Szeląg, 2006,Neuropsychologiczne podłoże mowy, [w:] Mózg a zachowanie (red.) Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. ,PWN , Warszawa K. Walsh, 1998, Neuropsychologia kliniczna, PWN, Warszawa K. Walsh, 2001, Jak rozumieć uszkodzenia mózgu – podstawy diagnozy neuropsychologicznej, Instytut Psychiatrii i Neurologii zamiennie z kolejną pozycją E.M. Szepietowska, 2000, Badanie neuropsychologiczne – procedura i ocena, UMCS Lublin, O. Sacks, 1997, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, wyd. Poznań Zysk i s-ka LITERATURA UZUPEŁNIAJACA O. Sacks, 1998, Antropolog na Marsie, wyd. Poznań Zysk i s-ka O. Sacks, 1998, Zobaczyć głos, wyd. Poznań Zysk i s-ka O. Sacks, 2009, Muzykofilia wyd. Poznań Zysk i s-ka |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, prezentacje OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 godzin Przygotowanie do zajęć - 5 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.