Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy neuropsychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PNE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy neuropsychologii
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W05, PC1_KK_W06

Potrafi wymienić i omówić główne koncepcje neuropsychologiczne dotyczące mózgowej regulacji mowy i zachowania

PC1_KK_W01, PC1_KK_W04

Potrafi wyjaśnić znaczenie podstawowych pojęć związanych z zaburzeniami zachowania i mowy uwarunkowanymi uszkodzeniem lub dysfunkcją mózgu

PC1_KK_W04

Potrafi wymienić objawy wybranych zaburzeń mowy i zaburzeń zachowania związanych z uszkodzeniem lub dysfunkcją mózgu

PC1_KK_K01

Rozumie konieczność pogłębiania własnej wiedzy dotyczącej mózgowych mechanizmów mowy i zachowania jako koniecznego warunku prawidłowej pracy z osobami z dysfunkcjami mózgowymi

PC1_KK_K03

Rozumie konieczność holistycznego podejścia do chorych z dysfunkcjami mózgu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Olga Jauer-Niworowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru: zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Podstawowe wiadomości dotyczące budowy i funkcji układu nerwowego

2. Definicja neuropsychologii, najważniejsze koncepcje neuropsychologiczne

3. Kliniczne objawy uszkodzeń mózgu- rola płatów czołowych w regulacji zachowań, pojęcie „zespołu czołowego”

4. Kliniczne objawy uszkodzeń mózgu- rola płatów ciemieniowych w regulacji zachowań, objawy uszkodzeń ciemieniowych

5. Kliniczne objawy uszkodzeń mózgu-rola płatów skroniowych w regulacji zachowań, objawy uszkodzeń skroni

6. Kliniczne objawy uszkodzeń mózgu- rola płatów potylicznych w regulacji zachowań, objawy uszkodzeń (prezentacja filmu ilustrującego objawy agnozji wzrokowej)

7. Funkcjonalne zróżnicowanie półkul mózgowych – jeden czy dwa mózgi?

8. Neuropsychologiczne podłoże mowy, sekwencyjna i symultatywna organizacja mowy

9. Specyficzne trudności w nauce szkolnej - ujęcie psychologiczne i neuropsychologiczne (jako jedno z istniejących ujęć problematyki). Stosowane nazewnictwo i wyjaśnienia przyczyn trudności.

10. Diagnoza neuropsychologiczna- założenia, cel, omówienie wybranych narzędzi diagnostycznych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Łuria A. R., 1976,Podstawy neuropsychologii , PWN, Warszawa

Sokołowska- Pituchowa Janina, 1990, Układ nerwowy ośrodkowy, obwodowy i autonomiczny, wyd.AM w Krakowie

E . Szeląg, 2006,Neuropsychologiczne podłoże mowy, [w:] Mózg a zachowanie (red.) Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. ,PWN , Warszawa

K. Walsh, 1998, Neuropsychologia kliniczna, PWN, Warszawa

K. Walsh, 2001, Jak rozumieć uszkodzenia mózgu – podstawy diagnozy neuropsychologicznej, Instytut Psychiatrii i Neurologii zamiennie z kolejną pozycją

E.M. Szepietowska, 2000, Badanie neuropsychologiczne – procedura i ocena, UMCS Lublin,

O. Sacks, 1997, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, wyd. Poznań Zysk i s-ka

LITERATURA UZUPEŁNIAJACA

O. Sacks, 1998, Antropolog na Marsie, wyd. Poznań Zysk i s-ka

O. Sacks, 1998, Zobaczyć głos, wyd. Poznań Zysk i s-ka

O. Sacks, 2009, Muzykofilia wyd. Poznań Zysk i s-ka

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład, prezentacje

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30 godzin

Przygotowanie do zajęć - 5 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)