Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metody badań logopedycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MBL Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań logopedycznych
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: logopedia, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: logopedia, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura:
Efekty kształcenia:

PC1_KK_W02, PC1_KK_W13, PC1_KS_W03

Potrafi wymienić i omówić metody, narzędzia i techniki stosowane w badaniach logopedycznych

PC1_KK_W13, PC1_KS_W03

Zna zasady stosowania tych narzędzi

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04

Ma umiejętność dokonania wyboru trafnego narzędzia badawczego w określonych przypadkach

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04

Umie zastosować dane narzędzie badawcze

PC1_KK_K02, PC1_KK_K03

Ma świadomość konieczności stosowania wielu narzędzi i technik badania logopedycznego w diagnozowaniu logopedycznym

PC1_KS_K02 Ma świadomość przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Majkowski
Prowadzący grup: Grzegorz Majkowski, Justyna Żulewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru: zaliczenie ustne na ocenę

Pełny opis:

METODY KSZTAŁCENIA:

WYKŁAD:

1.Podstawowe wymogi stawiane testom.

2. Badania logopedyczne.

a) badania przesiewowe

b) badania specjalistyczne logopedyczne:

-całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Przestrzeganie higieny i zasad bezpieczeństwa.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992r.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, ćwiczenie, dyskusja, pogadanka, metoda problemowa, metoda sytuacyjna, burza mózgów

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

FORMA AKTYWNOŚCI oraz ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 8 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 7 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test egzaminacyjny.

2. Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji nt. narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z organizacją warsztatu logopedy oraz szczegółowe omówienie narzędzi stosowanych w badaniach przesiewowych. W trakcie wykładu i ćwiczeń zaprezentowane, ogólnie omówione i sklasyfikowane zostaną testy i inne narzędzia używane do diagnozy poszczególnych zaburzeń.

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" , Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, ćwiczenie, dyskusja, pogadanka, metoda problemowa, metoda sytuacyjna, burza mózgów, pokaz.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczna godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW : ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test egzaminacyjny.

2. Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji nt. narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, prezentacja narzędzi testowych, referat.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test egzaminacyjny.

2. Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji nt. narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, prezentacja narzędzi testowych, referat

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test egzaminacyjny.

2. Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji nt. narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, prezentacja narzędzi testowych, referat.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test egzaminacyjny.

2. Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji nt. narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, prezentacja narzędzi testowych, referat.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.