Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metody badań logopedycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MBL Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań logopedycznych
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: logopedia, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: logopedia, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura:
Efekty uczenia się:

PC1_KK_W02, PC1_KK_W13, PC1_KS_W03

Potrafi wymienić i omówić metody, narzędzia i techniki stosowane w badaniach logopedycznych

PC1_KK_W13, PC1_KS_W03

Zna zasady stosowania tych narzędzi

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04

Ma umiejętność dokonania wyboru trafnego narzędzia badawczego w określonych przypadkach

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04

Umie zastosować dane narzędzie badawcze

PC1_KK_K02, PC1_KK_K03

Ma świadomość konieczności stosowania wielu narzędzi i technik badania logopedycznego w diagnozowaniu logopedycznym

PC1_KS_K02 Ma świadomość przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Majkowski
Prowadzący grup: Grzegorz Majkowski, Justyna Żulewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru: zaliczenie ustne na ocenę

Pełny opis:

METODY KSZTAŁCENIA:

WYKŁAD:

1.Podstawowe wymogi stawiane testom.

2. Badania logopedyczne.

a) badania przesiewowe

b) badania specjalistyczne logopedyczne:

-całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Przestrzeganie higieny i zasad bezpieczeństwa.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992r.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, ćwiczenie, dyskusja, pogadanka, metoda problemowa, metoda sytuacyjna, burza mózgów

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

FORMA AKTYWNOŚCI oraz ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 8 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 7 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test egzaminacyjny.

2. Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji nt. narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z organizacją warsztatu logopedy oraz szczegółowe omówienie narzędzi stosowanych w badaniach przesiewowych. W trakcie wykładu i ćwiczeń zaprezentowane, ogólnie omówione i sklasyfikowane zostaną testy i inne narzędzia używane do diagnozy poszczególnych zaburzeń.

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" , Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, ćwiczenie, dyskusja, pogadanka, metoda problemowa, metoda sytuacyjna, burza mózgów, pokaz.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczna godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW : ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test egzaminacyjny.

2. Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji nt. narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, prezentacja narzędzi testowych, referat.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test egzaminacyjny.

2. Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji nt. narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, prezentacja narzędzi testowych, referat

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test egzaminacyjny.

2. Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji nt. narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, prezentacja narzędzi testowych, referat.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test egzaminacyjny.

2. Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji nt. narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, prezentacja narzędzi testowych, referat.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WYKŁAD- w związku ze zdalnym sposobem kształcenia zmienia się sposób zaliczenia zawarty w sylabusie przedmiotu przed rozpoczęciem zdalnego kształcenia - zamiast testu - ocena prac pisemnych na zadane tematy.

2. ĆWICZENIA - w związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia - jak dotychczas podstawą zaliczenia jest przygotowanie referatu na temat wybranych narzędzi stosowanych w badaniach logopedycznych (fragmenty określonych publikacji udostępnione studentom w formie skanów).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE (w związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie):

WYKŁAD:

1.Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne.

a) przesiewowe - całościowe: testy, karty logopedyczne

-cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, badanie pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

Przekazane zostaną meteriały: poszerzone prezentacje z komentarzem oraz materiały pdf i linki.

ĆWICZENIA:

Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

WYKŁADY online:

27.03.2020 - wykład ,,team google", 100 wyrazowy test artykulacyjny - E. Krajna, Motoryka artykulacyjna wg H. Rodak, Afa- Skala, KOLD, KOJD, KOFD -KOMlogo, KOZK K. Krakowiak.

30.03.2020 - Skala INSITE, konstrukcja prób do badania kompetencji językowej na przykładzie prób M. Krawiec, wyposażenie i higiena gabinetu logopedycznego, badanie kompetencji pragmatycznej, badanie i zapis przebiegu intonacyjnego wypowiedzi. Przekazanie studentom materiałów do przygotowania prac pisemnych (skany wykonano w bibliotece APS).

ĆWICZENIA:

22.04.2020 Omówienie i prezentacja w aplikacji Teams narzędzi: Testu do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym I. Michalak-Widery, K. Węsierskiej oraz Logopedycznego Test Przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym S. Grabiasa, Z.M. Kurkowskiego i T. Woźniaka. Skrypty autorstwa prowadzącej ćwiczenia nt. tych narzędzi przesłane grupie. Przekazanie materiałów (w formie skanów) na trzy pierwsze referaty, które zostaną zaprezentowane na kolejnych zajęciach.

29.04.2020 Prezentacje w aplikacji Teams-referaty studentek nt. wskazanych narzędzi tj. Badań przesiewowych do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy... D. Emiluty-Rozya, H. Mierzejewskiej, P.Atys; PTL Z. Tarkowskiego i artykułu "Uwagi do narzędzi mojego autorstwa i współautorstwa" D. Emiluty-Rozya. Referaty przesłane grupie. Przekazanie materiałów (w formie skanów) na kolejny referat, który zostanie zaprezentowany na kolejnych zajęciach.

06.05.2020 Prezentacje w aplikacji Teams-referat nt. Miniumum logopedycznego nauczyciela przedszkola G. Demel. Referat przesłany grupie. Przekazanie materiałów (w formie skanów) na kolejne referaty. Omówienie przez prowadzącą Dialogowego testu artykulacji A. Majewskiej-Tworek i TSRG M. Nowak-Czerwińskiej- skrypty przesłane grupie.

13.05.2020 Referaty nt. książki Słuch fonemowy i fonetyczny B. Rocławskiego i Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego I. Styczek. Referaty i materiały na kolejne referaty przesłane grupie.

20.05.2020 Prezentacja narzędzia Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych E. Szeląg, A. Szymaszek. Referat nt. AFA-Skali A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikoszy. Referat i materiały na kolejny referat przesłane grupie.

27.05.2020 Referat nt. Od obrazka do słowa H. Rodak i D. Nawrockiej. Prezentacja narzędzia Sprawdź, jak mówię E. Stecko. Materiały przesłano grupie. Wyjątkowa zmiana godziny ćwiczeń - odbędą się o godz. 10, z uwagi na prowadzone później przeze mnie rozmowy kwalifikacyjne na specjalność logopedia.

Literatura:

LITERATURA:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004r.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r

3. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, T. Woźniak „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007r.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005r.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006r.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995r.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002r.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995r.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982r.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001r.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994r.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006r.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000r.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Krasowicz - Kupis - ,,Podrecznik do Zetotestu" 1995.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001r.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000

LITERATURA NA CZAS EDUKACJI ZDALNEJ:

WYKŁAD:

Przekazano skany (biblioteka APS) wybranych rozdziałów podręcznika

Milewski, Kaczorowska- Bray - Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Harmonia 2019.

ĆWICZENIA:

1. Emiluta-Rozya D. , 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA (skan artykułu przesłany grupie).

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992r (skan fragmentów przesłany grupie).

Uwagi:

Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób synchroniczny w aplikacji Teams oraz za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl · Wykłady online prowadzone za pomocą aplikacji Teams odbyły się w się w terminach ustalonych z grupą, ćwiczenia odbywają się w innym dniu jak były przewidziane w planie tj. ćwiczenia odbywają się w każdą środę od 12.30 do 14 (ćwiczenia planowo w cyklu II, rozpoczęły się 21.04.2020). Ponadto cała grupa otrzymuje systematycznie materiały po każdych zajęciach, a także materiały stanowiące podstawę realizacji kolejnych zajęć za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps oraz w zakładce „Pliki” w aplikacji Ms Teams. Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów synchronicznych lub asynchronicznych z nauczycielami akademickimi prowadzącymi przedmiot; student ma możliwość zadawania pytań w trakcie spotkania w aplikacji Teams lub poprzez pocztę w domenie aps, a także w aplikacji Whatsapp.

METODY KSZTAŁCENIA:

WYKŁAD: prezentacja online, praca na dysku google drive, kontakt WhatsApp -dyskusja w małych grupach, prezentacja narzędzi testowych- filmiki, wykład online w aplikacji Teams.

ĆWICZENIA: prezentacja skanów narzędzi testowych w aplikacji Teams, artykuły i skany fragmentów narzędzi - samodzielna lektura i opracowywanie referatów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15

ćwiczenia - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.