Logopedyczne badania przesiewowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-LBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logopedyczne badania przesiewowe |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W06, PC1_KK_W08, PC1_KK_W13 Ma wiedzę szczegółową na temat sposobów prowadzenia logopedycznych badań przesiewowych PC1_KK_W13, PC1_KS_W03 Ma wiedzę na temat wskaźników rozwoju mowy dziecka w normie PC1_KK_W13, PC1_KS_W03 Potrafi podać narzędzia służące logopedycznym badaniom przesiewowym PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04 Potrafi przeprowadzić logopedyczne badanie przesiewowe w grupach zróżnicowanych ze względu na wiek PC1_KS_U04, PC1_KS_U02 Potrafi określić objawy prawidłowego i nieprawidłowego stanu mowy w różnych zakresach oraz dokonać ich oceny w ramach badań przesiewowych PC1_KK_U06 Umie wskazać konieczność wykonania dodatkowych konsultacji specjalistycznych lub ew. konsultacji logopedycznych w wyznaczonym czasie PC1_KK_K02 Potrafi wyselekcjonować dzieci z trudnościami w zakresie umiejętności językowego porozumiewania się PC1_KS_K01 Potrafi wyjaśnić rodzicom konieczność wykonania dodatkowych konsultacji specjalistycznych oraz podjęcia terapii logopedycznej |
Praktyki zawodowe: |
Kontynuacją przedmiotu jest praktyka zawodowa (20g.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CW
LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk, Agata Mężyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk, Agata Mężyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Zaliczenie ćwiczeń oraz laboratoriów na podstawie: - analizy nagrań logopedycznego badania przesiewowego dziecka - wypełnionego arkusza badań przesiewowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZENIA: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych. 2.Istota badań przesiewowych. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi. 3. Szczegółowa prezentacja i krytyczne omówienie logopedycznych testów przesiewowych. WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do prowadzenia badań przesiewowych. 2. Prezentacja nagrań DVD logopedycznych badań przesiewowych dzieci w wieku przedszkolnym. 3.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe). 4. Zasady kontaktów z rodzicami. 5. Analizowanie badań przesiewowych na zaprezentowanych studentom filmach, sporządzenie dokumentacji badania przesiewowego. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M., 2008, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 2. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 3. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 6. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 7. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 8. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 9.Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 10. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 11. Styczek I., 1979, Logopedia, PWN, Warszawa. 12. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Mężyk A., 2019, Logopedyczne badania przesiewowe w teorii i praktyce, Warszawa, "Strefa logopedy", 6/2019 7. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 8. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 9. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 10. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 11.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 12.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 13. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
|
Uwagi: |
Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób synchroniczny w aplikacji Teams. Zajęcia on-line prowadzone za pomocą aplikacji Teams odbywają się zgodnie z planem ułożonym przez Biuro ds. Planowania. Kod do zespołu został wysłany studentom poprzez pocztę USOS (mgr Ł. Kowalczyk), studenci mgr A. Mężyk zostali dołączeni do zespołu przez wykładowcę. Materiały dla studentów przekazywane są w zakładce „Pliki” w aplikacji Ms Teams. Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów synchronicznych lub asynchronicznych z nauczycielem akademickim prowadzącym przedmiot; student ma możliwość zadawania pytań w trakcie spotkania w aplikacji lub poprzez pocztę w domenie aps. METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia - prezentacja i analiza testów. Warsztaty - prezentacje multimedialne i filmy przedstawiające logopedyczne badania przesiewowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe ćwiczenia i laboratoria - 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 20 godz Inne formy (zaplanowanie badań przesiewowych, przygotowanie pomocy do przeprowadzenia badań przesiewowych) - 25 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Link do ćwiczeń na platformie TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ae6a468153eda495f981d3764cfc18b4e%40thread.tacv2/1601970427054?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%228138852a-accd-4667-918d-44b39c90a317%22%7d |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.