Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Balbutologopedia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-BAL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Balbutologopedia
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W04, PC1_KK_W05, PC1_KK_W06, PC1_KK_W08

Potrafi omówić teorie dotyczące etiologii jąkania

PC1_KK_W05, PC1_KK_W06

Zapoznał się z klasyfikacjami jąkania

PC1_KK_W08

Potrafi opisać różnice między rozwojową niepłynnością mówienia a jąkaniem wczesnodziecięcym

PC1_KK_W08, PC1_KS_W01, PC1_KS_W03

Zapoznał się z metodami terapii jąkania wczesnodziecięcego, jąkania i giełkotu

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04, PC1_KK_U06

Umie przeprowadzić badanie logopedyczne i postawić diagnozę

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04, PC1_KS_U04

Umie zaprojektować program terapii logopedycznej oraz konspekt zajęć jednostkowych

PC1_KS_U03

Umie przeprowadzić zajęcia logopedyczne

PC1_KK_K03, PC1_KK_K04

Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z zaburzeniami płynności mowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk, Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk, Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Ocena przygotowanych plakatów

Egzamin pisemny, w formie testu, obejmujący treści zaprezentowane w materiałach wykładowych, wykładach online i materiałach ćwiczeniowych

Platforma Forms - 23 VI 2020 godzina 11.00

Pełny opis:

ZDALNA REALIZACJA WYKŁADÓW I ĆWICZEŃ

kontakt drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

WYKŁAD:

1. Rodzaje niepłynności mówienia

2. Etiologia jąkania. Klasyfikacje jąkania

3. Jąkanie wczesnodziecięce i jąkanie nabyte. Patomechanizm powstawania jąkania wczesnodziecięcego

4. Giełkot

5. Różnicowanie fizjologicznej niepłynności mówienia, jąkania i giełkotu

ĆWICZENIA (lkowalczyk@aps.edu.pl):

1. Próba diagnozy pacjenta z niepłynnością mówienia

2. Opracowanie opinii na temat pacjenta z niepłynnością mówienia

3. Próba zastosowania poznanych technik terapeutycznych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Adamczyk B., 1993, Terapia jąkania metodą „Echo”, [w:] T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zalewski (red), Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, Wyd. UMCS, Lublin, 1993, s. 141–145.

2. Byrne R., 1989, Pomówny o zacinaniu, PZWL, Warszawa.

3. Chęciek M., 2007, Jąkanie. Diagnoza, terapia, program, Wyd. Impuls, Kraków.

4. Szamburski K., 2012, Diagnoza niepłynnosci mówienia, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna, GWP, Sopot, s. 367-415.

5. Szamburski K., 2000, Jąkanie – przyczyna czy skutek zaburzeń emocjonalnych? Konsekwencje dla terapii, [w:] L. Gapik (red.), Postępy psychoterapii, t. III, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań.

6. Szeląg E., 1996, Neurobiologiczne korzenie jąkania, "Biuletyn Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy", z.4, s.71-82.

7. Tarkowski Z., 1999, Jąkanie, PWN, Warszawa, s. 35–47, 168–221.

8.Węsierska K., Jeziorczak B., 2016, DJ – Diagnoza jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Komlogo, Katowice.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Chęciek M. Etapy terapii w zmodyfikowanym programie psychofizjologicznej terapii jąkających się. "Logopedia", t. 24, s.41–60.

2. Góral-Półrola J., 2016, Jąkanie. Analiza procesu komunikacji słownej, Wyd. Impuls, Kraków.

3.Janeczko M., Lewandowska H., 1987, Terapia jąkania prowadzona metodą kompleksową, [w:] J. Wójtowiczowa (red.), Materiały dydaktyczne dla logopedów, Wyd. UW, Warszawa, s. 9–54.

4. Szamburski K., 1999, Analiza patomechanizmu powstawania jąkania a program terapii, "Logopedia", t. 26.

5. Szamburski K., 1996, Nerwica jąkania – inny sposób spojrzenia na problem niepłynności mówienia, "Logopedia", t. 23.

6. Szeląg E., 1996, Neurobiologiczne korzenie jąkania, "Biuletyn Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy", z.4, s.71-82.

7. Tarkowski Z., 1992, Jąkanie wczesnodziecięce, WSIP, Warszawa.

8. Tarkowski Z., 2016, Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 75-91.

9. Woźniak T., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku jakania i giełkotu, "Logopedia", t.37, s. 217-234.

STRONY INTERNETOWE:

www.stutteringhelp.org

http://jakanielublin.pl

http://demostenes.eu

http://www.asha.org

http://westutter.org

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

ZDALNA REALIZACJA WYKŁADÓW

Przesłanie materiałów z wykładów 23 III, 30 III, 6 III

Wykłady online z pomocą programu Teams 23 III, 30 III, 6 III

Wskazanie dodatkowych źródeł pozyskiwania wiedzy dotyczącej tematyki wykładów

Wskazówki do opracowania zadań przez studentów

Mail kontaktowy: iwiecek@aps.edu.pl

ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ/WARSZTATÓW:

Ćwiczenia online z pomocą programu Teams (20 IV, 23 IV, 30 IV, 4 V, 7 V)

Studenci (w podziale na trzy grupy) mają za zadanie stworzyć plakat informacyjny dotyczący wspierania płynności mowy dziecka (termin: do 12.06.2020)

Tematy plakatów:

1. Rady dla rodziców

2. Rady dla nauczycieli

3. Rady dla kolegów i koleżanek dzieci w wieku szkolnym

Plakaty zostaną wysłane do przedszkoli/szkół i/lub opublikowane na portalach społecznościowych placówek edukacyjnych.

Mail kontaktowy: lkowalczyk@aps.edu.pl

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny - wykład, ćwiczenia - 30 godz. (15+15)

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.

Przygotowanie się do egzaminu - 25 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)