Balbutologopedia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-BAL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Balbutologopedia |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W04, PC1_KK_W05, PC1_KK_W06, PC1_KK_W08 Potrafi omówić teorie dotyczące etiologii jąkania PC1_KK_W05, PC1_KK_W06 Zapoznał się z klasyfikacjami jąkania PC1_KK_W08 Potrafi opisać różnice między rozwojową niepłynnością mówienia a jąkaniem wczesnodziecięcym PC1_KK_W08, PC1_KS_W01, PC1_KS_W03 Zapoznał się z metodami terapii jąkania wczesnodziecięcego, jąkania i giełkotu PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04, PC1_KK_U06 Umie przeprowadzić badanie logopedyczne i postawić diagnozę PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04, PC1_KS_U04 Umie zaprojektować program terapii logopedycznej oraz konspekt zajęć jednostkowych PC1_KS_U03 Umie przeprowadzić zajęcia logopedyczne PC1_KK_K03, PC1_KK_K04 Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z zaburzeniami płynności mowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk, Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk, Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ocena przygotowanych plakatów Egzamin pisemny, w formie testu, obejmujący treści zaprezentowane w materiałach wykładowych, wykładach online i materiałach ćwiczeniowych Platforma Forms - 23 VI 2020 godzina 11.00 |
|
Pełny opis: |
ZDALNA REALIZACJA WYKŁADÓW I ĆWICZEŃ kontakt drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl WYKŁAD: 1. Rodzaje niepłynności mówienia 2. Etiologia jąkania. Klasyfikacje jąkania 3. Jąkanie wczesnodziecięce i jąkanie nabyte. Patomechanizm powstawania jąkania wczesnodziecięcego 4. Giełkot 5. Różnicowanie fizjologicznej niepłynności mówienia, jąkania i giełkotu ĆWICZENIA (lkowalczyk@aps.edu.pl): 1. Próba diagnozy pacjenta z niepłynnością mówienia 2. Opracowanie opinii na temat pacjenta z niepłynnością mówienia 3. Próba zastosowania poznanych technik terapeutycznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Adamczyk B., 1993, Terapia jąkania metodą „Echo”, [w:] T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zalewski (red), Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, Wyd. UMCS, Lublin, 1993, s. 141–145. 2. Byrne R., 1989, Pomówny o zacinaniu, PZWL, Warszawa. 3. Chęciek M., 2007, Jąkanie. Diagnoza, terapia, program, Wyd. Impuls, Kraków. 4. Szamburski K., 2012, Diagnoza niepłynnosci mówienia, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna, GWP, Sopot, s. 367-415. 5. Szamburski K., 2000, Jąkanie – przyczyna czy skutek zaburzeń emocjonalnych? Konsekwencje dla terapii, [w:] L. Gapik (red.), Postępy psychoterapii, t. III, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań. 6. Szeląg E., 1996, Neurobiologiczne korzenie jąkania, "Biuletyn Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy", z.4, s.71-82. 7. Tarkowski Z., 1999, Jąkanie, PWN, Warszawa, s. 35–47, 168–221. 8.Węsierska K., Jeziorczak B., 2016, DJ – Diagnoza jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Komlogo, Katowice. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Chęciek M. Etapy terapii w zmodyfikowanym programie psychofizjologicznej terapii jąkających się. "Logopedia", t. 24, s.41–60. 2. Góral-Półrola J., 2016, Jąkanie. Analiza procesu komunikacji słownej, Wyd. Impuls, Kraków. 3.Janeczko M., Lewandowska H., 1987, Terapia jąkania prowadzona metodą kompleksową, [w:] J. Wójtowiczowa (red.), Materiały dydaktyczne dla logopedów, Wyd. UW, Warszawa, s. 9–54. 4. Szamburski K., 1999, Analiza patomechanizmu powstawania jąkania a program terapii, "Logopedia", t. 26. 5. Szamburski K., 1996, Nerwica jąkania – inny sposób spojrzenia na problem niepłynności mówienia, "Logopedia", t. 23. 6. Szeląg E., 1996, Neurobiologiczne korzenie jąkania, "Biuletyn Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy", z.4, s.71-82. 7. Tarkowski Z., 1992, Jąkanie wczesnodziecięce, WSIP, Warszawa. 8. Tarkowski Z., 2016, Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 75-91. 9. Woźniak T., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku jakania i giełkotu, "Logopedia", t.37, s. 217-234. STRONY INTERNETOWE: www.stutteringhelp.org http://jakanielublin.pl http://demostenes.eu http://www.asha.org http://westutter.org |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: ZDALNA REALIZACJA WYKŁADÓW Przesłanie materiałów z wykładów 23 III, 30 III, 6 III Wykłady online z pomocą programu Teams 23 III, 30 III, 6 III Wskazanie dodatkowych źródeł pozyskiwania wiedzy dotyczącej tematyki wykładów Wskazówki do opracowania zadań przez studentów Mail kontaktowy: iwiecek@aps.edu.pl ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ/WARSZTATÓW: Ćwiczenia online z pomocą programu Teams (20 IV, 23 IV, 30 IV, 4 V, 7 V) Studenci (w podziale na trzy grupy) mają za zadanie stworzyć plakat informacyjny dotyczący wspierania płynności mowy dziecka (termin: do 12.06.2020) Tematy plakatów: 1. Rady dla rodziców 2. Rady dla nauczycieli 3. Rady dla kolegów i koleżanek dzieci w wieku szkolnym Plakaty zostaną wysłane do przedszkoli/szkół i/lub opublikowane na portalach społecznościowych placówek edukacyjnych. Mail kontaktowy: lkowalczyk@aps.edu.pl NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny - wykład, ćwiczenia - 30 godz. (15+15) Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 25 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.