Metody badań pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2F-MBP | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań pedagogicznych | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. PC, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. pedagogiki specjalnej (PC), (3-l) niestacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Po zakończeniu przedmiotu student: PC1_KK_W13 Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice specjalnej, opisuje procedurę postępowania badawczego PC1_KK_W13 Zna podstawowe metody badań pedagogicznych: obserwację bezpośrednią, skale szacunkowe, ankietę, wywiad, socjometrię, testy osiągnięć szkolnych, eksperyment pedagogiczny 2. UMIEJĘTNOŚCI: Po zakończeniu przedmiotu student: PC1_KK_U04 Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego PC1_KK_U04 Potrafi dobrać odpowiednią metodę/technikę/ narzędzie badawcze do założonego celu badań z uwzględnieniem wad i zalet każdego postępowania PC1_KK_U04 Potrafi zaplanować, stworzyć narzędzia badawcze i przeprowadzić badania przy pomocy w/w metod. PC1_KK_U04 Potrafi dokonać prezentacji i interpretacji wyników badań i na ich podstawie wyciągnąć wnioski oraz wskazywać kierunki dalszych badań |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Elżbieta Grabowska, Ewa Jakimowska, Marzanna Kielar, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia badań empirycznych przez: poznanie procedury postępowania badawczego oraz poznanie metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w pedagogice specjalnej | |
Pełny opis: |
1. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - dobór metod badań (obserwacyjne i eksperymentalne) - analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - uogólnienie wyników badań – wnioski 2. Specyfika nauki - kryteria odróżniające: metody poznania, przydatność, prawda, język - pojęcia (rodzaje, definiowanie, operacjonalizacja) 3. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 3.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 3.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 4. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 5. Kolokwium (praca pisemna/test) 6. Omówienie prac pisemnych– zaliczenie przedmiotu | |
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 | |
Uwagi: |
Metody ksztalcenia: metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład Pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy- prace domowe 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia badań empirycznych przez: poznanie procedury postępowania badawczego oraz poznanie metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w pedagogice specjalnej | |
Pełny opis: |
1. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - dobór metod badań (obserwacyjne i eksperymentalne) - analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - uogólnienie wyników badań – wnioski 2. Specyfika nauki - kryteria odróżniające: metody poznania, przydatność, prawda, język - pojęcia (rodzaje, definiowanie, operacjonalizacja) 3. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 3.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 3.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 4. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 5. Kolokwium (praca pisemna/test) 6. Omówienie prac pisemnych– zaliczenie przedmiotu | |
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 | |
Uwagi: |
Metody ksztalcenia: metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład Pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy- prace domowe 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia badań empirycznych przez: poznanie procedury postępowania badawczego oraz poznanie metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w pedagogice specjalnej. Pomiar efektów kształcenia: ćwiczenia: ocena dwóch prac pisemnych, ocena dwóch prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka wykład: egzamin pisemny- test jednokrotnego wyboru | |
Pełny opis: |
1. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 1.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 1.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 2. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 3. Kolokwium (praca pisemna/test) | |
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 | |
Uwagi: |
Metody kształcenia to metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład - 12 godz; ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy- prace domowe - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia badań empirycznych przez: poznanie procedury postępowania badawczego oraz poznanie metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w pedagogice specjalnej. Pomiar efektów kształcenia: ocena dwóch prac pisemnych, ocena dwóch prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka | |
Pełny opis: |
1. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - dobór metod badań (obserwacyjne i eksperymentalne) - analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - uogólnienie wyników badań – wnioski 2. Specyfika nauki - kryteria odróżniające: metody poznania, przydatność, prawda, język - pojęcia (rodzaje, definiowanie, operacjonalizacja) 3. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 3.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 3.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 4. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 5. Kolokwium (praca pisemna/test) 6. Omówienie prac pisemnych– zaliczenie przedmiotu | |
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład Pracy studenta: łącznie 60, w tym: Godziny kontaktowe - ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy- prace domowe 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia badań empirycznych przez: poznanie procedury postępowania badawczego oraz poznanie metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w pedagogice specjalnej Pomiar efektów kształcenia: ćwiczenia: ocena dwóch prac pisemnych, ocena dwóch prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka wykład: egzamin pisemny- test jednokrotnego wyboru | |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest omówieniu: - procedury badawczej pedagogiki - obserwacji bezpośredniej - skal szacunkowych - eksperymentu pedagogicznego Na ćwiczeniach omawia się: - wywiad - ankietę - socjometrię - test pedagogiczny | |
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 | |
Uwagi: |
Zajęcia mogą wykorzystywać: 1. Metody podające: wykład konwencjonalny (wprowadzenie, eksplikacja pojęć, opisy stosowania metod...); wykład problemowy (wykładowca przerywa narrację wykładu pytaniami problemowymi kierowanymi do audytorium i czeka na wypowiedzi uczestników); prezentację multimedialną podawanych treści przez wykładowcę; prezentację multimedialną wybranych zagadnień przygotowaną (indywidualnie lub grupowo) przez studentów; referaty tradycyjne. 4. Metody interaktywne: dyskusje studentów na zadany temat, dyskusję typu seminaryjnego (grupy z wykładowcą); warsztaty (grupowe przygotowywanie zadania podczas zajęć, prezentację i ocenę efektów); kontrola i omówienie prac domowych. 5. Ćwiczenia (zadania praktyczne): konstruowanie przykładów przez wykładowcę "na gorąco", wraz ze studentami; samodzielne konstruowanie przez studentów podczas zajęć przykładowych elementów planu metody (np. pytań ankietowych, zadań testowych itp); ćwiczenia grupowe interaktywne (np. przeprowadzanie wywiadu z kolegą/koleżanką podczas zajęć); 6. Metody analityczne: analiza fragmentów tekstów źródłowych; analiza i ocena prac/referatów/projektów kolegów; analiza przykładów zaplanowanych metod podanych przez wykładowcę. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe ćwiczenia 15, wykład 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy- prace domowe 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Karolina Jabłońska, Ewa Jakimowska, Renata Nguyen, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ćwiczenia: ocena prac pisemnych, ocena przygotowanych prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka, ocena jakości udziału w grupowych zadaniach praktycznych | |
Pełny opis: |
1. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 1.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 1.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 2. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 3. Kolokwium (praca pisemna/test) | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 | |
Uwagi: |
Metody kształcenia to metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie referatu, prezentacji - 5 Inne formy- prace domowe - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Elżbieta Grabowska, Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ćwiczenia: ocena prac pisemnych, ocena przygotowanych prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka, ocena jakości udziału w grupowych zadaniach praktycznych | |
Pełny opis: |
Łącznie na wykładach i ćwiczeniach 1. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 1.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 1.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 2. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 3. Kolokwium (praca pisemna/test) | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 | |
Uwagi: |
Metody kształcenia to metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia +wykład - 27 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie referatu, prezentacji - 5 Inne formy- prace domowe - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska, Ewa Jakimowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ćwiczenia: ocena prac pisemnych, ocena przygotowanych prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka, ocena jakości udziału w grupowych zadaniach praktycznych | |
Pełny opis: |
1. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 1.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 1.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 2. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 3. Kolokwium (praca pisemna/test) | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 | |
Uwagi: |
Metody kształcenia to metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie referatu, prezentacji - 5 Inne formy- prace domowe - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-03-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ćwiczenia: ocena prac pisemnych, ocena przygotowanych prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka, ocena jakości udziału w grupowych zadaniach praktycznych | |
Pełny opis: |
Łącznie na wykładach i ćwiczeniach 1. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 1.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 1.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 2. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 3. Kolokwium (praca pisemna/test) | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 | |
Uwagi: |
Metody kształcenia to metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia +wykład - 27 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie referatu, prezentacji - 5 Inne formy- prace domowe - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Karolina Jabłońska, Ewa Jakimowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ćwiczenia: ocena prac pisemnych, ocena przygotowanych prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka, ocena jakości udziału w grupowych zadaniach praktycznych | |
Pełny opis: |
1. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 1.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 1.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 2. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 3. Kolokwium (praca pisemna/test) | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 | |
Uwagi: |
Metody kształcenia to metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie referatu, prezentacji - 5 Inne formy- prace domowe - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ćwiczenia: ocena prac pisemnych, ocena przygotowanych prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka, ocena jakości udziału w grupowych zadaniach praktycznych | |
Pełny opis: |
Łącznie na wykładach i ćwiczeniach 1. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 1.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 1.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 2. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 3. Kolokwium (praca pisemna/test) | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 | |
Uwagi: |
Metody kształcenia to metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia +wykład - 27 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie referatu, prezentacji - 5 Inne formy- prace domowe - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.