Wychowanie techniczne przedszkolaków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie techniczne przedszkolaków |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Ma podstawową wiedzę dotyczącą rozwijania uzdolnień technicznych i edukacji technicznej dzieci. Zna metodykę wychowania technicznego w przedszkolu Orientuje się w publikacjach dotyczących realizacji wychowania technicznego dzieci. Dysponuje elementarną wiedzą dotyczącą funkcjonowania urządzeń technicznych z najbliższego otoczenia dziecka. Umie wdrażać dzieci do prowadzenia prostych eksperymentów i wnioskowania o tym, co się wydarzyć może. Potrafi organizować zabawy konstrukcyjne z klockami. Dysponuje umiejętnościami technicznymi koniecznymi przy pracach z papieru, materiałów przyrodniczych itp. Potrafi organizować zajęcia majsterkowania, dzięki którym dzieci budują swoją wiedzę techniczną . Potrafi rozbudzać zainteresowania dziecięce przybliżając im reguły funkcjonowania urządzeń technicznych. Potrafi kształtować u dzieci nawyki dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych podczas zajęć technicznych we współpracy z rodziną dzieci. Swoją postawą zaraża dzieci chęcią wykonywania prostych modeli technicznych, skłania do dbania o bezpieczeństwo swoje i innych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe założenia edukacji technicznej, metody pracy z dziećmi, będą ćwiczyć modele i doświadczenia techniczne oraz planować efektywne zajęcia. Zaliczenie przedmiotu będzie się odbywać w trakcie kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie. Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny). Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych. Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów. Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce. Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. 3. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; 4. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; Literatura uzupełniająca 1. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002. 2. Serie scenariuszy o tematyce technicznej publikowane na łamach czasopisma „Bliżej przedszkola” w latach 2014-2016. |
|
Uwagi: |
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody użwane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 10 godz. Przygotowanie referatu, prezentacji 10 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.