Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie techniczne przedszkolaków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-WTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie techniczne przedszkolaków
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Ma podstawową wiedzę dotyczącą rozwijania uzdolnień technicznych i edukacji technicznej dzieci.

Zna metodykę wychowania technicznego w przedszkolu

Orientuje się w publikacjach dotyczących realizacji wychowania technicznego dzieci.

Dysponuje elementarną wiedzą dotyczącą funkcjonowania urządzeń technicznych z najbliższego otoczenia dziecka.

Umie wdrażać dzieci do prowadzenia prostych eksperymentów i wnioskowania o tym, co się wydarzyć może.

Potrafi organizować zabawy konstrukcyjne z klockami.

Dysponuje umiejętnościami technicznymi koniecznymi przy pracach z papieru, materiałów przyrodniczych itp.

Potrafi organizować zajęcia majsterkowania, dzięki którym dzieci budują swoją wiedzę techniczną .

Potrafi rozbudzać zainteresowania dziecięce przybliżając im reguły funkcjonowania urządzeń technicznych.

Potrafi kształtować u dzieci nawyki dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych podczas zajęć technicznych we współpracy z rodziną dzieci.

Swoją postawą zaraża dzieci chęcią wykonywania prostych modeli technicznych, skłania do dbania o bezpieczeństwo swoje i innych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe założenia edukacji technicznej, metody pracy z dziećmi, będą ćwiczyć modele i doświadczenia techniczne oraz planować efektywne zajęcia. Zaliczenie przedmiotu będzie się odbywać w trakcie kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie.

Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny).

Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych.

Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów.

Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce.

Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.

3. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

4. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

Literatura uzupełniająca

1. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

2. Serie scenariuszy o tematyce technicznej publikowane na łamach czasopisma „Bliżej przedszkola” w latach 2014-2016.

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody użwane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 10 godz.

Przygotowanie referatu, prezentacji 10 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)