Reguły treningu twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-RTT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Reguły treningu twórczości |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W08 - Określa warunki skuteczności oddziaływania lidera na grupę. - Opracowuje wytyczne dotyczące zadań oraz sposobu wypowiedzi prowadzącego i grupy odnoszące się do treningu twórczości z komputerem w szkole podstawowej. - Rozumie i wskazuje zadania dobrego lidera. PE1_W24 - Posługuje się dostępnymi narzędziami diagnozowania predyspozycji twórczych i interpretuje uzyskane wyniki. - Zna dostępne modele treningów twórczości i potrafi znaleźć ich zastosowanie w edukacji. - Zna i wymienia znanych badaczy i teoretyków twórczości. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U03 - Podejmuje działania praktyczne związane z realizacją treningów twórczości. PE1_U07 - Planuje i konsultuje z pozostałymi członkami grupy i prowadzącym zadania treningu twórczości z komputerem używając języka specjalistycznego. - Potrafi przekazać wiedzę i umiejętności dotyczące procesów twórczych. - Stosuje różne metody aktywizujące, wpływające pozytywnie na przekaz informacji. PE1_U08 - Posługuje się literaturą z zakresu pedagogiki twórczości w celu prezentacji własnych pomysłów oraz doskonalenia własnego warsztatu. PE1_U09 - Dostrzega i uwzględnia specyfikę rozwojową dzieci i młodzieży w projektowanych i realizowanych zadaniach. - Krytycznie dobiera zadania do projektowanego przez siebie treningu twórczości. - Ocenia skuteczność dostępnych narzędzi służących rozwojowi predyspozycji twórczych wychowanków. PE1_U11 - Dostrzega wagę samorozwoju i samorealizacji w życiu własnym i wychowanków. - Projektuje i wdraża działania pedagogiczne na rzecz rozwoju postawy twórczej. - Zachęca i inspiruje do dostrzegania i podejmowania problemów natury konwergencyjnej i dywergencyjnej w różnych dziedzinach. PE1_U15 - Dostrzega i adaptuje się do potrzeb uczestników treningów twórczości. - Dostrzega i wykorzystuje intuicję w realizacji treningów twórczości. - Projektuje zadania służące ekspresji uczuć i myśli. - Zwraca uwagę na rolę wyobraźni w realizacji treningów twórczości. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jakimowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: - ocena prezentacji założeń poszczególnych treningów (referatów): ich walorów dydaktycznych. -ocena notki z prezentacji: walorów dydaktycznych, poprawności merytorycznej, jasności wypowiedzi - ocena projektu treningu twórczości „Trening twórczości w dobie pandemii”: umiejętnego sięgania do wzorów zadań, spójności, oryginalności, pomysłowości poszczególnych zadań. ocena teoretycznego opracowania poszczególnych zadań. Projekt oceniany wg skali standardowej 2-5 - ocena sprawności przeprowadzenia ćwiczeń, zaangażowania, sprawności opracowania wyników i opracowania pisemnego (złożenie projektu na skrzynkę w PLIKACH) Ocena wg. skali 2-5 |
|
Pełny opis: |
1. Organizacja pracy zdalnej; omówienie tematyki zajęć i sposobu zaliczenia; 2. Trening twórczości wg. E. Nęcki – założenia teoretyczne 3. Trening twórczości wg. E. Nęcki – docelowe aspekty treningu: umiejętności interpersonalne (klimat grupowy – porozumiewanie się -współdziałanie ); 4. Trening twórczości wg. E. Nęcki – docelowe aspekty treningu: Zdolności (abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, rozumowanie dedukcyjne, analogie, metaforyzowanie, transformowanie); 5. Trening twórczości wg. E. Nęcki – docelowe aspekty treningu: motywacje (katalog motywów; ciekawość poznawcza, potrzeba naprawiania; inne); przezwyciężanie przeszkód (widzenie inaczej – osłabienie autocenzury – twórcza samoocena – nowa rola) 6. Reguły treningu twórczości wg. A. Góralskiego 7. Trening kreatywności A. Bieli – założenia i etapy. Trening kreatywności A. Bieli – metoda pięciu kroków 8. Trening kreatywności A. Bieli - docelowe aspekty treningu: kreatywność na rzecz samorozwoju; kreatywność w relacjach. 9. 9-14 Prezentacja projektu: Trening twórczości w dobie pandemii. (w parach) |
|
Literatura: |
Literatura: Nęcka E. Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2005 Biela A. Trening kreatywności, Edgard, Warszawa 2015 Góralski A; Reguły treningu twórczości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
Wszystkie zajęcia synchroniczne, w aplikacji Teams. Metody: - opracowanie zagadnień z literatury i prezentacja na zajęciach przez studentów - ustrukturalizowana notka z przeprowadzonego omówienia - projekt treningu twórczości - przeprowadzenie ćwiczeń podczas zajęć przez studentów LINK:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a116a68fc7322482f87d149aadd4ee957%40thread.tacv2/conversations?groupId=78abf55e-d639-4df3-8000-d88301a970dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.