Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Reguły treningu twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-RTT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Reguły treningu twórczości
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE1_W08

- Określa warunki skuteczności oddziaływania lidera na grupę.

- Opracowuje wytyczne dotyczące zadań oraz sposobu wypowiedzi prowadzącego i grupy odnoszące się do treningu twórczości z komputerem w szkole podstawowej.

- Rozumie i wskazuje zadania dobrego lidera.

PE1_W24

- Posługuje się dostępnymi narzędziami diagnozowania predyspozycji twórczych i interpretuje uzyskane wyniki.

- Zna dostępne modele treningów twórczości i potrafi znaleźć ich zastosowanie w edukacji.

- Zna i wymienia znanych badaczy i teoretyków twórczości.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U03

- Podejmuje działania praktyczne związane z realizacją treningów twórczości.

PE1_U07

- Planuje i konsultuje z pozostałymi członkami grupy i prowadzącym zadania treningu twórczości z komputerem używając języka specjalistycznego.

- Potrafi przekazać wiedzę i umiejętności dotyczące procesów twórczych.

- Stosuje różne metody aktywizujące, wpływające pozytywnie na przekaz informacji.

PE1_U08

- Posługuje się literaturą z zakresu pedagogiki twórczości w celu prezentacji własnych pomysłów oraz doskonalenia własnego warsztatu.

PE1_U09

- Dostrzega i uwzględnia specyfikę rozwojową dzieci i młodzieży w projektowanych i realizowanych zadaniach.

- Krytycznie dobiera zadania do projektowanego przez siebie treningu twórczości.

- Ocenia skuteczność dostępnych narzędzi służących rozwojowi predyspozycji twórczych wychowanków.

PE1_U11

- Dostrzega wagę samorozwoju i samorealizacji w życiu własnym i wychowanków.

- Projektuje i wdraża działania pedagogiczne na rzecz rozwoju postawy twórczej.

- Zachęca i inspiruje do dostrzegania i podejmowania problemów natury konwergencyjnej i dywergencyjnej w różnych dziedzinach.

PE1_U15

- Dostrzega i adaptuje się do potrzeb uczestników treningów twórczości.

- Dostrzega i wykorzystuje intuicję w realizacji treningów twórczości.

- Projektuje zadania służące ekspresji uczuć i myśli.

- Zwraca uwagę na rolę wyobraźni w realizacji treningów twórczości.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jakimowska
Prowadzący grup: Ewa Jakimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

- ocena prezentacji założeń poszczególnych treningów (referatów): ich walorów dydaktycznych.

-ocena notki z prezentacji: walorów dydaktycznych, poprawności merytorycznej, jasności wypowiedzi

- ocena projektu treningu twórczości „Trening twórczości w dobie pandemii”: umiejętnego sięgania do wzorów zadań, spójności, oryginalności, pomysłowości poszczególnych zadań. ocena teoretycznego opracowania poszczególnych zadań. Projekt oceniany wg skali standardowej 2-5

- ocena sprawności przeprowadzenia ćwiczeń, zaangażowania, sprawności opracowania wyników i opracowania pisemnego (złożenie projektu na skrzynkę w PLIKACH)

Ocena wg. skali 2-5

Pełny opis:

1. Organizacja pracy zdalnej; omówienie tematyki zajęć i sposobu zaliczenia;

2. Trening twórczości wg. E. Nęcki – założenia teoretyczne

3. Trening twórczości wg. E. Nęcki – docelowe aspekty treningu: umiejętności interpersonalne (klimat grupowy – porozumiewanie się -współdziałanie );

4. Trening twórczości wg. E. Nęcki – docelowe aspekty treningu: Zdolności (abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, rozumowanie dedukcyjne, analogie, metaforyzowanie, transformowanie);

5. Trening twórczości wg. E. Nęcki – docelowe aspekty treningu: motywacje (katalog motywów; ciekawość poznawcza, potrzeba naprawiania; inne); przezwyciężanie przeszkód (widzenie inaczej – osłabienie autocenzury – twórcza samoocena – nowa rola)

6. Reguły treningu twórczości wg. A. Góralskiego

7. Trening kreatywności A. Bieli – założenia i etapy.

Trening kreatywności A. Bieli – metoda pięciu kroków

8. Trening kreatywności A. Bieli - docelowe aspekty treningu: kreatywność na rzecz samorozwoju; kreatywność w relacjach.

9. 9-14

Prezentacja projektu: Trening twórczości w dobie pandemii. (w parach)

Literatura:

Literatura:

Nęcka E. Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2005

Biela A. Trening kreatywności, Edgard, Warszawa 2015

Góralski A; Reguły treningu twórczości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010

Uwagi:

Wszystkie zajęcia synchroniczne, w aplikacji Teams.

Metody:

- opracowanie zagadnień z literatury i prezentacja na zajęciach przez studentów

- ustrukturalizowana notka z przeprowadzonego omówienia

- projekt treningu twórczości

- przeprowadzenie ćwiczeń podczas zajęć przez studentów

LINK:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a116a68fc7322482f87d149aadd4ee957%40thread.tacv2/conversations?groupId=78abf55e-d639-4df3-8000-d88301a970dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)