Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-RMG1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PEP1_W04 Ma podstawową wiedzę na w zakresie wybranych filozoficznych, psychologicznych i społecznych koncepcji człowieka oraz jego rozwoju (biologicznego, psychologicznego i społecznego) stanowiącą teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej. PEP1_W14 Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej, zorientowaną na zastosowanie w praktycznej działalności pedagogicznej w obszarze studiowanej specjalności. PEP1_W15 Ma uporządkowaną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w wybranych obszarach działalności pedagogicznej związanych ze studiowaną specjalnością. PEP1_U02 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagog- giki i powiązanych z nią dyscyplin oraz praktyki dla analizowania i interpretowania wybranych problemów pedagogicznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. PEP1_U03 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin oraz praktyki do diagnozowania, projektowania i realizowania działań pedagogicznych związanych ze studiowaną specjalnością. PEP1_U05 Potrafi diagnozować i prognozować sytuację życiową jednostek oraz planować i realizować działania praktyczne w wybranym obszarze działalności pedago- gicznej. PEP1_U11 Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogi- ki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, w języku ojczystym i obcym. PEP1_K03 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT WYK
CW
CW
CW
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska, Agnieszka Piechowicz | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Agnieszka Piechowicz, Beata Szurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: aktywny udział na zajęciach, czytanie zadanej literatury, opracowanie prac zaliczeniowych |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Periodyzacja rozwoju mowy. Przyswajanie mowy dzieci 3-, 4-, 5-, 6-letnich. Funkcje mowy. 2. Teoretyczne podstawy nabywania języka w różnych ujęciach: teorie uczenia się i wpływu społecznego (koncepcje behawiorystyczne), natywistyczna teoria Noama Chomsky'ego, konstruktywizm – teorie: Jeana Piageta, Lwa Wygotsky’iego, Jerome'a Brunera 3. Zaburzenia i zakłócenia rozwoju mowy - różnice, wybrane rodzaje. 4.Gotowość do nauki czytania i pisania - definicja, zakres. Pojęcie świadomości pisma. 5. Czytania i pisanie - definicje, ujęcia. Mowa pisana – jej znaczenie dla rozwoju dziecka. Treści ćwiczeń: 1. Przesiewowe badania wykrywania zaburzeń rozwoju mowy 2. Wspieranie rozwoju mowy - rodzaje działań, częstotliwość, zalecenia do realizacji. 3. Nauczycielska diagnoza gotowości do nauki czytania i pisania. Wspieranie gotowości do nauki czytania i pisania 4. Metody stymulowania gotowości do nauki czytania i pisania |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: E. Słodownik-Rycaj, O mowie dziecka. Jak zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju (rozdz.1 i 2) L. Kaczmarek, Nasze dziecko uczy się mowy (rozdz.: Okresy kształtowania się mowy dziecka) D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu (rozdz.: Dbałość o rozwój mowy. Wspomaganie dzieci w dłuższych i logicznych wypowiedziach oraz korygowanie ewentualnych zaburzeń mowy) A. Brzezińska, Czytanie i pisanie - nowy język dziecka (część 1, par.: 2.1, 2.2), D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (rozdz. 1) M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu Mam 6 lat. Przewodnik dla nauczyciela, Praca zbiorowa (część 1) Literatura uzupełniająca: D. Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym E. Słodownik-Rycaj,Gry i zabawy językowe, Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka G. Krasowicz-Kupis, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka I. Koźmińska, E. Olszewska, Wychowanie przez czytanie E. Roszyńska, Nauka czytania czy kształtowanie gotowości do czytania... [w:] Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. M. Kotarba-Kańczugowska (red.), Wydawnictwo APS 2012 (rozdział 4) |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 15 W + 15 godzin laboratoria/warsztaty+15 godzin warsztaty liczba godzin potrzebnych do przygotowanie się do zajęć: 10 przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: aktywny udział na zajęciach, czytanie zadanej literatury, opracowanie prac zaliczeniowych |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Periodyzacja rozwoju mowy. Przyswajanie mowy dzieci 3-, 4-, 5-, 6-letnich. Funkcje mowy. 2. Teoretyczne podstawy nabywania języka w różnych ujęciach: teorie uczenia się i wpływu społecznego (koncepcje behawiorystyczne), teoria dwóch kodów językowych Basila Bernsteina, natywistyczna teoria Noama Chomsky'ego, konstruktywizm – teorie: Jeana Piageta, Lwa Wygotsky’iego, Jerome'a Brunera 3. Zaburzenia i zakłócenia rozwoju mowy - różnice, wybrane rodzaje. 4.Gotowość do nauki czytania i pisania - definicja, zakres. Pojęcie świadomości pisma. 5. Czytania i pisanie - definicje, ujęcia. Mowa pisana – jej znaczenie dla rozwoju dziecka. Treści ćwiczeń: 1. Przesiewowe badania wykrywania zaburzeń rozwoju mowy 2. Wspieranie rozwoju mowy - rodzaje działań, częstotliwość, zalecenia do realizacji. 3. Nauczycielska diagnoza gotowości do nauki czytania i pisania. Wspieranie gotowości do nauki czytania i pisania 4. Metody stymulowania gotowości do nauki czytania i pisania |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: E. Słodownik-Rycaj, O mowie dziecka. Jak zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju (rozdz.1 i 2) L. Kaczmarek, Nasze dziecko uczy się mowy (rozdz.: Okresy kształtowania się mowy dziecka) D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu (rozdz.: Dbałość o rozwój mowy. Wspomaganie dzieci w dłuższych i logicznych wypowiedziach oraz korygowanie ewentualnych zaburzeń mowy) A. Brzezińska, Czytanie i pisanie - nowy język dziecka (część 1, par.: 2.1, 2.2), D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (rozdz. 1) M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu Mam 6 lat. Przewodnik dla nauczyciela, Praca zbiorowa (część 1) Literatura uzupełniająca: D. Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym E. Słodownik-Rycaj,Gry i zabawy językowe, Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka G. Krasowicz-Kupis, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka I. Koźmińska, E. Olszewska, Wychowanie przez czytanie E. Roszyńska, Nauka czytania czy kształtowanie gotowości do czytania... [w:] Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. M. Kotarba-Kańczugowska (red.), Wydawnictwo APS 2012 (rozdział 4) |
|
Uwagi: |
liczba godzin kontaktowych: 9 W + 15 ćwiczenia liczba godzin potrzebnych di przygotowanie się do zajęć: 20 przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15 Punkty ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.