Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PER | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej w klasach I-III | ||
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) niestacjonarne I st. Obowiązkowe dla III r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) stacjonarne I st. |
||
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | ||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Podstawa programowa edukacji przyrodniczej – przygotowanie scenariuszy Przyroda ożywiona i nieożywiona Królestwo roślin Królestwo zwierząt Grzyby i porosty Ochrona środowiska w edukacji wczesnoszkolnej – podstawowe pojęcia Ochrona środowiska w edukacji zdrowotnej Dydaktyka przyrody w ujęciu historycznym Cele kształcenia Metody w edukacji przyrodniczej Projektowanie zajęć i przedsięwzięć przyrodniczych Zajęcia na terenowych ścieżkach przyrodniczych Ocena i ewaluacja zajęć przyrodniczych Prezentacja scenariuszy zajęć |
||
Pełny opis: |
Zapoznanie się z Podstawa programową w zakresie edukacji przyrodniczej – przygotowanie scenariuszy - budowa konspektu i scenariusza zajęć z dziećmi. Rozpoznawanie i klasyfikacja elementów przyrody ożywionej i nieożywionej Królestwa organizmów żywych. Poznanie przedstawicieli głównych grup Królestwa roślin - mszaki, paprotniki, rośliny nagonasienne i okrytonasienne. Rozpoznawanie podstawowych gatunków. Królestwo zwierząt - bezkręgowce i kręgowce. Rozpoznawanie i charakterystyka zwierząt domowych. Opieka nad zwierzętami. Grzyby i porosty znaczenie dla środowiska Ochrona środowiska w edukacji wczesnoszkolnej – podstawowe pojęcia ekologiczne. Ochrona środowiska w edukacji zdrowotnej Dydaktyka przyrody w ujęciu historycznym. Metodyka wczesnoszkolnej edukacji przyrodniczej.. Cele kształcenia i kompetencje społeczne ucznia. Metody w edukacji przyrodniczej (słowne, poglądowe, aktywizujące, doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze. Projektowanie zajęć i przedsięwzięć przyrodniczych Zajęcia na terenowych ścieżkach przyrodniczych Ocena i ewaluacja zajęć przyrodniczych Prezentacja scenariuszy zajęć |
||
Literatura: |
LITERATURA http://warszawa.rdos.gov.pl/formy-ochrony-przyrody - http://www.um.warszawa.pl/aktualnosci/aleja-tysi-ca-lip - http://crfop.gdos.gov.pl/CRFOP/mocy ustaw - UNESCO a Dekada Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, http://www.unesco.pl/edukacja/dekada-edukacji-nt-zrownowazonego-rozwoju/unesco-a-zrownowazony-rozwoj/ - UNIC Warsaw, Zrównoważony rozwój – cele, http://www.unic.un.org.pl/zrownowazony-rozwoj- ---cele/szczyt Teresa Parczewska* W STRONĘ PRZYRODY: O NORWESKICH PRAKTYKACH EDUKACJI NA ZEWNĄTRZ (PDF) A. Batorczak (red.) Rozwój zrównoważony na co dzień, Visegrad Fund, Warszawa 2017 S. Elbanowska-Ciemuchowska, Doświadczenia małego odkrywcy, Wyd. Juka Warszawa, 2011 Adel Faber,E. Mazlish, Jak mówić żeby dzieci się uczyły, Media Rodzina, Poznań, 2006 J. Kasperkowiak, Taka piękna jest przyroda, Wyd. Skrzat, Kraków 2010 A. Korwin-Szymanowska,E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 T. Parczewska, Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin, 2009 Chauvel, D., Michel, V. (1999). Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Warszawa: Wyd. Cyklady. Fiutowska, T. (2003). Smyk się bawi, smyk się śmieje... Autorski program kształcenia i wychowania sześciolatka. Warszawa: Oficyna "ADAM". Podstawa Programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Potyrała, K. (2001). Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Kraków: Wyd. Nauk. UP. Potyrała, K., Walosik, A. (2011). Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, podręcznik akademicki. Kraków: Wyd. Kubajak. Stawiński, W. (2006). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Kraków: PWN. Tuszyńska, L. (2006). Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa: Wyd. WSP-TWP. Życie szkoły, czasopismo dla nauczycieli. S. Elbanowska-Ciemuchowska, Doświadczenia małego odkrywcy, Wyd. Juka Warszawa, 2011 Adel Faber,E. Mazlish, Jak mówić żeby dzieci się uczyły, Media Rodzina, Poznań, 2006 J. Kasperkowiak, Taka piękna jest przyroda, Wyd. Skrzat, Kraków 2010 |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok: WIEDZA PE1_W16 - ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, PE1_W23 - posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji wczesnoszkolnej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ,/b> PE1_K04 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kształcenie synchroniczne za pomocą aplikacji TEAMS. Wykład - prezentacje multimedialne. Ocena średnia z kolokwium - ustne w środku semestru. Test wiedzy za pomocą aplikacji Forms Grupa otrzymuje link do zajęć w za pomocą USOSaplikacji Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kołodziejska, Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę. Ocena końcowa stanowi średnią czterech ocen cząstkowych. Formy zaliczenia: praca zespołowa - prezentacja multimedialna na wybrany temat (losowanie przydziału) oraz przeprowadzenie i przedstawienie eksperymentu, symulacji lub obserwacji o charakterze przyrodniczym, praca zespołowa - album multimedialny zaliczenie indywidualne - rozpoznawanie wybranych gatunków roślin i zwierząt poznanych w czasie zajęć. Rozpoznawanie obiektów ze zdjęć na zajęciach końcowych. praca indywidualna charakterystyka wylosowanego ssaka + twórcze działanie artystyczne. | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zapoznanie się z podstawą programową m.in. w zakresie edukacji przyrodniczej. Zapoznanie się z treściami dotyczącymi eksperymentów/doświadczeń oraz obserwacji przyrodniczych, jakimi rządzą się prawami. Prowadzenie dziennika podstawowych obserwacji meteorologicznych oraz obserwacji procesu krystalizacji soli. 1. Rośliny i zwierzęta żyjące w najbliższym otoczeniu. Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew w naturze - zajęcia w terenie. 2.Budowa i funkcje organów roślinnych w aspekcie przystosowań środowiskowych. Informacje podstawowe. 3. Zjawiska fenologiczne związane z porami roku. Podstawy z meteorologii. Wybrane aspekty. 4.Obserwacje i lub symulacje i wybrane, proste doświadczenia przyrodnicze, analiza i wiązanie przyczyny ze skutkiem; 5.Zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych. Sposoby zachowania się w przypadku zjawisk takich jak: (burza, huragan, powódź, pożar). 6. Działania twórcze, edukacja przyrodnicza - integracja treści 7. Przygotowanie i przeprowadzenie pokazu prezentacji na zadany temat. 8. Zaliczenie rozpoznawania wybranych gatunków: drzew, krzewów, ptaków, owadów, roślin zielnych. | |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: - Budniak A., 2010, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków - Domka L. 2001, Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, PWN, Warszawa-Poznań - Dymara B., Michałowski S., Wollman – Mazurkiewicz L., 2000, Dziecko w świecie przyrody. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków - Parczewska T., 2005, Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas I-III. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin - Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, - Piaget J., 2011, Mowa i myślenie dziecka. PWN, Warszawa - Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie. literatura uzupełniająca: - Jąder M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wyd. Impuls, Kraków 2009 - Tuszyńska L. (red.) 2010, Edukacja środowiskowa w społeczeństwie wiedzy. Wydział Biologii UW, Warszawa - googl scholar - dok.pdf: Knopik M. - 2014 - sawg.pl; Twórcze umysły. Edukacja ku kreatywności. Domagała-Zyśk E., Knopik M., Knopik T., Kucharska B .- drw.lechaa.pl Doświadczam-rozumiem-wiem. Lublin 2012, Przykładowe przewodniki do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico - Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora.Wyd. RM, wyd.II - Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico - Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico - Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico - Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico - Dodatkowe materiały i pomoce dydaktyczne studenci otrzymują od prowadzącego na maila grupowego indywidualnie jako grupa ćwiczeniowa | |
Uwagi: |
ECTS-5 dla ćwiczeń -3: 45h-godziny kontaktowe 20h-przygotowanie do zajęć w zespołach zadaniowych-wykonanie konkretnych działań. zapoznanie się z literaturą tematu. 10h - praca nad pozostałymi zadaniami, analiza dokumentów, wykonanie indywidualnie zadań, itd zapoznanie się z literaturą tematu. 15h- Przygotowanie się do zaliczenia. zapoznanie się z literaturą tematu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kołodziejska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska, Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu jest sukcesywnym wypracowywaniem rozwiązań, końcowych efektów w obszarze działań prowadzonych indywidualnie i zespołowo Formy zaliczenia: praca zespołowa - prezentacja multimedialna na wybrany temat oraz przeprowadzenie i przedstawienie eksperymentu, symulacji lub obserwacji o charakterze przyrodniczym, prowadzenie obserwacji przyrodniczych - prowadzenie dziennika obserwacji przyrodniczych - działania indywidualne praca zespołowa - przyrodniczy album multimedialny (jesień/zima) przygotowanie charakterystyk wybranych gatunków zwierząt, prezentacja na forum. | |
Pełny opis: |
Przyroda ożywiona i nieożywiona - działania poznawcze. Prowadzenie obserwacji w terenie (środowisku przyrodniczym). Prowadzenie symulacji m.in. zjawisk meteorologicznych, zachodzących w środowisku przyrodniczym. Prowadzenie obserwacji, eksperymentów przyrodniczych, prezentacja i dyskusja nad uzyskanymi wynikami i dochodzeniem do nich. Poznawanie wielozmysłowe w obszarze edukacji przyrodniczej. Konstruowanie pytań. Przygotowywanie przykładowych pomocy dydaktycznych i rozwiązań dydaktycznych w obszarze edukacji przyrodniczej. Prezentacja przykładowych rozwiązań dydaktycznych Integrowanie treści. Wykorzystywanie różnych aktywnych metod i technik w prowadzeniu edukacji przyrodniczej. Wykorzystywanie różnych dostępnych pomocy, do realizacji w edukacji wczesnej, edukacji przyrodniczej. | |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: -Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. - Budniak A., 2010, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków - Domka L. 2001, Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, PWN, Warszawa-Poznań -Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52. - Dymara B., Michałowski S., Wollman – Mazurkiewicz L., 2000, Dziecko w świecie przyrody. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków -Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. - Parczewska T., 2005, Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas I-III. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin - Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, - Piaget J., 2011, Mowa i myślenie dziecka. PWN, Warszawa - -Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. - Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie. literatura uzupełniająca: - Jąder M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wyd. Impuls, Kraków 2009 - Tuszyńska L. (red.) 2010, Edukacja środowiskowa w społeczeństwie wiedzy. Wydział Biologii UW, Warszawa - googl scholar - dok.pdf: Knopik M. - 2014 - sawg.pl; Twórcze umysły. Edukacja ku kreatywności. Domagała-Zyśk E., Knopik M., Knopik T., Kucharska B .- drw.lechaa.pl Doświadczam-rozumiem-wiem. Lublin 2012, Przykładowe przewodniki do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico - Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora.Wyd. RM, wyd.II - Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico - Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico - Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico - Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico - Dodatkowe materiały i pomoce dydaktyczne studenci otrzymują od prowadzącego na maila grupowego indywidualnie jako grupa ćwiczeniowa | |
Uwagi: |
ECTS-5 dla ćwiczeń -3: 45h-godziny kontaktowe 25h-praca własna studenta, m.in. przygotowanie do zajęć w zespołach zadaniowych-wykonanie konkretnych działań. zapoznanie się z literaturą tematu. 20h - własna praca nad pozostałymi zadaniami, min. indywidualnymi, analiza dokumentów, wykonanie indywidualnie zadań, zapoznanie się z literaturą tematu. Dla wykładu - 2 30h- godziny kontaktowe 30h praca własna studenta, praca z literaturą przedmiotu, przygotowanie do egzaminu wykład i ćwiczenia prowadzone są w sposób synchroniczny z użyciem aplikacji MS-TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska, Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
dla ćwiczeń Zaliczenie przedmiotu jest sukcesywnym wypracowywaniem rozwiązań, końcowych efektów w obszarze działań prowadzonych indywidualnie i zespołowo Formy zaliczenia: praca zespołowa - prezentacja multimedialna na wybrany temat oraz przeprowadzenie i przedstawienie eksperymentu, symulacji lub obserwacji o charakterze przyrodniczym, wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych. | |
Pełny opis: |
dla ćwiczeń Przyroda ożywiona i nieożywiona - działania poznawcze. Prowadzenie obserwacji w terenie (środowisku przyrodniczym). Poznawanie wielozmysłowe w obszarze edukacji przyrodniczej. Prowadzenie wybranych symulacji m.in. zjawisk meteorologicznych, zachodzących w środowisku przyrodniczym. Prowadzenie wybranych obserwacji, eksperymentów przyrodniczych, prezentacja i dyskusja nad uzyskanymi wynikami i dochodzeniem do nich. Konstruowanie pytań. Przygotowywanie przykładowych pomocy dydaktycznych i rozwiązań dydaktycznych w obszarze edukacji przyrodniczej. Prezentacja przykładowych rozwiązań dydaktycznych Integrowanie treści. Wykorzystywanie różnych aktywnych metod i technik w prowadzeniu edukacji przyrodniczej. Wykorzystywanie różnych dostępnych pomocy, do realizacji w edukacji wczesnej, edukacji przyrodniczej. | |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: - Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. - Budniak A., 2010, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków -Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52. - Domka L. 2001, Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, PWN, Warszawa-Poznań - Dymara B., Michałowski S., Wollman – Mazurkiewicz L., 2000, Dziecko w świecie przyrody. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków -Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. - Parczewska T., 2005, Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas I-III. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin - Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, - Piaget J., 2011, Mowa i myślenie dziecka. PWN, Warszawa - Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. - Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie. literatura uzupełniająca: - Jąder M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wyd. Impuls, Kraków 2009 - Tuszyńska L. (red.) 2010, Edukacja środowiskowa w społeczeństwie wiedzy. Wydział Biologii UW, Warszawa - googl scholar - dok.pdf: Knopik M. - 2014 - sawg.pl; Twórcze umysły. Edukacja ku kreatywności. Domagała-Zyśk E., Knopik M., Knopik T., Kucharska B .- drw.lechaa.pl Doświadczam-rozumiem-wiem. Lublin 2012, Przykładowe przewodniki do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico - Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora.Wyd. RM, wyd.II - Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico - Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico - Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico - Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico - Dodatkowe materiały i pomoce dydaktyczne studenci otrzymują od prowadzącego na maila grupowego indywidualnie jako grupa ćwiczeniowa | |
Uwagi: |
wykład i ćwiczenia prowadzone są w sposób synchroniczny z użyciem aplikacji MS-TEAMS Dla wykładu - 2 ECTS 9h- godziny kontaktowe 41h praca własna studenta, praca z literaturą przedmiotu, przygotowanie do egzaminu Dla ćwiczeń 3 ECTS 15h- godziny kontaktowe 60h- praca własna studenta, m.in. przygotowanie do zajęć w zespołach zadaniowych-wykonanie konkretnych działań. zapoznanie się z literaturą tematu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.