Podstawy ergonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PEG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ergonomii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W15 - Ma podstawową wiedzę o zachowaniu się człowieka w środowisku i na stanowisku pracy zgodnie z zasadami ergonomii. PE1_W17 - Ma poszerzoną wiedzę ergonomicznych uwarunkowaniach bezpieczeństwa i higieny pracy w środowisku pracy, w tym w zakładach pracy oraz instytucjach edukacyjnych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę w zakresie stosowania zasad ergonomii w środowisku materialnym, jako sprzyjających zdrowiu i życiu ludzkiemu. PE1_U04 - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności z zakresu ergonomii na stanowisku pracy, korzystając z różnych źródeł, w tym z Internetu. PE1_U06 - Potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy związane z ergonomią pracy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu ergonomii, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Bluszcz | |
Prowadzący grup: | Justyna Bluszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć: tryb pracy tradycyjnej i zdalnej, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć: tryb pracy tradycyjnej i zdalnej, - prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe): tryb pracy tradycyjnej i zdalnej, - ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń): tryb pracy tradycyjnej i zdalnej |
|
Pełny opis: |
Treści programowe wykładów: Zagadnienia obejmujące treści wykładów (linki do źródeł) zostały po 25.03.2020 r. przesłane grupie za pośrednictwem poczty elektronicznej, a następnie przed zaliczeniem zamieszczone w grupie Podstawy ergonomii - II rok, specj. EDB w aplikacji MS Teams. 1. Pojęcie ergonomii, relacja człowiek-obiekt techniczny 2. Zagadnienie humanocentryzmu w organizacji pracy 3. Obciążenia fizyczne na stanowisku pracy 4. Dobre praktyki przy obciążeniach fizycznych 5. Obciążenia psychiczne na stanowisku pracy 6. Stres na stanowisku pracy 7. Struktura przestrzenna stanowiska pracy 8. Zła postawa ciała i jej konsekwencje 9. Siedzące stanowisko pracy 10. Dynamiczne miejsce pracy 11. Jak dbać o własne ciało 12. Ergonomia w komunikacji interpersonalnej 13. Ergonomia prezentacji Tematyka ćwiczeń: 1. Struktura przestrzenna stanowiska pracy 2. Obciążenia fizyczne na stanowisku pracy 3. Obciążenia psychiczne na stanowisku pracy 4. Stres w miejscu pracy 5. Czynnik ludzki w bezpieczeństwie pracy |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty, OWPW, Warszawa 2015. Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, wyd. PZWL, Warszawa 2006 (frag.). Kalat James W., Biologiczne podstawy psychologii, Warszawa 2006 (frag.). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 2005. Górska E., Lewandowski J., Podstawy zarządzania i kształtowania środowiska pracy, OWPW, Warszawa 2002. Lewandowski J., Zarządzanie bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie, WPŁ, Łódź, 2000. Lewandowski J., Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie, WPŁ, Łódź 2000. Wykowska M., Ergonomia, Wyd. AGH, Kraków 1994. Zimbardo P.G., Gerrig R.J., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2008. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny - tryb pracy tradycyjnej - dyskusja związana z wykładem - tryb pracy tradycyjnej - burza mózgów - tryb pracy tradycyjnej i (od 25.03.2020) zdalnej - analiza tekstów źródłowych - tryb pracy tradycyjnej i (od 25.03.2020) zdalnej - praca z tekstem (źródła naukowe, artykuły, raporty) - tryb pracy tradycyjnej i (od 25.03.2020) zdalnej - objaśnienie (instrukcje do ćwiczeń, zadań problemowych) - tryb pracy tradycyjnej i (od 25.03.2020) zdalnej - ćwiczenia praktyczne - tryb pracy tradycyjnej i (od 25.03.2020) zdalnej - dyskusja dydaktyczna - tryb pracy tradycyjnej i (od 25.03.2020) zdalnej NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz. Przygotowanie referatu, mini-projektu 15 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej wykłady i ćwiczenia odbywają się w aplikacji MS Teams w grupie: Podstawy ergonomii - II rok, specj. EDB Szczegóły zajęć w aplikacji MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.