Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji muzycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MEM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji muzycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

DZ-PE-1

PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu edukacji muzycznej.

PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji muzycznej.

PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w zdobywaniu wiedzy z zakresu edukacji muzycznej.

ZZ-PE-1

PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu edukacji muzycznej.

PE1_U09 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji muzycznej

PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w zdobywaniu wiedzy z zakresu edukacji muzycznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Pietruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Jastrzębska-Krajewska
Prowadzący grup: Zuzanna Jastrzębska-Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie ustne/pisemne, przygotowanie zajęć umuzykalniających (nagranie) plus omówienie (wraz ze scenariuszem)

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawy wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu umuzykalniania dzieci w wieku przedszkolnym.

Pełny opis:

zagadnienia teoretyczne

1. Podstawy programowe MEN – Edukacja przedszkolna (zakresy: Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem, Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec), Edukacja wczesnoszkolna – I etap edukacyjny, klasy I-III (w zakresie edukacji muzycznej.)

2. Formy edukacji muzycznej – przedszkole, szkoła podstawowa.

3. Zarys wybranych koncepcji wychowania muzycznego (C. Orff, E. Jaques-Dalcroze, Z. Kodaly, B. Strauss)

4. Rozwój dyspozycji muzycznych i ruchowych; możliwości słuchowo-głosowo-ruchowe dzieci na poszczególnych etapach rozwoju.

5. Dobór piosenek, zabaw muzyczno-ruchowych, tańców, utworów do słuchania stosownych do wieku i możliwości percepcyjnych i fizycznych dziecka.

6. Korelacja działań muzyczno-ruchowych z innymi działaniami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole.

7. Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia muzyczno-ruchowe w przedszkolu i w szkole.

8. Budowa konspektu zajęć umuzykalniających: cele i formy prowadzenia zajęć, pomoce dydaktyczne, opis ćwiczeń.

9. Literatura przedmiotu: poradniki metodyczne dla nauczycieli, zbiory piosenek, zbiory z opisami tańców i zabaw muzycznych, itp.

zagadnienia praktyczne

1. Konspekty/pojedyncze ćwiczenia dotyczące wybranych problemów metodycznych dla różnych grup przedszkolnych – tworzenie, omawianie z komentarzem.

2. Zadania praktyczne: wykonywanie ćwiczeń muzyczno-ruchowych (ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne, tańce dla dzieci: narodowe, regionalne, integracyjne), śpiewanie piosenek dziecięcych, gra na instrumentach szkolnych, aktywne słuchanie muzyki.

Literatura:

Eliot L., Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach

życia, Media Rodzina, Poznań, 2003,

 Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., PROGRAM wspomagania rozwoju,

wychowania i edukacji starszych przedszkolaków (czterolatków i pięciolatków), Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2007

Jastrzębska-Krajewska Z., Stymulowanie muzyką rozwoju umysłowego maluchów [w: Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów żłobkowych i nauczycieli w przedszkolach, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska], Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.

Jastrzębska-Krajewska Z., Sześciolatki w przedszkolu. Jak rozwijać ich umysły i należycie przygotować do szkoły? Autorski program edukacyjny i szkice metodyczne, cz. 13 [Praca zbiorowa pod redakcją prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej Sześciolatki w przedszkolu. Jak rozwijać ich umysły i należycie przygotować do szkoły? Autorski program edukacyjny i szkice metodyczne], Dodatek stanowi integralną część miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA  (4.199/2018 – materiały na maj), Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2018.

 Manturzewska M., Kamińska B., Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP,

Warszawa 1990,

 Nadolna U., Stącel-Winiarska B., Barwy pór roku – scenariusze uroczystości w

przedszkolu, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków 2011,

 Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1983

 Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989,

 Sacher W.A., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999,

 Smoczyńska U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Wydawnictwo Pani Twardowska, Warszawa 2012,

 Sourian, Wpływ muzyki na rozwój na rozwój psychiczny dziecka ,w: Wychowanie

przez sztukę], red. I. Wojnar, PZWS, Warszawa 1995.

 Stadnicki A., Tańce integracyjne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011.

 Tomkowska J., Tańczące dźwięki, Centrum Kultury Muzycznej,

 Trias T., Perez S., Filella E., 150 rytmicznych zabaw dla dzieci, Wydawnictwo Centrum Edukacji Dziecięcej, Papilon, Poznań 2012

Od 13.03.2020 dodatkowo:

Zapoznać się z wpisami i nagraniami wideo na instagramie i facebooku @pani_ _Zuzia, którego jestem autorem, przeczytać wpisy na moim blogu: www.jastrzebska-krajewska.pl

A także zapoznanie się z treściami, które będę wysyłała w każdym tygodniu (filmy na yt z propozycjami zabaw, artykuły, filmy dokumentalne i fabularne dotyczące tej tematyki itd.)

Uwagi:

Nakład pracy studentów:

Liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia: 30h + wykłady 30h

Liczba godzin na napisanie pracy zaliczeniowej: 10h

Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą dostawać wraz z udostępnionymi materiałami oraz literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Pietruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)