Metodyka edukacji muzycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MEM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji muzycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
DZ-PE-1 PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu edukacji muzycznej. PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji muzycznej. PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w zdobywaniu wiedzy z zakresu edukacji muzycznej. ZZ-PE-1 PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu edukacji muzycznej. PE1_U09 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji muzycznej PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w zdobywaniu wiedzy z zakresu edukacji muzycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Pietruszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Jastrzębska-Krajewska | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Jastrzębska-Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ustne/pisemne, przygotowanie zajęć umuzykalniających (nagranie) plus omówienie (wraz ze scenariuszem) Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawy wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu umuzykalniania dzieci w wieku przedszkolnym. |
|
Pełny opis: |
zagadnienia teoretyczne 1. Podstawy programowe MEN – Edukacja przedszkolna (zakresy: Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem, Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec), Edukacja wczesnoszkolna – I etap edukacyjny, klasy I-III (w zakresie edukacji muzycznej.) 2. Formy edukacji muzycznej – przedszkole, szkoła podstawowa. 3. Zarys wybranych koncepcji wychowania muzycznego (C. Orff, E. Jaques-Dalcroze, Z. Kodaly, B. Strauss) 4. Rozwój dyspozycji muzycznych i ruchowych; możliwości słuchowo-głosowo-ruchowe dzieci na poszczególnych etapach rozwoju. 5. Dobór piosenek, zabaw muzyczno-ruchowych, tańców, utworów do słuchania stosownych do wieku i możliwości percepcyjnych i fizycznych dziecka. 6. Korelacja działań muzyczno-ruchowych z innymi działaniami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole. 7. Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia muzyczno-ruchowe w przedszkolu i w szkole. 8. Budowa konspektu zajęć umuzykalniających: cele i formy prowadzenia zajęć, pomoce dydaktyczne, opis ćwiczeń. 9. Literatura przedmiotu: poradniki metodyczne dla nauczycieli, zbiory piosenek, zbiory z opisami tańców i zabaw muzycznych, itp. zagadnienia praktyczne 1. Konspekty/pojedyncze ćwiczenia dotyczące wybranych problemów metodycznych dla różnych grup przedszkolnych – tworzenie, omawianie z komentarzem. 2. Zadania praktyczne: wykonywanie ćwiczeń muzyczno-ruchowych (ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne, tańce dla dzieci: narodowe, regionalne, integracyjne), śpiewanie piosenek dziecięcych, gra na instrumentach szkolnych, aktywne słuchanie muzyki. |
|
Literatura: |
Eliot L., Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Media Rodzina, Poznań, 2003, Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., PROGRAM wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków (czterolatków i pięciolatków), Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2007 Jastrzębska-Krajewska Z., Stymulowanie muzyką rozwoju umysłowego maluchów [w: Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów żłobkowych i nauczycieli w przedszkolach, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska], Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2019. Jastrzębska-Krajewska Z., Sześciolatki w przedszkolu. Jak rozwijać ich umysły i należycie przygotować do szkoły? Autorski program edukacyjny i szkice metodyczne, cz. 13 [Praca zbiorowa pod redakcją prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej Sześciolatki w przedszkolu. Jak rozwijać ich umysły i należycie przygotować do szkoły? Autorski program edukacyjny i szkice metodyczne], Dodatek stanowi integralną część miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA (4.199/2018 – materiały na maj), Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2018. Manturzewska M., Kamińska B., Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP, Warszawa 1990, Nadolna U., Stącel-Winiarska B., Barwy pór roku – scenariusze uroczystości w przedszkolu, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków 2011, Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1983 Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989, Sacher W.A., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999, Smoczyńska U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Wydawnictwo Pani Twardowska, Warszawa 2012, Sourian, Wpływ muzyki na rozwój na rozwój psychiczny dziecka ,w: Wychowanie przez sztukę], red. I. Wojnar, PZWS, Warszawa 1995. Stadnicki A., Tańce integracyjne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011. Tomkowska J., Tańczące dźwięki, Centrum Kultury Muzycznej, Trias T., Perez S., Filella E., 150 rytmicznych zabaw dla dzieci, Wydawnictwo Centrum Edukacji Dziecięcej, Papilon, Poznań 2012 Od 13.03.2020 dodatkowo: Zapoznać się z wpisami i nagraniami wideo na instagramie i facebooku @pani_ _Zuzia, którego jestem autorem, przeczytać wpisy na moim blogu: www.jastrzebska-krajewska.pl A także zapoznanie się z treściami, które będę wysyłała w każdym tygodniu (filmy na yt z propozycjami zabaw, artykuły, filmy dokumentalne i fabularne dotyczące tej tematyki itd.) |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studentów: Liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia: 30h + wykłady 30h Liczba godzin na napisanie pracy zaliczeniowej: 10h Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą dostawać wraz z udostępnionymi materiałami oraz literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Pietruszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.