Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-EMG | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obow. dla IIIr. PE; spec. naucz.: animacja społeczno-kulturowa z eduk. kulturalną, (3-l) stac. I st. Obowiązkowe dla I r. PE; spec.: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PE; spec.: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. PE; spec.: doradztwo zawodowe, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. PE; spec.: doradztwo zawodowe, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. PE; spec.: edukacja dorosłych i BHP, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. PE; spec.: edukacja dorosłych i BHP, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) niestacjonarne I st. Obowiązkowe dla II r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) stacjonarne I st. Obowiązkowe dla III r. PE; spec.: edukacja wczesnoszkolna, (3-l) niestacjonarne I st. Obowiązkowe dla III r. PE; spec.: pedag. informatyki i pedag. zdolności, (3-l) stacjonarne I st. Obowiązkowy moduł dla IIr. PE-ASKn: edukacja wczesnoszkolna, stacjonarne I st. |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty dla specjalności ASKn-EW: PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1_U07 Ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem. PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. ------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności ASK-EK: PE1_W17 - Ma wiedzę na temat prawidłowych nawyków higienicznych związanych z aparatem mowy. PE1_U07 Posiada umiejętność prawidłowego artykułowania; umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie. PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. -------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności EDB: PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1_U07 Posiada umiejętność prawidłowej artykulacji; umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie. PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. -------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności DZA: PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1 _U07 Posiada umiejętność prawidłowej artykulacji słów; Umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie. PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje dbałość w tym obszarze, umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie. PE1_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu operowania głosem, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w tym zakresie, dokonuje samooceny i doskonali umiejętności posługiwania się głosem. ------------------------------------------------------------------------------------------------ Efekty dla specjalności WPW: PE1_W17 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem; posiada umiejętność prawidłowego artykułowania; umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie. PE1_U14 ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. --------------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności POW (Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza): PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1_U14 Potrafi analizować własne nawyki posługiwania się narządami mowy i potrafi doskonalić własne sposoby komunikacji stosowane w pracy. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- dla specjalności PZI WIEDZA PE1_W17 - Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U17 - Ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem. - Potrafi analizować przyjmowane strategie i metody własnych działań animujących ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. - Potrafi analizować i doskonalić własne sposoby komunikacji stosowane w pracy nauczyciela. PE1_U14 - Dokonuje refleksji nad realizacją zajęć dydaktycznych wymagających intensywnego i długotrwałego posługiwania się głosem, ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się aparatem artykulacyjnym, wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w obszarze posługiwania się zawodowo głosem. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności EDW (Edukacja Wczesnoszkolna): PE1_W17 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem. PE1_U14 ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. ----------- DZ-PE-P1 PWK PE1_W17 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiadania w stopniu podstawowym umiejętności poprawnego posługiwania się głosem PE1_U14 ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć, - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej | |
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego, prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne ( na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta),przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych. - umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta przed grupą i wykładowcą Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu. - pomoc w przygotowaniu tekstów do pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie fragmentu wiersza lub prozy z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w grupie, metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowo – emisyjne 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz. Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej | |
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego, prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne ( na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych. - umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu. - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego wiersza zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. | |
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: - online za pomocą Teams'a, Messengera, – kontakt bezpośredni z wykładowcą – zajęcia dla grupy, konsultacje indywidualne (8 godzin dydaktycznych). - za pośrednictwem maila: wymiana uwag, przesłanie filmów instruktarzowych przygotowanych przez prowadzącego (maile APS przydzielone poszczególnym grupom), przesyłanie materiałów zaliczeniowych przez studentów (mail prowadzącego), - praca samodzielna studentów – realizacja zadań zawartych w przesyłanych przez wykładowcę materiałach i w przekazanych podczas wykładów wskazówkach (7 godzin dydaktycznych). - opcjonalnie: dodatkowe bezpośrednie, podsumowujące spotkanie warsztatowe dla zainteresowanych - październik 2020 r. (3 godziny dydaktyczne). - dodatkowo możliwość kontaktu w czasie cotygodniowych, dwugodzinnych dyżurów (Teams), szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Sposób przesyłania realizacji zadań przez studentów: Messenger i mail Studenci przesyłają swoje prace najpóźniej dwa tygodnie przed zakończeniem cyklu, tak, by dać czas wykładowcy na sprawdzenie prac i ewentualne korekty. szczegóły na poziomie informacji dla grup. ZAKRES TEMATÓW: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 8. godz. w kontakcie online w czasie rzeczywistym: ćwiczenia, wykład, obserwacja 12 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym 5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia: Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sztuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej | |
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego, prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne ( na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych. - umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu. - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. | |
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: - 6 godzin dydaktycznych - bezpośredni kontakt wykładowca- grupa (w gmachu Uczelni APS) - online za pomocą Skype'a, – kontakt bezpośredni z wykładowcą konsultacje indywidualne, wymiana uwag (4 godziny dydaktyczne). - za pośrednictwem maila: przesyłanie materiałów zaliczeniowych, uwagi - praca samodzielna studentów – realizacja zadań zawartych w przesyłanych przez wykładowcę materiałach i w przekazanych podczas wykładów wskazówkach (5 godzin dydaktycznych). - dodatkowo możliwość kontaktu w czasie cotygodniowych, dwugodzinnych dyżurów (Teams), METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez pocztę usos, Skype`a (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Sposób przesyłania realizacji zadań przez studentów: Messenger i mail ZAKRES TEMATÓW: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym 5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia: Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.